بودجه صندوق غیردولتی به ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد/ لزوم تبدیل فناوری‌های تولیدی به ثروت

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رایزنی های صورت گرفته با مجلس و معاونت علمی ریاست جمهوری موجودی صندوق را تا شهریور ماه به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داد که البته هدفگذاری ما برای این صندوق رقم ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، جلسه مشترک میان معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی و معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری صبح امروز با هدف هم افزایی و تشریک مساعی برگزار شد.

در این دیدار که با حضور روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه، محمدرضا اردکانی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه مرکزی دانشگاه، وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، یاورطلب مشاور عالی در امور علمی، تحقیقاتی و آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی و جمعی دیگر از مدیران دو معاونت مذکور برگزار شد راهکارهای موجود برای هم افزایی بیشتر میان معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری و همچنین معاونت علوم مهدسی و کشاورزی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و دوطرف در جریان برنامه ها و اقدامات یکدیگر قرار گرفتند.

 ضرغامی: تشکیل صندوق پژوهش و فناوری باعث نظام‌مند شدن پژوهش می‌شود

قائم مقام معاونت تحقیقات، قفناوری و نوآوری ضمن تاکید بر لزوم هم افزایی میان معاونت های مختلف دانشگاه آزاد به بخش هایی از اقدامات صورت گرفته در معاوت تحقیقات، فناوری و نوآوری اشاره کرد و افزود: با تشکیل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، مبحث پژوهش فناوری به صورت نظام مند و با قدرت بیشتر پیش خواهد رفت.

 علمایی: لزوم هم افزایی میان معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی و معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری

 جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد هدف از برگزاری این جلسه را اطلاع از اقدامات مثبت معاونت فناوری دانست و تصریح کرد: اطلاع از برنامه ها و اقدامات معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری زمینه هم افزایی را بیش از پیش فراهم خواهد کرد و این رویکرد مهم و اساسی سبب می شود تا بتوانیم جامعه هدف را از این اقدامات بیش از پیش مطلع نماییم.

وی رساله پایان نامه های موجود در معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی را پتانسیل مناسبی برای پیشبرد اهداف معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانست و گفت: در رایزنی و مواجهه با شرکت ها و سازمان ها می توانید از این ظرفیت استفاده کنید و کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شود.


دهقانی فیروزآبادی: بودجه صندوق پژوهش و فناوری به ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد

در ادامه روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری این جلسه خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری و صنعت در دانشگاه آزاد ۳ مجموعه داریم که متشکل از معاونت فناوری و نوآوری، شبکه آزمایشگاهی و پارک علم و فناوری است.

 وی با اشاره به اینکه کمتر از ۲ سال از عمر معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد می گذرد تصریح کرد: یکی از هدفگذاری های اصلی ما در معاونت تبدیل فناوری های تولیدی در دانشگاه و یا مجموعه های نزدیک به دانشگاه، به ثروت است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه در ادامه ضمن تشریح بخشهای مختلف این معاونت افزود: رویکرد ما در معاونت متولی بودن به جای تصدی گری است. به طور مثال تغییر نگاه در نحوه استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد را می توان در این زمینه توصیف کرد که بستری مناسب جهت خلق ثروت برای اعضای هیئت علمی و دانشگاه محسوب می شود.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: ما در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در زمینه آموزش، شتابدهی و رشد و همچنین در شبکه پژوهشی با معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در هم تنیده  هستیم. لذا اگر هم افزایی لازم صورت گیرد و هماهنگی های لازم جهت تنظیم و تعریف وظایف رخ دهد اتفاقات مبارکی رخ خواهد داد.

سرپرست پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی عملیاتی شدن آیین نامه های مصوب و تدوین شده در معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری و همچنین پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی را زمینه ایجاد تحول عظیم در دانشگاه آزاد دانست و افزود: یکی از ابزارهای ایجاد تحول و افزایش ضریب اثربخشی این آیین نامه ها دسترسی به نهاد مالی قدرتمند است که تلاش شده با تاسیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه این مهم محقق شود.

وی افزود: رایزنی های صورت گرفته با مجلس و معاونت علمی ریاست جمهوری موجودی صندوق را تا شهریور ماه به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داد که البته هدفگذاری ما برای این صندوق رقم ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه زیرساخت فراهم شده را برای افرادی که خواهان کار فناورانه هستند مهیا دانست و افزود: برای اولین بار واژه سرای نوآوری در مجلس مطرح و برای آن بودجه تعریف شده است.

وی در پایان سخنان خود، طراحی سیستم براساس منافع مشروع و قانونی اشخاص و سیستم را زمینه ساز پیشبرد اهداف مجموعه ها دانست.

اردکانی: اقدامات بسیار خوبی توسط معاونت فناوری صورت گرفته است

محمدرضا اردکانی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه اقدامات صورت گرفته توسط معاونت فناوری را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: در صحبت هایی که ما با استان ها و بخش های مختلف داریم از شکل گیری فضا و فعالیت های فناورانه که زمینه درامدزایی و پیشرفت های فناورانه را مهیا کرده خوشحال هستند.

وی تداوم جنب و جوش صورت گرفته در زمینه فناوری در واحدها و استان ها را کامل تر شدن این اکوسیستم دانست و ابراز امیدواری کرد دو معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی و همچنین تحقیقات، فناوری و نوآوری در زمینه های مختلف مکمل یکدیگر باشند.

اردکانی خاطرنشان کرد: در سراهای نوآوری لازم است براساس مختصات سامانه پژوهش یار، کلونی های پژوهشی خاص را شناسایی کرده و مجموعه دانشجویان و اعضای هیئت علمی که بر روی سراهای نوآوری کار می کنند را ارزیابی کنیم. همچنین ایجاد دانشکده های موضوعی مرتبط با سراهای نوآوری استانی که تخصصا فعالیت می کنند نیز می تواند اقدامی درست باشد.

یاورطلب: لزوم تجاری سازی و هدفمند کردن پایان نامه ها

 یاورطلب مشاور عالی در امور علمی، تحقیقاتی و آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی به تدوین سند راهبردی تحول در این معاونت اشاره کرد و گفت: براین اساس ده کمیته تعریف شده که بخشی از این فعالیت ها با معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری مشترک است.

وی هدفمند کردن پایان نامه ها و ارزیابی پایان نامه های به اتمام رسیده را امری ضروری دانست و تصریح کرد: تجاری سازی پایان نامه ها، راه اندازی تحقیقات تولیدی تا دریافت استاندارد کشوری و جهانی با توجه به ظرفیت آزمایشگاه های دانشگاه آزاد، فروش بسته های اقتصادی ناشی از تحقیقات پایان نامه با دخیل کردن اساتید و پشتیبانی از آن، ارتباط گیری با کشورهای دیگر توسط معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، پذیرش دانشجوی منطقه ای براساس نیازهای کشور متبوع، ایجاد درآمد غیرشهریه از پروسه پژوهشی را از جمله راهکارهای کسب درآمد غیرشهریه ای برای دانشگاه دانست.

انتهای پیام /

کد خبر: 1088968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =