دانشگاه‌ها نیازمند مدل تربیتی تقریبی هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید انسان‌هایی تربیت کند که در علم و ایمان به طور همزمان رشد کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، همایش تقریب مذاهب اسلامی و تجلیل از خیرین گرانقدر با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح دیروز در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این مراسم گفت: بسیار خوشحالیم که در آغاز چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی و در ادامه گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی به یکی از نعمت هایی که به سبب انقلاب اسلامی به این جامعه عطا شد، بپردازیم.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار تقریب مذاهب اسلامی در دوران معاصر هستند. تقارن برگزاری نخستین همایش تقریب مذاهب اسلامی و تجلیل از خیرین گرانقدر در روز 23 بهمن امری نیکوست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سؤال که چرا دانشگاه باید به مباحث تقریب و تربیت تقریبی ورود کند، اظهار داشت: یکی از وظایف جوامع اسلامی فراهم سازی بستر رشد و تربیت نیروی انسانی است. اگر به کانون های تربیت دقت کنیم، در می یابیم که هر کانون تربیتی دارای 5 جز خانواده، محیط آموزشی، محیط رفاقتی، محیط کار و جامعه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: براساس حدیثی از پیامبر(ص) که علمای اهل سنت و اهل تشیع نیز آن را قبول دارند، تربیت افراد شامل سه دوره هفت ساله است که در 21 سالگی به ثمر می نشیند. این سه دوره هفت ساله از بستر خانواده آغاز و در بستر محیط دانشگاه ختم می شود. به عبارتی تربیت از تربیت فردی شروع و به تربیت اجتماعی پایان می یابد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: باید جوهره اصلی تربیت جوانان در طول سه دوره هفت ساله، تقوای فردی و اجتماعی باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هویت اجتماعی با مودت شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: اگر اجتماع را حاصل جمع افراد بدانیم، این اجتماع وقتی به یک جامعه و یک قوم تبدیل می شود که مودت بین افراد در جامعه شکل بگیرد. جامعه و قوم با مودت گرد هم می آیند و با عداوت از هم دور می شوند. در بسیاری از آیات قرآن کریم نیز بر مودت در خانواده و اجتماع نیز تأکید فراوان شده است.

وی با تأکید بر اینکه تربیت در اجتماع باید مقوم مودت باشد، اظهار داشت: اگر تربیت مقوم مودت باشد، همبستگی اجتماعی شکل می گیرد و جامعه می تواند حرکت کند و به اهدافش برسد. جامعه ای که مودت در آن نباشد، جامعه نیست، بلکه یک اجتماع متفرق است و به اهدافش که سعادت دنیا و آخرت است، دست نمی یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: هدف ما از طرح مباحث تقریب و تربیت تقریبی، نگاه مودت ساز است که باید در تربیت نسل جوان در مدرسه و دانشگاه وجود داشته باشد. این موضوع تنها یک امر علمی و خاص علما نیست. مباحث علمی مقوم تربیت هستند. اگر نظریه های علمی در حوزه های علمیه نباشد، این نوع تربیت نمی تواند قوام پیدا کند.

دکتر طهرانچی در ادامه سخنان خود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی و مولود انقلاب اسلامی است که در سراسر کشور دارای واحد و مرکز آموزشی است. جوهره اصلی دانشگاه اجتماعی، علم و فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اجتماعی از سال 1965 در غرب شکل گرفته است، افزود: دانشگاه های نخبگانی به یک باره به دانشگاه اجتماعی تغییر کردند. غرب برای تحول اجتماع و جامعه خود به یک سلسله ارزشهایی نیازمند بود و به همین جهت دانشگاه اجتماعی را خلق کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه نباید چشم و گوش بسته از غرب پیروی کنیم، گفت: باید بینا و شنوا باشیم و تنها نقاط مثبت را از دانشگاه های غربی بگیریم. ایران سابقه چند هزار ساله تمدنی دارد. باید نگاهمان به دانشگاه، یک نگاه تربیتی عمیق باشد. دانشگاه ها نیازمند مدل تربیتی تقریبی هستند. دانشگاه باید انسانهایی تربیت کند که به طور همزمان در علم و ایمان رشد کنند.

دکتر طهرانچی در ادامه با طرح سؤالی دیگر مبنی بر اینکه خیرین چرا دانشگاه می سازند؟ تأکید کرد: خیرین برای اینکه رأفت اجتماعی حاصل شود، اقدام به ساخت دانشگاه می کنند. رأفت دو بال علم و ایمان دارد. در نگاه ایمانی و علمی برای اینکه هسته اجتماعی، هسته پیشرفت باشد، نیازمند نگاه تربیت تقریبی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: حرکت علمی در دانشگاه ها باید مقوم ایمان باشد. کرسی های آزاداندیشی باید در دانشگاه ها شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها دو وظیفه اصلی دارند، اظهار داشت: دانشگاه باید منطقه خود را ببیند. مقام معظم رهبری می فرمایند که "دانشگاه ها نیازمند تحول و صیرورت برای تربیت قوه عاقله هستند". قوه عاقله از طریق اساتید حاصل می شود. محور حرکت مربیان و اساتید هستند.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: اعضای هیأت علمی باید وزین، متقی و عالم باشند و با شناخت منطقه و نیازهای آن، دانشجویانی با هویت، با اخلاق و با درجه بالایی از معنویت تربیت کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تقدیر از علمای منطقه و برگزار کنندگان همایش تصریح کرد: اگر وحدت را کنار بگذاریم، گرفتار ذلت می شویم. امیدوارم این گونه جلسات مقوم حرکت ها و شروع پنجره جدیدی در تربیت تقریبی در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی نیازمند تقریب مذاهب اسلامی است، گفت: تقریب مذاهب اسلامی دو بخش علمی و تربیتی دارد که باید به هر دو بخش توجه ویژه داشته باشیم. آنچه که در داعش پیش آمد، تقویت عداوت در جامعه اسلامی بود که از بنیان نادرست و غلط است. تقریب مذاهب به دنبال گسترش مودت است و این موضوع به حق بودن این حرکت را نشان می دهد.

دکتر طهرانچی در پایان گفت: منطقه اوز و لارستان در نگاه تقریبی پیشرو است. امیدوارم بتوانیم در انجام رسالت اجتماعی مان موفق و پیروز باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089202

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =