تایوان از محورهای رایزنی رؤسای جمهور آمریکا و چین استقبال کرد

سخنگوی ریاست‌جمهوری تایوان در بیانیه ای از محورهای رایزنی رؤسای جمهور آمریکا و چین استقبال کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از خبرگزاری رویترز؛ تایوان امروز پنجشنبه از محتوای تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در خصوص این جزیره استقبال کرد.

«خاویر چانگ» (Xavier Chang) سخنگوی ریاست‌جمهوری تایوان با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: ما تحسین و تقدیر خود از نگرانی رئیس‌جمهور «بایدن» درباره امنیت تنگه تایوان و مسائل حقوق بشری را ابراز می‌کنیم.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی ریاست‌جمهوری تایوان در این خصوص آمده است: تایپه به عنوان یک عضو جامعه جهانی، به همکاری نزدیک با کشورهای همسو از جمله ایالات متحده برای کمک مشترک به ثبات و موفقیت منطقه هند و اقیانوسیه ادامه می‌دهد.

«جو بایدن» بامداد امروز پنج شنبه (به وقت تهران) با «شی جین پینگ» همتای چینی خود پیرامون همه‌گیری کرونا، حقوق بشر، تجارت و امنیت منطقه ایندوپاسیفیک تلفنی گفتگو کرد.

بایدن در این گفتگوی تلفنی به «نگرانی‌های اساسی» واشنگتن درباره «شیوه‌های قهری و غیرمنصفانه اقتصادی پکن، سرکوب معترضان در هنگ کنگ، موارد نقض حقوق بشر در سین کیانگ و اقدامات سلطه‌جویانه چین در منطقه از جمله در قبال تایوان اشاره کرد.

گفتنی است که این گفتگوی تلفنی نه تنها نخستین ارتباط میان بایدن و شی بلکه نخستین ارتباط مستقیم میان روسای جمهور دو کشور از زمان گفتگوی شی با دونالد ترامپ در مارس ۲۰۲۰ بود.

روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که پیش از مکالمه تلفنی بایدن و شی، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که دولت بایدن اعمال «محدودیت‌های هدفمند و جدید» بر برخی از صادرکنندگان فناوری‌های مهم و حساس به چین را بررسی خواهد کرد.

بنا بر این گزارش رویترز، تا زمانی که با متحدان آمریکا «رایزنی و بازنگری دقیق» انجام شود، واشنگتن قصد ندارد تعرفه‌های تجاری وضع شده از سوی ترامپ علیه کالاهای وارداتی از چین را لغو کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =