انقلاب اسلامی تحولی عظیمی در شکل و محتوای حکومت ایران به وجود آورد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی باعث تحولی شگرف در شکل و محتوای حکومت ایران شد، توضیح داد: انقلاب از ریشه قلب آمده و اجمالاً به معنی تحول و تغییر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، اسماعیل عبدالهی دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر در جلسه بزرگداشت دهه مبارک فجر با تبریک ایام الله پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: آحاد مردم به ارزش های انقلاب اسلامی واقفند و به دنبال حفظ این نعمت الهی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: یکی از منظرهایی که انقلاب از آن دیدگاه کمتر مورد توجه و نقد قرار گرفته است، منظر حقوقی است.

عبدالهی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران پشتوانه جدی حقوقی دارد، اظهار کرد: بررسی و تعمق در ابعاد حقوقی انقلاب بسیار راه گشا و متقاعد کننده است.

وی با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «امام خمینی (ره) تحول خواه و تحول آفرین بود»، تصریح کرد: تحول مدنظرامام از دیدگاه حقوقی، تحول در شکل و ماهیت حکومت و ایجاد حکومتی مبتنی بر اندیشه های دینی و خواسته های ملی و دلباخته و وابسته به موازین اسلام و نیازهای جامعه بود.

این مسئول با بیان اینکه مردم با این انقلاب، بستر حقوقی جدید و قابل عرضه به جهان از ایران تمدن ساز را احیا و استمرار بخشیدند، توضیح داد: وقتی صحبت از شکل حکومت می شود، مقصود شکل سلطنتی، مردمی و یا ترکیبی از آن است.

عبدالهی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران باعث تحولی شگرف در شکل حکومت ایران شد، تشریح کرد: شکل حکومت ایران از حکومتی استبدادی، منقطع از اندیشه های دینی و رأی مردم، وابسته به دول شرق و غرب به حکومتی جمهوری و مردم سالار تغییر کرد.

وی با بیان اینکه جامعه به بنیادها و توجیهات حقوقی نیازمند است و همگان باید به آن اشراف داشته باشند، توضیح داد: هر خواسته ای که برگرفته از معتقدات خود مردم باشد، باید از آن دفاع کرد.

عبدالهی با بیان اینکه در انقلاب ما شعارها تبدیل به قانون شد، تصرح کرد: یکی از مهم ترین شعارها، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. این شعار بنیادی برگرفته از یک غلیان احساسات نبود و پس از انقلاب تبدیل به قانون و عمل شد.

دبیر هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر قانون اساسی کشور را از افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و اذعان کرد: قانون اساسی که متناسب با نیاز کشور و مردم و با رأی بالا تأیید شد، میثاق مردم با امام و حکومت اسلامی بود.

این مسئول با بیان اینکه اصول قانون اساسی باید از تعرض و تصرفات نابجا دور بماند، تصریح کرد: توسل به برخی قواعد شرعی مثل قاعده مصلحت، تقیه و وهن موجب تعالی انقلاب براساس مصالح نظام و مردم شده است.

عبدالهی یادآور شد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 14 فصل دارد که 14 اصل بنیادی انقلاب در فصل اول آن بیان شده است که مرجع بقیه اصول هستند. از 14 اصل یاد شده، 4 اصل آن مستقیم به وجه اسلامی و 7 اصل آن نیز به وجه مردمی انقلاب تخصیص دارد. بقیه اصول این فصل مشترک بین دو وجه فوق است.

وی با اشاره به اینکه از منظر محتوایی نیز حکومت ایران پس از انقلاب تغییر کرده است، تشریح کرد: اغلب حکومت های جمهوری در جهان، براساس نظریه قرارداد اجتماعی ارتباط و اتصال با خالق جهان هستی را قطع کرده و بر عقل انسانی تکیه کرده اند، اما انقلاب اسلامی ایران مبانی و جهت حکومت جمهوری را تغییر داد و آن را به سوی تعالیم دینی، مقدسات و شریعت و مقاصدی که مقبول شرع است تغییر داد.

عبدالهی، اسلامی بودن جمهوری ایران را محتوای آن دانست و اظهار کرد: حکومت اسلامی ایران با تغییر شکل و محتوا به خدای باریتعالی و مردم متصل شد. عبور از بسیاری از چالش ها به واسطه امدادهای آسمانی و حضور مردم دلیل ماندگاری و بالندگی انقلاب شده است.

وی ادامه داد: وجه دینی و مردمی انقلاب اسلامی ایران مرتب دچار چالش جدی شد و مصون از نقد نبوده است، اما انقلاب در مواجهه با چالش ها و نقدها نه تنها دچار ضعف و استیصال نشد، بلکه تعالی یافت و خود را با شرایط تطبیق داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1088882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =