لزوم هماهنگی مشترک میان ایران و روسیه در برابر دولت بایدن

با توجه به روی‌کارآمدن بایدن و تهدید دانستن روسیه از سوی آنها، خیلی مهم است که ایران و روسیه به عنوان دو کشوری که روابطی نزدیک با هم دارند در مقابل دولت بایدن چه سیاستی را در پیش بگیرند.

رحمان قهرمانپور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درخصوص اهداف سفر محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی به روسیه در مقطع فعلی اظهار داشت: با توجه به تغییر معادلات جهانی یعنی تبدیل شدن چین به یک ابرقدرت به نظر می‌رسد سفر محمدباقر قالیباف با این هدف صورت گرفته که سیاست ایران در قبال روسیه در ساختار فعلی جهانی برای کرملین تبیین شود. 

قهرمانپور در خصوص مهمترین فاکتورهایی که در روابط تهران-مسکو نقش دارد، گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در روابط ایران و روسیه حائز اهمیت است، مسئله روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و سیاستی است که وی احتمالا در قبال تهران و مسکو در پیش خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دموکرات‌ها از دوره دونالد ترامپ برخلاف وی که مهمترین تهدید آمریکا را چین می‌دانست بر این مسئله تاکید داشتند که مهمترین تهدید برای کشورشان، روسیه است، بنابراین خیلی مهم است که در عمل دولت بایدن در برابر روسیه چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سخنرانی روز پنج‌شنبه جو بایدن که در آن موضوع روسیه و چین اهمیت ویژه‌ای داشت، افزود: بنابراین خیلی مهم است که ایران و روسیه به عنوان دو کشوری که روابطی نزدیک با هم دارند در مقابل دولت بایدن چه سیاستی را در پیش بگیرند.

قهرمانپور موضوع برجام و سوریه را نیز از جمله مسائل مهم در مثلث ایران، روسیه و آمریکا عنوان کرد و تصریح کرد: در این خصوص تهران و مسکو روابط نزدیکی داشتند و مشاوره‌های مستمری با یکدیگر انجام دادند. لذا با روی کار آمدن بایدن دو طرف باید سیاست‌های جدیدشان را با هم هماهنگ کنند. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز یک تحول ساختاری مهم در سیاست بین‌الملل، ظهور چین و تبدیل شدن آن به یک رقیب سیاسی و اقتصادی برای آمریکا است، بیان کرد: این مسئله باعث شده که همه کشورها جهت‌گیری سیاست خارجی خود را با این اتفاق تطبیق دهند و در این راستا در ایران بحث توافق ۲۵ ساله با چین در کانون توجه افکار عمومی بود و جایگاه روسیه در این اتفاق نیز خود جای بحث دارد. یعنی اگر قرار است مرکز ثقل سیاست خارجی آمریکا نگاه به آسیا باشد در این صورت جایگاه روسیه چگونه خواهد بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روسیه به صورت سنتی مرز میان آسیا و اروپا است و خود را یک قدرت اوراسیایی تعریف کرده است. اگر به معاملات تسلیحاتی دقت داشته باشیم متوجه می‌شویم که اروپا، روسیه را به عنوان مهمترین تهدید برای خودش تعریف کرده است.

قهرمانپور اظهار داشت: روسیه عمده توجه خود را به اروپا معطوف کرده و به آن اندازه که برای اروپا تهدید بوده برای چین تهدید نبوده است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که در دوران جنگ سرد بعد از فروپاشی شوروی، روس‌ها همواره خود را بالاتر از چینی‌ها می‌دیدند و بر این تصور بودند که آنها رقیب اصلی آمریکا در سیاست بین‌الملل هستند؛ امروز نه تنها این معادله تغییر کرده بلکه به نظر می‌رسد که چین حتی در حال پیشی گرفتن از آمریکا است.

جایگاه روسیه در معادلات جدید جهانی برای ایران اهمیت دارد

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی احتمالا روسیه ناگزیر است که در رقابت جدید میان آمریکا و چین جایگاهی برای خود تعریف کند، ادامه داد: برای ایران نیز جایگاه روسیه در معادلات جدید جهانی اهمیت دارد و این پرسش‌ها مطرح است که آیا روابط ایران و روسیه در دوران جدید تحت تاثیر چرخش به سمت آسیا ضعیف‌تر می‌شود یا قوی‌تر؛ به عبارت ساده‌تر در دیدگاه مسکو آیا ایران، آمریکا را کنار گذاشته و به سمت چین می‌رود و در این صورت روابط تهران و مسکو چه سمت و سویی خواهد گرفت؟ همچنین آیا ایران می‌خواهد بین چین و روسیه نوعی توازن در سیاست خارجی‌اش ایجاد کند؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: اینها سوالات مهمی است که در مقطع فعلی مطرح است و به نظر می‌رسد که سفر آقای قالیباف به روسیه تلاشی است برای اینکه ایران نظر خود را در این رابطه به طرف روسی اعلام کند. 

انتهای پیام /

کد خبر: 1088949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =