دولت اگر استیضاح میشدشاهد تخلفات در شورای عالی مناطق آزاد نبودیم

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: اگر دولت بصورت جدی مورد سوال و استیضاح قرار می‌گرفت شاهد چنین تخلفاتی در شورای عالی مناطق آزاد نبودیم.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره فعالیت غیر قانونی برخی مدیران بازنشسته دستگاه‌های دولتی همچون دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما خصوصا در بخش مدیریتی، گردش نخبگان و بهره‌گیری از افراد توانمند بسیار کم است بطوریکه برخی آقایان چندین سال پست و مسوولیت‌هایی برعهده دارند اما پس از فرا رسیدن زمان بازنشستگی نیز همچنان پست‌هایی را در مناصب دیگر در دست می‌گیرند.

وی گفت: در واقع مدیران بازنشسته با ماندگاری در عرصه مدیریتی و حاکمیتی کشور، اجازه استفاده از افراد جدید و توان فکری و تخصصی آنها را نمی‌دهند و میدان را برای روی کار آمدن افراد جدید و توانمند باز نمی‌گذارند.

آصفری ادامه داد: ما امروز در کشور بیش از پنج میلیون جوان بیکار داریم که بخش اعظمی از آنها تحصیلکرده هستند و در زمینه‌های مختلفی همچون فیزیک، متافیزیک، علوم طبیعی، انسانی توانمندی و تخصص بالایی دارند، بنابراین اجرای مصوبه مجلس مبنی بر منع بکارگیری بازنشستگان می‌تواند ظرفیت خوبی در راستای سرمایه‌گذاری بر روی آنها برای تصدی جایگاه‌ها و مناصب مختلف باشد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: قانون منع بکارگیری بازنشستگان که مجلس آنرا به تصویب رسانده، بر همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، لازم الاجراست.

وی بیان کرد: متاسفانه رییس جمهور و دیگر مسوولان ارشد کشور همچون دبیر سابق مناطق آزاد، این قانون را نادیده می‌گیرند و توجهی به آن ندارند که همین عامل سبب می‌شود لایه‌های پایین‌تر مدیریتی نیز به قانون توجه کافی نداشته باشند و زیر پا بگذارند.

آصفری اظهارداشت: برخی در توجیه چنین اقداماتی می‌گویند حقوق بازنشستگی کم است و به همین دلیل چنین افرادی مجبورند همچنان به کار مشغول باشند، این در حالی است که باید گفت این موضوع شامل حال مدیران نمی‌شود زیرا اغلب آنان حقوق‌های بالا و قابل توجهی دریافت می‌کنند و مشکل مالی ندارند که بخواهند آنرا توجیهی برای ماندن در پست‌های مدیریتی و اعاده به کار خود درنظر بگیرند.

نماینده مردم اراک در مجلس افزود: البته بخشی از  تخلفات مربوط به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز به مجلس و کوتاهی آن برمی‌گردد زیرا اگر مجلس از دولت بخواهد نسبت به اینگونه تخلفات پاسخگو باشد و نظارت را افزایش دهد آن وقت دولت جرات و جسارت چنین انجام تخلفاتی را نخواهد داشت.

وی گفت: البته ممکن است برخی مدیران بازنشسته‌ای وجود داشته باشند که تجربه‌های بالای مدیریتی دارند و جایگزین مناسبی برای آنها نیست، در چنین شرایطی می‌توان آنها را مستثنی دانست اما دولت نباید این استثناها را همه‌گیر بداند و سبب شود تا از این افراد بصورت گسترده در بخش‌های کلان مدیریتی استفاده شود.

آصفری بیان کرد: بی‌قانونی‌های دولت آقای روحانی بسیار زیاد است و چیزی نیست که تنها مختص به موضوع بکارگیری غیر قانونی بازنشسته‌ها در دولتش باشد، بلکه مقررات متعددی وجود دارد که دولت به آن عمل نمی‌کند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: ما بارها خواستار استیضاح رییس جمهور بوده‌ایم اما متاسفانه مجلس همکاری لازم را نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر همکاری‌های لازم برای اجرای استیضاح صورت می‌گرفت، یکی از محورهای استیضاح همین مساله عدم اجرای قوانین مصوب مجلس از جمله قانون منع بکارگیری بازنشستگان است که دولت در اجرای آنها تخلف و سرپیچی دارد. اگر دولت بصورت جدی مورد سوال و استیضاح قرار می‌گرفت شاهد چنین تخلفاتی در شورای عالی مناطق آزاد نبودیم.

کد خبر: 1089194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =