ایران چهارمین کشور دنیا در رده‌بندی تامین سوخت نیروگاهی از گاز

وزیر نیرو گفت: ایران چهارمین کشور دنیا در رده‌بندی تامین سوخت نیروگاهی از گاز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از وزارت نیرو؛ «رضا اردکانیان» امروز در آئین بهره‌برداری از ۸ پروژه بزرگ صنعت آب و برق با اعتبار سه هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان در دو استان اردبیل و فارس که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری و وزیر نیرو در قالب چهلمین هفته پویش #هرهفته‌_الف_ب_ایران برگزار شد، افزود: امروز از استان فارس شروع می‌کنیم و طرح‌های مهمی در سدسازی، آبرسانی و جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب رسماً افتتاح خواهد شد.

وی افزود: پنجاهمین سد مخزنی ملی در دولت تدبیر و امید افتتاح خواهد شد و فراموش نکردیم که در ابتدای انقلاب با ۱۹ سد شروع کردیم و امروز صد و نود و چهارمین سد مخزنی ملی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد و تا پایان دولت به ۲۰۱ سد خواهیم رسید.

اردکانیان همچنین با اشاره به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب فسا گفت: این چهل و چهارمین تصفیه خانه آب است که در دولت تدبیر و امید افتتاح می‌شود و تعداد تصفیه خانه‌های آب از ۲۷ مورد ابتدای انقلاب به ۱۶۳ می‌رسد.

وی افزود: در بخش فاضلاب نیز که نقش مهمی در ارتقای بهداشت عمومی و همچنین تأمین منابع آب برای مصارف موجه دارد تصفیه خانه آب شهر جدید صدرا به مدار می‌آید و هفتاد و هشتمین تصفیه‌خانه فاضلاب است که در این دولت افتتاح می‌شود و تعداد اینها از ۴ مورد ابتدای انقلاب به ۲۴۶ مورد می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت و تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به ۲۶۹ واحد می‌رسد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در این دولت، هر ۵۰ روز یک سد مخزنی ملی، حدود هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر دو ماه یک تصفیه‌خانه آب به مدار بهره‌برداری آمده است.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر استان فارس که در آن طرح‌های آب، نیروگاه‌های خورشیدی و فیبر نوری افتتاح می‌شود، در استان اردبیل نیز اولین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات افتتاح می‌شود.

وی افزود: کار بزرگی که به برکت جمهوری اسلامی صورت گرفته احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است. از خروجی دو واحد نیروگاه گازی سوخت مورد نیاز برای احداث یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخار تأمین می‌شود که علاوه بر بهبود شرایط زیست محیطی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای هم در استفاده از گاز برای واحد سوم دارد.

اردکانیان اظهار داشت: در کشور حدود ۳۰ هزار مگاوات واحدهای سیکل ترکیبی از این طریق احداث شده است. با توجه به این که هر واحد آن سالانه حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی می‌کند این میزان معادل ۱۵.۶ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی شده در سال است.

وی افزود: این رقم قابل ملاحظه‌ای است و یکی از افتخارات کشور ما این است که در جدول جهانی جزو کشورهایی هستیم که سوخت نیروگاه‌های ما به میزان زیادی از گاز که نسبتاً یک سوخت پاک محسوب می‌شود، است.

اردکانیان ادامه داد: ایران چهارمین کشور بعد از آمریکا، روسیه و ژاپن است که درصد بالایی از سوخت نیروگاه‌های آن با حدود ۸۰ درصد از گاز تأمین می‌شود که جهش قابل ملاحظه‌ای هم در این زمینه در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.

وی افزود: نیروگاه‌های حرارتی که در این دولت به بهره برداری رسیده افزون بر ۱۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات است که این رقم به بیش از ۲۰ هزار مگاوات در پایان دولت خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =