اصرار دولت به مذاکره حیثیت سیاسی کشور را به مخاطره می‌اندازد

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اگر دولت در توهم مذاکرات با آمریکا باقی بماند به حیثت دیپلماتیک و جایگاه کشور در جهان ضربه خواهد زد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از زمان برگزای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تا روی کار آمدن دولت جو بایدن، برخی از دولتمردان و سیاسیون تمایل داشتند تا دوباره معاهده برجام  و مذاکرات هسته‌ای را تبدیل به اولویت سیاست خارجی کشور کنند؛ اما نمایندگان مجلس شورای  اسلامی با تصویب طرح اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها به این گمانه زنی‌ها پایان دادند. همچینن رهبر انقلاب نیز در سخنانی فرمودند که آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند تا ایران نیز به تعهدات برجامی خود بازگردد.

معین رضیعی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت آمریکا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 در ایران هیچ اقدامی در جهت برداشتن تحریم‌ها یا ورود به برجام انجام نخواهد داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت آمریکا قصد جدی برای انجام مذاکره با ایران به دلیل باقی ماندن تنها چند ماه از عمر دولت دوازدهم را ندارد و حداقل تا خردادماه سال آینده مذاکرات یا رویداد سیاسی خاصی را شاهد نخواهیم بود.                                                                        

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح کرد: آمریکا قصد دارد بدون لغو تحریم‌های فعلی شرایطی را برای گشایش اقتصادی با هدف مظلوم نمایی در افکار عمومی ایجاد کند؛ اما اینکه تمامی تحریم‌ها را لغو کند و بدون پیش شرط به برجام بازگردد خیال سیاسی خامی است.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند تا ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور در حوزه سیاست داخلی و خارجی به نظر نمی‌رسد که مسئول یا جناح سیاسی صحبتی از مذاکره با آمریکا یا برجام بکند.

رضیعی عنوان کرد: دولت امید داشت که با آغاز فعالیت دولت جو بایدن، شرایط مذاکرات به آذرماه سال 94 برگردد؛ اما بایدن در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان بیان کرد که شرایط سال 94 تکرار شدنی نیست. اگر دولت در توهم مذاکرات با آمریکا باقی بماند به حیثت دیپلماتیک و جایگاه کشور در جهان ضربه خواهد زد.

این فعال دانشجویی با انتقاد از تمایل مسئولان برای مذاکره با آمریکا عنوان کرد: در چند ماه اخیر مسئولان دولتی در تمامی مصاحبه‌های خود از مذاکره و برجام صحبت کردند، در  حالی آمریکا به ویژه بایدن حتی یک درصد از کل سخنرانی‌های خود را به این موضوع اختصاص نداده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید نفوذ اقتصادی خود را در منطقه افزایش دهد، گفت: دولت باید شرکای راهبردی جدیدی در منطقه ایجاد کند یا روابط با متحدان خود را بهبود ببخشد چرا که این شرکا می‌توانند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند.

رضیعی بیان کرد: علاوه بر کشورهای منطقه، برخی از  کشورهای شرق آسیا مانند چین و کره جنوبی نیز می‌توانند شرکای اقتصادی و سیاسی مهمی برای ایران باشند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پایان خاطرنشان کرد: ایران با رویکرد دیپلماسی باید پول‌های بلوکه شده خود در کشورهای دیگر را در بستر دیپلماسی پس گیرد اما روابط خود را با آن کشورها کاملا قطع نکند. ایران حدود 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده در بانک‌های کره جنوبی دارد که باید هر چه زودتر آن را آزاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =