ماموریت های ۳ اداره کل شهرداری به سازمان مدیریت بحران منتقل شد

اعضای شورای شهر تهران امروز به انتقال ماموریت HSE به سازمان مدیریت بحران رای موافق دادند و عنوان این سازمان به «سازمان مدیریت بحران، ایمنی و بهداشت محیط کار» در صورت موافقت تغییر می یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در جریان بررسی طرح ایجاد کمیته سلامت، ایمنی و محیط زیست شهر تهران، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه این طرح به موضوع ایمنی و مساله HSEمی پردازد که از دغدغه‌های اعضای شورای شهر است و بارها در شهرداری و صحن شورا مطرح شده است، گفت که مساله ایمنی در شهرداری متولی مشخصی ندارد و بخش‌هایی که به ایمنی می‌پردازند، جایگاه لازم را ندارند و لازم است این جایگاه ارتقا یابد.

وی افزود: بارها از شهردار تهران خواسته شده و شخص حناچی هم نگاه مثبتی به این مساله داشته اما سیستم شهرداری به این موضوع به شکل جدی ورود پیدا نکرده است به همین دلیل ما این طرح موضوع اولویت دار شورا مطرح کردیم تا با بخش‌های مختلف شهرداری این موضوع را چکش کاری کنیم.

صدراعظم نوری اظهار داشت: جلسات متعدد با حوزه‌های شهرداری گذاشته شد و در تعامل با سه معاونت شهرداری تلاش کردیم طرحی را تهیه کنیم از ایجاد ساختار جدید و افزایش و جذب نیرو و ایجاد تنش و التهاب و ناامنی شغلی جلوگیری کند و سه کمیسیون این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند. در جمع بندی نظرات در ۷ بهمن ماه پیشنهاداتمان را اعلام کردیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ابراز داشت: بر مبنای پیشنهادات مشترک نظر بر این شد که کلیه مأموریت‌ها و وظایف HSE از دیگر بخش‌ها منفک می‌شود و با تجمیع در قالب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران طراحی به فعالیت خواهند پرداخت، چراکه این سازمان جایگاه و ساختار لازم را دارد و زیر نظر شهردار تهران است و ضمن اینکه موضوع با توجه به انتقال این بخش، بخشی از خلأ و ظرفیت این سازمان را مورد استفاده قرار می‌دهد.

صدراعظم نوری گفت: بر اساس ماده واحده این طرح، کلیه وظایف مسئولیت‌های HSE به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران انتقال می‌یابد و شهرداری موظف می‌شود نسبت به تنظیم سازمانی آن در مدت یک ماه اقدام کند.

اما احمد مسجد جامعی در جایگاه مخالف گفت: HSE نیاز به معادلسازی فارسی دارد.

انتقال مأموریت‌های ۳ اداره کل شهرداری به سازمان مدیریت بحران

حسن رسولی با اشاره به اینکه ۳ کمیسیون به این طرح را مورد بررسی قرار داده‌اند و با توجه به اینکه وظایف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طبق قانون جدید مدیریت بحران را به وزیر کشور محول شده و نسبت به قبل از تصویب این قانون سبک بال تر شده است گفت: این سازمان می‌تواند بحث ایمنی را پوشش دهد، این وظایف هم اکنون بخشی اش در شرکت شهر سالم، بخشی در اداره کل محیط زیست و بخش دیگر در اداره کل سلامت انجام می‌شود و منطق مهندسی سازمانی اقتضا می‌کند این مأموریت‌های مختلفی که در مجموع حوزه ایمنی توسط بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد یک جا تجمیع شود تا امکان مدیریت واحد فراهم شود و ۳ کمیسیون به این نتیجه رسیدیم کلیه مسئولیت‌ها از ۳ سازمان مذکور به سازمان مدیریت بحران منتقل شود.

وی افزود: با توجه به تجارب حادثه پلاسکو و کلینیک سینا این پیشنهاد مؤثر خواهد شد. درباره واژه گزینی هم باید صحبت شود.

تغییر نام سازمان مدیریت بحران شایسته نیست

حامد مظاهریان معاون شهردار با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع مدیریت HSE مطرح است و دیگر دستگاه‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند اما می‌خواهیم مدیریت واحدی داشته باشند، تفکیکی میان این دو مساله باید قائل بود.

وی عنوان سازمان مدیریت بحران را شناخته شده دانست و گفت: تغییر نام شایسته نیست اما شهرداری با کلیت این موضوع موافقت دارد.

کلیات این طرح با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

رسولی تبصره دوم را نارسا خواند و گفت: اینکه شهرداری تهران موظف شده چارت سازمانی در مدت یک ماه اقدام کند غیر فنی است و شهرداری موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به طراحی ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی با اجتناب از توسعه تشکیلات یو افزایش پست‌های سازمانی اقدام کند. این پیشنهاد با ۱۹ رأی موافق به تصویب رسید.

مجید فراهانی از پیشنهاد شهرداری دفاع کرد و گفت: ما این فعالیت را به وظایف این سازمان اضافه می‌کنیم و بهتر است در پایان عنوان این موضوع اضافه شود.

مجادله بر سر افزودن واژه بیگانه HSE به عنوان سازمان مدیریت بحران

محسن هاشمی با اضافه کردن واژه انگلیسی HSE به عنوان سازمان مدیریت بحران مخالفت کرد و گفت: اضافه کردن این لغت مخفف انگلیسی یک ابداع است و نباید نام خارجی را به عنوان سازمان اضافه کنیم و اگر اصرار دارید باید به فارسی ترجمه شود.

صدراعظم نوری گفت: اگر می‌خواهید HSE را وارد عنوان نکنیم اصلاً به این طرح رأی ندهید بحث ما اهمیت این مساله است و نباید به حاشیه رانده شود.

وی افزود: همیشه در دفاعیات ساختاری گفته شده ما سازمانهایی داریم که مأموریت ندارد اما وجود دارد مثل شرکت یادمان سازه، سازمان پیشیگیری و مدیریت بحران نیز در مقطعی به دلیل اینکه نظامیان در شهرداری مدیریت می‌کردند موضوع آن‌را پررنگ کردن و آن‌را به گردن شهرداری انداختند در حالی که مسئولیت شهرداری مدیریت بحران نیست در حال حاضر مجلس تصویب کرده مسئول مدیریت بحران شهرداری تهران نیست.ولی همواره این سازمان همان کارها را ادامه می‌دهد اگر قرار باشد عنوان همان عنوان سابق باشد پس چه فرقی کرد.

صدراعظم نوری افزود: HSE باعث تغییر مأموریت سازمان و سوق دادن مأموریت این سازمان به موضوع دیگری می‌شود.

هاشمی گفت: باید این عنوان به «سازمان مدیریت بحران، بهداشت کار، ایمنی و محیط زیست» تبدیل شود و این نام باید در وزارت کشور بررسی شود.

بهاره آروین گفت: با پیشنهاد هاشمی که نمی‌تواند HSE را در عنوان بیاوریم موافقم. علی رغم جا افتاده بودن این اصطلاح اما ترجمه شده و رشته مهندسی بهداشت، ایمنی و محیط زیست وجود دارد، بنابراین نباید با خودمان رودربایسی نداشته باشیم. وقتی این سازمان وظایف قبلی را ندارد باید تبدیل به سازمان بهداشت، ایمنی و محیط زیست شود.

هاشمی گفت: باید خذف HSE را از عنوان به رأی بگذاریم. مظاهریان گفت: با پیشنهاد هاشمی موافقیم چون سازمان بحران یک برند است و سازمان مدیریت بحران یک سازمان شناخته شده است و حیف است که این برند را از بین ببریم و موافقیم که نام مدیریت بحران باقی بماند.

این پیشنهاد با ۱۱ موافق به تصویب رسید.

رسولی گفت: با توجه به تغییر فرماندهی از مدیریت بحران به وزیر کشور به معنای سلب مسئولیت از این سازمان نیست بلکه به دلیل بسط ید وزیر این تصویب صورت گرفته شده اما در حوزه اجرایی وزیر کشور نیست و مسئولیت اجرایی همچنان با شهرداری است و اگر در عنوان سازمان بهداشت و ایمنی را نیاوریم، عملاً اتفاقی نمی‌افتد و پیشنهادم نامگذاری «سازمان مدیریت بحران، ایمنی و بهداشت محیط کار» است.

این پیشنهاد مورد مخالفت آروین قرار گرفت و گفت: محیط زیست از سه جز دیگر HSEمهم تر است و چون مسائل اصلی شهر تهران محیط زیست است و نمی‌توان محیط زیست را حذف کرد و به این ترتیب اداره کل زیر نظر این سازمان فعالیت خواهد کرد.

این پیشنهاد یا ۱۲ موافق به تصویب رسید. کلیات این مصوبه با اصلاحات انجام شده با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =