واکسیناسیون این هفته آغاز می‌شود/ واکسن پاستور در فصل بهار می‌آید

رئیس‌جمهور گفت: واکسیناسیون در هفته جاری بر اساس اولویت‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص می‌کند، آغاز می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه می‌توانیم امیدوار باشیم که اگر همه با هم همکاری کنیم، جلوی موج چهارم این پاندمی را بگیریم، گفت: مردم باید مراعات کنند مخصوصاً اینکه در این اواخر می‌بینید که دیگر این ویروس سن و سال هم نمی‌شناسد.

وی افزود: این ایام دیدیم که دو نفر از ورزشکاران و فوتبالیست‌های معروف ما یعنی آقایان میناوند و انصاریان بر اثر این پاندومی به رحمت خدا پیوستند. این هشداری است برای همه مردم ما که مراقبت دقیق‌تر و بیشتری را در این زمینه انجام دهند.

رئیس‌جمهور افزود: ما به مرز یک‌سالگی این بیماری در ایران می‌رسیم. نیمه بهمن ماه هستیم و روزهای پایانی بهمن پارسال متوجه شدیم که این ویروس وارد کشور شده است. ممکن است یک هفته تا ۱۰ روز قبل وارد شده بوده ولی روزی که ما متوجه شدیم و آزمایش‌ها مثبت اعلام شد، به آخر بهمن مربوط می‌شود.

روحانی افزود: این پاندمی شرایط بسیار ویژه ای را در سراسر دنیا بوجود آورده است. اولین مساله پیشگیری است. امروز نسبت به راه‌های پیشگیری مانند ماسک زدن، فاصله‌گذاری و کاهش ترددها و تجمعات و شستن دست یک اتفاق نظری وجود دارد. ما باید تلاش کنیم در این زمینه حرکت‌مان رو به جلو باشد.

وی با اشاره به آمار مربوط به میزان مراعات پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: آماری که هفته قبل در همین جلسه مطرح شد، نشان داد که یک مقدار پروتکل‌ها کمتر مراعات می‌شود. هفته قبل اعلام شد که ۸۱ درصد پروتکل‌ها مراعات می‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: در هفته جاری نیز اعلام شد که ۷۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی مراعات می‌شود این یعنی ما داریم به سمت کاهش مراعات‌ها حرکت می‌کنیم. هرچه رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کند، بعد از چند هفته افزایش بیماری و فوتی‌ها را می‌بینیم. من خواهش می‌کنم در این هفته‌های پیش‌رو مراعات کنیم تا ایام عید نوروز خوبی داشته باشیم. در اسفند ماه خرید و فروش زیاد می‌شود و کسب و کار رونق پیدا می‌کند. اگر همه مراعات‌ها را انجام دهیم و با موج جدیدی مواجه نشویم، عید خوبی می‌توانیم داشته باشیم.

روحانی در ادامه به مساله درمان بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: این بیماری تا امروز یک درمان قطعی و موثری نداشته است، البته ممکن است در شرایطی یکسری تجویزها لازم باشد ولی اینکه برای این ویروس یک دارو و درمان خاص و روشنی وجود داشته باشد، تا امروز نداریم.

وی تاکید کرد: داروهایی که معروف است و در دنیا می‌گویند که موثر است، در ایران هم ساخته شده و در اختیار بیمارستان‌ها و بیماران ماست. در این زمینه علیرغم اینکه هنوز قطعیتی نیست ولی کشور تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع واکسیناسیون، گفت: درخصوص این موضوع در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به پا شد. یکی از راه‌های ایمن سازی جمعی در مقابل کرونا واکسیناسیون است. البته اگر قرار بود این کار طبق معمول انجام بگیرد، به این زودی‌ها به واکسن نمی‌رسیدیم و باید یک تا دو سال منتظر می‌ماندیم تا به یک واکسن مطمئن برسیم.

روحانی اظهار کرد: بخاطر اینکه این بیماری تلفات زیادی می‌گرفت و شرایط بسیار مشکلی در کشورها بوجود آورده بود، سازمان بهداشت جهانی ناچار شد یک مجوز اضطراری صادر کرد. این یک مجوز معمولی نیست ولی بخاطر اینکه خطر مهمی جان انسان‌ها را تهدید می‌کند، واکسن‌های مختلفی در دنیا ساخته شد.

وی افزود: شاید حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ واکسن ساخته شد و آنهایی که اخیراً خیلی معروف شده، ۶ تا ۷ واکسن است. ما باید بدانیم جمعیت بشر یک جمعیت نزدیک ۸ میلیاردی است و اگر بخواهیم ۸ میلیارد نفر را واکسن بزنیم، یعنی باید ۸ میلیارد واکسن تهیه شود بنابراین به این زودی‌ها این واکسن تهیه نمی‌شود. اگر همه ۸ میلیارد هم نیاز نباشد، اما یک بخش بزرگی از جمعیت باید واکسن بزنند.

رئیس‌جمهور گفت: اگر نیاز باشد هر کشوری ۶۰ تا ۷۰ درصد واکسن بزند تا یک ایمنی جمعی ایجاد شود، باز هم رقم بزرگی می‌شود. کسی که می‌خواهد واکسن تزریق کند و جایی که باید واکسیناسیون انجام بگیرد، مسئله مهمی است. اصلاً واکسیناسیون دو مرحله‌ای است. بنابراین یک مشکلات خاص خودش را دارد و ما هم در ایران یک جمعیت ۸۴ میلیونی هستیم و به یک عدد قابل ملاحظه‌ای نیاز داریم که واکسن تزریق کنیم.

روحانی گفت: ما بر مبنای اولویت می‌خواهیم کار را شروع کنیم. اگر همه واکسن‌ها هم فراهم باشد، امکانات تزریق واکسن به گونه‌ای نیست که در یک روز بتوان انجام داد. اگر قرار باشد واکسیناسیون در یک کشور ۸۰ و چند میلیونی انجام شود، یک تا هشت ماه زمان می‌برد و این طور نیست که یک روزه انجام شود.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها خودشان را آماده کردند برای اینکه واکسیناسیون در ایران انجام بگیرد. خوشبختانه اولین محموله واکسن وارد کشور شده است و در همین هفته واکسیناسیون شروع می‌شود. این جای بسیار خوشحالی است و من از وزیر بهداشت، بانک مرکزی، وزیر خارجه، سفرای ایران و هواپیمایی تشکر می‌کنم. همه دست به دست هم دادند و امروز همه به واکسیناسیون رسیدیم.

رئیس‌جمهور گفت: در این هفته یعنی هفته دهه مبارک فجر و هفته جشن ملی کشور، و قبل از ۲۲ بهمن و روزهای آینده، واکسیناسیون براساس اولویت‌هایی که وزارت بهداشت مشخص می‌کند، آغاز می‌شود.

روحانی گفت: اول کادر درمان ما باید در دو مرحله این واکسن را بگیرند تا یک اطمینان بالایی حاصل شود زیرا آنها بیشتر در معرض خطر هستند. سپس برای سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کار بسیار خوبی با وجود مشکلات و سختی‌ها انجام گرفت. در ماه فوریه این واکسن‌ها به دست ما می‌رسد و یک بخشی هم در ماه مارس می‌رسد. ما قبل از عید واکسیناسیون را بطور قابل ملاحظه‌ای در مراحل مختلف برای افرادی که مسن هستند و بیماری زمینه‌ای دارند و همچنین کادر درمان، آغاز می‌کنیم تا در اوایل فرودین این کارها انجام بگیرد.

رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم سال آینده شرایطی فراهم شود که بعد از فصل بهار و زمانی که به فصل تابستان می‌رسیم، واکسن‌های داخلی هم بدست ما برسد. احتمال دارد واکسن پاستور در بهار به دست برسد و سپس واکسن رازی و برکت را هم داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: البته حتی اگر همه واکسن‌ها آماده و تزریق شود، به دلیل اینکه واکسیناسیون ۶ ماه زمان می‌برد و اثر واکسن‌ها صد در صد نیست و در دو مرحله این کار انجام بگیرد، ما باید تا یکسال آینده خودمان را آماده کنیم برای اینکه همه پروتکل‌ها را مورد مراعات قرار دهیم تا اینکه از این خط عبور کنیم و مشکلی برای کشور نباشد.

وی تصریح کرد: از همه وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و صدا و سیما می‌خواهم که همچنان همچنان هشدارها را مردم بدهیم. وقتی این هفته اعلام می‌شود که واکسیناسیون شروع شد نباید تبدیل به عادی سازی شود. پروتکل‌ها را باید طی یک مدت طولانی مراعات کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =