راه‌اندازی سینمای ناشنوایان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان گفت: با توجه به اینکه رویکرد فعلی دانشگاه آزاد اسلامی، حمایت از درآمدهای غیرشهریه‌ای است، قصد داریم که در این راستا به‌زودی سینمای ناشنوایان را در واحد فرشتگان ایجاد کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی زبان اشاره ایرانی همزمان با اولین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان به‌صورت حضوری و مجازی عصر امروز در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

پذیرش دانشجو در ۱۰ رشته تحصیلی در واحد فرشتگان

علی مقداری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان در این مراسم اظهار کرد: این واحد دانشگاهی در یک سال گذشته تأسیس شده است و با وجود شرایط سخت کرونایی، ۸۱ دانشجو در ۱۰ رشته تحصیلی در ترم جاری به تحصیل پرداختند.

وی افزود: تعداد بیشتری از افراد علاقه‌مند هستند که در واحد فرشتگان درس بخوانند اما با توجه به اینکه خوابگاه نداریم، تعداد بالایی ثبت‌نام نکردند. در حال حاضر ۶۵ درصد از این دانشجویان که ۵۳ نفر می شود، ناشنوا بوده و مابقی شنوا هستند. همچنین ۶۰ درصد از دانشجویان این واحد دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان بیان کرد: در ابتدا در این واحد دانشگاهی ۱۱ رشته تحصیلی وجود داشت اما به دلیل اینکه در رشته کاردانی گرافیک، کسی ثبت‌نام نکرد، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کردیم که رشته دیگری را با این رشته جایگزین کند.

مقداری خاطرنشان کرد: پس از گذراندن ترم اول، متوجه شدیم که دانشجویان ناشنوا وقتی از مدارس استثنایی وارد این واحد دانشگاهی می‌ شوند، در دروس زبان فارسی و مفاهیم ریاضی ضعف‌هایی دارند و قصد داریم که برای آنان کلاس‌های تقویتی در نظر بگیریم.

وی عنوان کرد: واحد فرشتگان تنها دانشگاهی است که امکان برقراری تماس تصویری از طریق تبلت، شماره همراه و مترجم برای پاسخگویی به سؤالات ناشنوایان را راه‌اندازی کرده است. همچنین با کمک متخصصان، انجمن خانواده ناشنویان ایران و شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد ناشنوایان ایران توانسته‌ایم کمیته های زبان‌شناسی را تشکیل دهیم تا زبان اشاره ایرانی را در جامعه نهادینه کنیم و در دستور کار واحد فرشتگان است.

لزوم راه‌اندازی رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای ترویج زبان اشاره ایرانی از برخی کشورها الگو گرفته‌ایم، گفت: در ایران، رشته دانشگاهی «مترجمی زبان اشاره ایرانی» وجود ندارد و فقط رشته مترجمی زبان به‌صورت عمومی وجود دارد. اما در برخی کشورها مترجمی زبان اشاره وجود دارد. در واقع برنامه درسی کاردانی و کارشناسی رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی را تدوین کرده‌ و به وزارت علوم ارجاع داده‌ایم. در واقع راه‌اندازی این رشته در واحد فرشتگان لازم است.

مقداری ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از مهرماه ۱۴۰۰، رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی را ایجاد کنیم تا بازار کار خوبی در این زمینه به وجود بیاید. نیروی انتظامی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و نهادهایی که به ارائه خدمات به مردم می‌پردازند، نیازمند فارغ‌التحصیلان مترجمی زبان اشاره ایرانی هستند و افتخار داریم که در واحد فرشتگان می‌توانیم این افراد اثرگذار در جامعه را تربیت کنیم.

وی افزود: در واحد فرشتگان، تفاهم‌نامه‌هایی با واحد تهران غرب و نهادهای مختلف داشتیم و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و از خانم داداندیش، رئیس واحد تهران غرب تشکر می‌کنم که از روز اول جزو یاران واحد فرشتگان بودند. همچنین از سوی واحد فرشتگان اعلام فراخوان جذب هیئت علمی کرده و درخواست مجوز برای ۸ رشته جدید اعم از معماری، کامپیوتر، طراحی لباس، طراحی و ساخت طلا و جواهر، مترجمی زبان اشاره ایرانی، حسابداری و... کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان بیان کرد: تاکنون کمک‌ها و هدایای مردمی مختلفی به واحد فرشتگان صورت گرفته و فضای همکاری و همدلی شکل گرفته است. با توجه به اینکه رویکرد فعلی دانشگاه آزاد اسلامی، حمایت از درآمدهای غیرشهریه‌ای است، قصد داریم که در این راستا به‌زودی سینمای ناشنوایان را در واحد فرشتگان ایجاد کنیم.

یادآور می‌شود، در این مراسم از برگزیدگان مسابقات جشنواره و نمایشگاه آثار منتخب، تقدیر ارائه خواهد شد. بنیاد ملی نخبگان، سازمان انرژی اتمی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، جزو حامیان مادی و معنوی اولین جشنواره ملی زبان اشاره ایرانی هستند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1089373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =