بلینکن باز هم توپ را به زمین ایران انداخت/ طرح مسئله موشکی

وزیر خارجه آمریکا با تکرار این ادعا که برجام زیربنای دستیابی به توافق جامع تری خواهد بود؛ باز هم مدعی شد که گام اول در بازگشت به تعهدات برجامی، باید از سوی ایران برداشته شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی ان ان، بار دیگر موضع غیرمنطقی دولت بایدن مبنی بر الزام ایران به برداشتن قدم اول در مسیر بازگشت کامل به برجام را تکرار کرد.

وی در این باره افزود: رئیس جمهور بایدن درباره این موضوع خیلی شفاف صحبت کرد. اگر ایران به اجرای الزامات برجامی برگردد، ما هم همان کار را انجام خواهیم داد. بعد از آن، با متحدان و شرکایمان در راستای تلاش برای حصول توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر همکاری می‌کنیم که این شامل طرح مسائل دیگر از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های ثبات زدای ایران در سطح منطقه هم می‌شود.

بلینکن در ادامه ادعاهای خود افزود: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که در ماه‌های اخیر، ایران یکی بعد از دیگری، محدودیت‌های قید شده در توافق را برداشته است. ما از توافق خارج شدیم و ایران شروع کرد به لغو محدودیت‌های مختلفی که در توافق آمده بود. نتیجه آن شد که در حال حاضر، آنها با توانایی تولید مواد شکاف پذیری که به ساخت سلاح اتمی منجر می‌شود، فاصله کمی دارند. طبق گزارش‌ها، این فاصله به سه الی چهار ماه کاهش یافته است.

وزیر خارجه آمریکا به رغم اذعان به این واقعیت که خروج یک جانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای، منجر به عقب نشینی ایران از برخی تعهدات شد، ادامه داد: بنابراین، اولویت نخست و حیاتی آن است که ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد. آنها از این مسیر دور هستند اما اگر چنین کاری را کنند، راه دیپلماسی باز است و ما هم مایل به قدم زدن در آن هستیم.

این موضع واشنگتن در حالی برای بار دیگر تکرار می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سخنانی تصریح کردند که اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود برگردد، آمریکا باید تحریم‌ها را به صورت کامل و در عمل لغو کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =