مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی برگزار شد

مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله مصباح یزدی، با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فرزند این عالم جلیل القدر در واحد تهران شمال برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، در این مراسم که با حضور اعضای هیأت رئیسه، تعدادی از استادان، کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهی برگزار شد، حجت الاسلام آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و از شاگردان آیت الله مصباح یزدی، به بیان سخنانی با موضوع عملکرد آیت الله مصباح یزدی در حوزه تمدن اسلامی و تمدن سازی پرداخت.

وی ضمن توضیح واژه تمدن، رد نظریه وجود تمدن اسلامی را کار افرادی دانست که یا جاهل و نادان هستند یا نگاه و نظر آنها به جاهایی دیگر است و گفت: اتفاقا تمدن اسلامی، تمدنی بسیار جامع، گسترده و کامل است.

آقاتهرانی در خصوص نقش علامه مصباح یزدی در بحث فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: در این خصوص همین بس که حضرت آقا که به عنوان یک صاحب نظر بزرگ در مباحث فرهنگی و تمدن اسلامی شناخته شده است، نقش آیت الله مصباح را در بحث تمدن و فرهنگ اسلامی بسیار منحصر به فرد خوانده اند.

این شاگرد آیت الله مصباح، با بیان اینکه ما جهان بینی‌های غربی و آشنایی با نظرات متنفکران  غربی و نقد آنها را از حضرت استاد آموختیم، گفت: آیت الله مصباح یزدیمباحث خداشناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و اخلاق را به عنوان علوم پایه انسانی شخصا تدریس می کردند.

آقاتهرانی در ادامه گفت: آیت الله مصباح یزدی 12 نفر از ما شاگردانش را به کانادا فرستاد و گفت: در هر رشته ای که رفتید شیوه تحقیق آنها را بیاموزید تا وجه اختلاف یا وجه وحدت خود را با آنها بدانیم. وی معتقد بود که در تضارب افکار است که فکر سوم پدید می آید و اگر این تضارب آراء نباشد به افکار و آراء درست نخواهیم رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان خاطره ای در مورد نوع نگاه علمای دینی به دانش آیت الله مصباح گفت: یک روز ما خدمت آیت الله سیدعزالذین زنجانی رسیدیم و گفتیم که بنا داریم یک دوره تربیتی را برگزار کنیم و مباحث و مبانی آن را زیر نظر آیت الله مصباح تدوین کرده ایم و آمده ایم تا نظرات شما را هم لحاظ کنیم که گفت: من روی نظر آیت الله مصباح هیچ نظری ندارم و در ادامه در خصوص اعتبار علمی مباحث معارف قرآنی که توسط آیت الله مصباح تدوین شده بود، افزود: من به آیه ای از قرآن رسیده بودم که پیامبر در عرصه قیامت می آیند و می گویند خدایا این امت من، قرآن را مهجور گذاشتند اما وقتی کتاب آیت الله مصباح را دیدم یقین حاصل کردم که پیامبر در قیامت چنین کاری نخواهند کرد، زیرا مصباح با این کتاب قرآن را از هجران درآورده است.

حجت الاسلام آقاتهرانی طرح ولایت که همان تدوین مبانی و مبادی فکری برای دانشجویان دانشگاه ها بود، را از جمله اقدامات آیت الله مصباح خواند و گفت: ما در این طرح گفتیم که دانشجویانی را از هر دانشگاه بیاوریم و در یک دوره چهل روزه این مبانی را به او آموزش دهیم و این طرح را که با مخالفت های فراوانی روبرو شد با آموزش چندهزار دانشجو برگزار کردیم و ایشان با مطرح کردن بحث هستی شناسی، مباحث نبوت و ولایت را نیز در ضمن آن، تبیین کرد.

وی با بیان اینکه از آیت الله مصباح یزدی آثار بسیاری برجای مانده است، گفت: حضرت آقا تاکنون 62 یا 63 بار از طرح ولایت ایشان حمایت کردند.

آقاتهرانی با تاکید بر اینکه به اعتقاد من آیت الله مصباح برای رساندن ما به تمدن اسلامی بیشتر و جدی تر از خیلی ها تلاش کرد، گفت: ما شاگردان ایشان بنا گذاشتیم که مکتب اخلاقی علامه مصباح را منتشر کنیم که متاسفانه این سعادت حاصل نشد که در زمان حیات مبارک ایشان این کار را به انجام برسانیم؛ اما تاکنون حدود 15 جلد آن را منتشر کرده ایم.

در ادامه این مراسم زهرا مصباح یزدی، فرزند آیت الله مصباح و از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال نیز به بیان برخی خصوصیات علمی و اخلاقی ایشان پرداخت.

در پایان این مراسم هیات رئیسه، استادان، کارکنان و دانشجویان واحد تهران شمال با حضور فرزند آیت الله مصباح یزدی از مقام علمی و معنوی این عالم فقید تجلیل کردند.

کد خبر: 1089014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =