راز و رمز «زمان» در زندگی روزمره

کتاب «زمان، مصرف و زندگی روزمره» برای دومین مرتبه از سوی نشر علمی و فرهنگی روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «زمان، مصرف و زندگی روزمره» اثر فرانک ترنتمان و الیزابت شاو با ترجمۀ علیرضا مرادی منتشر شده است.

زمان، یکی از غریب‎‌ترین و شاید نامکشوف‌ترین پدیده‌های هستی است که بشر با آن سر و کار دارد. نسبت زمان با انسان، در شرایط مختلف ممکن است تغییر کند. زمان، کش می‌آید؛ زمان زود می‌گذرد؛ زمان متوقف می‌شود و ... . چه کسی را سراغ دارید که بتواند از بند زمان رها شود (به جز خیام که همواره همگان را دعوت به زندگی در لحظه اکنون می‌کرد و خوش می‌داشت که آدمیان گذشته و آینده را رها کنند).

زمان چنان در زندگی ما جایگاه مهمی دارد و ما، چنان در زمان گیر افتاده‌ایم که باید اعتراف کنیم «زمان  به موضوع محوری و آکادمیک و نیز حیات عمومی تبدیل شده است.»

در پیش‌درآمد کتاب در باب پیچیدگی مفهوم زمان چنین آمده است:

«یکی از دلایل بدآهنگی صداها و احساسات مربوط به زندگی این است که زمان، فی‌نفسه موضوعی پیچیده است که به شیوه‌های بسیار متفاوتی بر تجربه روزمره دست می‌گذارد. زمان به واسطۀ رویدادهایی غیرعادی همچون تولد و مرگ نشان‌گذاری می‌شود؛ ولی همچنین از طریق حیطه‌ای از امور معمولی پیش پا افتاده مثل خوابیدن، خوردن و تماشای اخبار نیمروز سازماندهی می‌شود. از طریق گذر زمان تجربه‌ای به صورت مشترک برای همه شکل می‌گیرد؛ تجربه‌ای که هیچ‌گاه در مالکیت انحصاری کسی نبوده و یا اینکه مورد تمرکز صرفا یک رشته خاص در علوم انسانی یا علوم اجتماعی نیست. نوشتن دربارۀ این موضوع در میان رشته‌های تاریخ، مردم‌شناسی، فلسفه، جغرافیا و جامعه‌شناسی و نیز فیزیک، ادبیات و الهیات پراکنده بوده است.»

کتاب «زمان، مصرف و زندگی روزمره» ۱۴ فصل دارد  و در انتهای هر فصل، فهرست منابع به تفکیک آمده است. این کتاب را که انتشارات علمی و فرهنگی برای دومین بار منتشر کرده، ۴۵۸ صفحه دارد و در ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۶۰هزار تومان توزیع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =