دغدغه مالی، عامل اصلی بی‌انگیزگی هیئت‌های اندیشه‌ورز

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در یک سال گذشته، هیچ کدام از اعضای هیئت‌های اندیشه ورز حتی یک ریال حق الجلسه دریافت نکرده‌اند.

عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های این معاونت در زمینه تحول علوم انسانی اظهارکرد: دانشگاه آزاد اسلامی طی این چندسال، هیچ دوره‌ای در زمینه حکمی سازی علوم انسانی نداشته است؛ به همین دلیل برگزاری ۲۳ دوره حکمی سازی در تابستان امسال و انعقاد قراردادهای متعدد برای تالیف کتب مختلف، نقطه عطفی در این زمینه محسوب می‌شود.

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۵۰۰ کرسی علمی ترویجی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که نشان دهنده عزم جدی معاونت علوم انسانی برای ترویج این کرسی‌ها در سطح کشور است. در حوزه اصلاح سرفصل‌های دروس نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است چرا که سرفصل‌های برخی رشته‌ها و درس‌ها، متعلق به قبل از انقلاب اسلامی بود و مصوبات وزارت علوم اجرا نمی‌شد. علاوه بر به روزرسانی این دروس، در زمینه حکمی سازی آن‌ها نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت.

خسروپناه ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی تا قبل از تشکیل معاونت علوم انسانی دارای ۳۰ مجله فعال در حوزه علوم انسانی بود؛ اما درحال حاضر بیش از ۸۰ مجله در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شده است. همچنین نزدیک ۲۰ مجله جدید برای راه‌اندازی در آینده نزدیک مصوب شده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره بی انگیزگی هیئت‌های اندیشه‌ورز در برخی از واحدهای دانشگاهی گفت: یکی از دلایل این مسئله این است که در یک سال گذشته، هیچ کدام از اعضای هیئت‌های اندیشه ورز حتی یک ریال حق الجلسه دریافت نکرده‌اند؛ درحالی که بارها این موضوع را به مسئولان مربوطه تاکید کرده‌ایم که برای اعضای هیئت‌های اندیشه ورز، امتیاز خاصی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از همکاران ما در هیئت‌های اندیشه ورز کاملا دلی کار می‌کنند و هیچگونه حق الجلسه‌ای دریافت نکرده‌اند. البته در این زمینه مصوبه هم وجود دارد اما متاسفانه اعمال نمی‌شود. معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه نیز بارها در این زمینه به ما وعده داده است اما خب در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.

خسروپناه در پایان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی، افزایش ارتباط با اعضای هیئت علمی واحدها، تلاش برای راه‌اندازی هیئت ممیزه اعضای هیئت علمی و... از جمله گام‌های مثبت علوم انسانی در یک سال و نیم گذشته محسوب می‌شود. با این حال اما تمامی وظایف معاونت علوم انسانی به طور کامل در اختیارش قرار ندارد؛ درحالی که اگر صفر تا صد فرآیند توانمندسازی در اختیار معاونت علوم انسانی باشد، قطعا تحولات بهتری اتفاق خواهد افتاد اما برخی بروکراسی‌های اداری مانع این روند شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =