نه استاد، نه دانشگاه؛ دانشجو تنهای تنهاست

مسئولان دانشگاه از فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان حمایت نمی‌کنند؛ اعضای هیئت علمی دانشگاه‍‌ا به دنبال سودآوری هستند در نتیجه تمایل ندارند به عنوان استاد راهنما یا مشاور در پروژه‌های دانشجویی حضور داشته باشند و در این میان دانشجو تنهاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عضویت در انجمن‌های علمی-دانشجویی یکی از مجاری اصلی برای فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان است. فعالیت این انجمن‌ها همواره با مشکلاتی همراه بوده که شاید بتوان گفت مسائل مالی، حمایت نکردن مسئولان دانشگاهی و تمایل نداشتن استادان برای راهنمایی د انشجویان از جمله مشکلات اساسی انجمن‌های علمی است.

احسان طاهری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با تاکید بر اینکه حمایت نکردن مسئولان دانشگاهی بزرگترین چالش انجمن‌های علمی-دانشجویی است، گفت: در حال حاضر معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری از نظر مالی و معنوی حمایت و همکاری مناسب را با دانشجویان ندارد.  

وی با انتقاد از نبود تعامل سازنده بین دانشجویان و مسئولان دانشگاهی عنوان کرد: متاسفانه تعامل سازنده بین انجمن‌های علمی با مسئولان معاونت پژوهشی دانشگاه‌ها و همچنین انجمن علمی‌های دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر با هدف به اشتراک  گذاری دستاوردهای عملی صورت نمی‌گیرد.

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی  ادامه داد: شورای آموزشی و پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دبیران انجمن‌های علمی برای حضور در جلسات دعوت به عمل نمی‌آوردند این موضوع بارها توسط دانشجویان به مسئولان گوشزد شده که شورای یک سویه با حضور مسئولان برای دانشجویان مفید نخواهد بود. البته دانشجویان در شوراهای فرهنگی حضور دارند و دستاوردها و ایده‌های موفقی در این خصوص نیز داشته‌اند.

ارتباط انجمن‌های علمی با صنعت ناقص است

وی تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویی را نهایت فعالیت انجمن‌های علمی دانست و گفت: اکثر ایده‌های دانشجویان به صورت حل مسئله بوده و قابلیت درآمدزایی دارد.

طاهری با تاکید بر اینکه فعالیت انجمن‌های علمی باید پروژه محور باشد، گفت: مسئولان دانشگاهی از پروژه‌محور و محصول‌محور بودن فعالیت دانشجویان حمایت نمی‌کنند یعنی ابزار و زیر ساختارهای لازم را در اختیار  انجمن‌های علمی برای انجام فعالیت قرار نمی‌دهند.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حلقه ارتباط بین انجمن‌های علمی و بازار کار یا صنعت مفقوده شده است، گفت: دانشجویان عضو انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای تجاری سازی ایده و جذب اسپانسر از صنعت باید خودشان با بازار کار ارتباط بیگرند. 

 بی‌تمایلی استادان برای همکاری با انجمن‌های علمی-دانشجویی

وی ادامه داد: دفتر ارتباط با صنعت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی متاسفانه همکاری لازم را با انجمن‌های علمی ندارند و دانشجویان به دلیل ناتوان بودن از ارتباط گیری با صنعت دچار نوعی دلزدگی از ادامه فعالیت علمی و پژ وهشی می‌شوند.

طاهری با اشاره به اینکه استادان دانشگاهی تمایلی برای همکاری با انجمن‌های علمی- دانشجویی ندارند، گفت: در حال حاضر  اعضای هیئت علمی دانشگاه‍‌ا به دنبال سود آوری هستند و متاسفانه چون فعالیت‌های علمی معمولا به درآمدزایی منجر نمی‌شوند، حاضر نیستند به عنوان استاد راهنما یا مشاور در پروژه‌های دانشجویی حضور داشته باشند.

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی  مطرح کرد:  انجمن‌های علمی از زمانی که تحت نظارت باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفتند، رویکرد و فعالیت بهتری دارند چرا که حمایت مسئولان از آنها بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جذب اعضای انجمن‌های علمی از طریق فعالیت‌ در فضای مجازی رقم می‌خورد، گفت:  انجمن علمی مهندسی پزشکی واحد تهران مرکزی در ترم تحصیلی جاری توانست تعداد اعضا مناسبی را در بخش نشریات و کارگروه‌های علمی جذب کند. به گونه‌ای که در حوزه نشریات تعداد متقاضیان بیشتر از ظرفیت محدود بود و ثبت نام و پذیرش از آنها صورت نگرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =