ایران از انجام تعهداتش در پروتکل الحاقی صرف‌نظر خواهد کرد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظر می‌آید ما از انجام تعهداتمان در قالب پروتکل الحاقی صرف‌نظر خواهیم کرد؛ اما خروج از ان پی تی در این مرحله مدنظر ایران نیست.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص آینده روابط ایران و غرب با توجه به رویکرد اخیر اروپا پس از روی کار آمدن بایدن اظهار داشت: ما نمی‌توانیم عنوان غرب را صرفاً به چند کشور اروپایی اطلاق کنیم، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با توجه به نزدیکی سیاست هایشان به آمریکا هیچگونه استقلالی از خود ندارند و برای آنها تفاوتی میان بایدن و ترامپ وجود ندارد.

وی گفت: اروپایی ها هم در حوزه برجام و هم در حوزه مسائل سیاسی به جمهوری اسلامی ایران بدهکار هستند. البته نه فقط اینکه اروپا در حوزه هسته‌ای به ما بدهکار است بلکه به تعهداتش نیز عمل نکرده و با دروغ پردازی ها و بدعهدی های خود کانال مالی اینستکس را نتوانست ایجاد کند و علیرغم صبر استراتژیک ایران از زمان خروج آمریکا از برجام، اروپا هیچگاه به تعهداتش جامه عمل نپوشاند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: سابقه عملکرد اروپا در قبال ایران پس از انقلاب اسلامی شامل بدعهدی های متعددی است که آنها نسبت به ما داشتند و کافی است نگاهی داشته باشیم به حمایت های کشورهای اروپایی از رژیم صدام در دوران هشت سال دفاع مقدس تا متوجه شویم که آنها چگونه افرادی هستند.

صدرالحسینی با بیان اینکه اروپایی ها با هر کشوری که در هر جای دنیا با شعار اسلام خواهی و آزادی به روی کار آید مخالف هستند، افزود: ممکن است اروپایی ها در دوران ترامپ با برخی از سیاست های اجرایی دولت وی مخالفت هایی داشتند اما در حوزه مسائل مبنایی که یکی از آنها مقابله با جمهوری اسلامی ایران است، هیچ گونه مخالفتی ندارند.

وی ادامه داد: بنابراین ایران می تواند روابط خود را با کشورهای دیگری که قطعاً درجه یک در اروپا نیستند، ادامه دهد و تعاملات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خوبی با آنها باشد. به نظر می رسد که این سه کشور اروپایی جنایت های خود را علیه کشورهای مستقل و از جمله ایران ادامه خواهند داد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: با توجه به رویکرد و اقدامات سه کشور اروپایی در قبال ایران بهترین شیوه برخورد با آنها این است که روابط ما با آنها از قالب برجام خارج شده و در قالب‌های دیگر پیگیری شود و البته این نگاهی کاملاً خوشبینانه است.

صدرالحسینی گفت: سیاست دولت فعلی هم این بوده که بتوانند مسائل برجامی و غیر برجامی خود با اروپا را به موازات هم پیش ببرند اما توافقات صورت گرفته نشان داد که کشورهای اروپایی حاضر به انجام این موضوع نیستند.

 وی بیان کرد: خوشبینانه این موضوع را مطرح می‌کنیم که نباید این روزنه را ببندیم و باید تلاش کنیم که غیر از مسئله هسته‌ای و برجام نیز با اروپایی‌ها ارتباطاتی در چارچوب اصول روابط بین الملل و قانون جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که اگر ایران در واکنش به عدم انجام تعهدات طرف مقابل تا سوم اسفند ماه از پروتکل الحاقی خارج شود شرایط را چگونه ارزیابی می کنید، تصریح کرد: فاصله زمانی زیادی تا سوم اسفند باقی نمانده و این قانون بین بازه زمانی سوم تا پنجم اسفند ماه اجرایی خواهد شد. با توجه به اینکه آمریکایی ها در روزهای اخیر مواضعی را اتخاذ کردند و اروپایی ها هم هیچ تحرکی در این خصوص نداشتند، در چند روز باقی مانده هم به نظر نمی‌آید که آنها به تعهدات خودشان عمل کنند.

صدرالحسینی گفت: البته به نظر می آید طرف مقابل برای ایجاد شکاف و چنددستگی میان نیروهای داخل ایران مسئله انجام تعهداتشان را توسط واسطه های خود پیش ببرند تا بتوانند حداقل برای مدت کوتاهی مصوبه مجلس را به تعویق بیندازند، در واقع به این شکل عمل کنند که برخی از قبایل داخل کشور درخواست تعویق زمان اجرای قانون مصوب مجلس را مطرح کنند.

وی ادامه داد: بنابراین ما باید شرایط را به این شکل ببینیم که اولاً آنها به تعهدات خودشان در این بازه زمانی عمل نخواهند کرد و دوم آنکه ما باید نسبت به این موضوع چگونه رفتار کنیم؟ به نظر می‌آید که ما از انجام تعهداتمان در قالب پروتکل الحاقی صرف نظر خواهیم کرد اما خروج از ان پی تی در این مرحله مدنظر جمهوری اسلامی ایران نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که منفعت اروپایی‌ها از حفظ برجام چه بوده و هست، اظهار داشت: برخی از موضوعاتی که اروپایی ها همواره در این مدت به دنبال آن بودند این بوده که بازار ایران را از دست ندهند، نفرت ملت ایران از اروپا بیشتر از آنچه هست نشود و همچنین بتوانند قدرت جمهوری اسلامی ایران را کنترل کنند.

صدرالحسینی با بیان اینکه اهمیت حفظ برجام برای اروپایی‌ها بیش از سایر کشورها بود، اظهار داشت: به دلیل مسائل جغرافیایی و نزدیکی آسیا و ایران به اروپا، برای آنها موضوع برجام مهم تر از دیگران بود، چرا که اتمسفر فکری اروپایی‌ها هم تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و آمریکا به این سمت رفته بود که ایران به دنبال تولید و در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای است و البته اینکه ُبرد موشک های راهبردی ایران زودتر به اروپا خواهد رسید تا به دیگر کشورهای متخاصم ایران از جمله آمریکا و این یکی از نگرانی های آنها بود.

وی ادامه داد: اما روابط طولانی که در قرون گذشته سه کشور اروپایی با ایران داشتند برای آن ها جاذبه ای ایجاد کرد که روابط خود را با ایران قطع نکنند و با توجه به اینکه آنها لابی‌هایی را هم در ایران دارند، شرایطی پدید آوردند که نگاه جمهوری اسلامی به کشورهای اروپایی متفاوت از آمریکا باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: در اینکه اروپا هم مانند آمریکا، نظر به براندازی  و کنترل جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد شکی نیست، این نکته را همه باید توجه داشته باشیم که اروپایی‌ها از نگاه منفعت طلبانه خودشان تمایل به حفظ برجام، اینستکس، خطوط ارتباطی و مواردی از این دست دارند.

صدرالحسینی گفت: اروپایی ها به دنبال این بوده و هستند که رابطه خود را با ایران به نحوی تنظیم کنند که به مانند رابطه ایران و آمریکا نشود.

وی بیان کرد: اما مسئله بدعهدی، بی تفاوتی به تعهدات، حتی دروغگویی در رابطه با ایران، بی اختیاری و البته بدهکاری آنها نسبت به ایران موضوعاتی است که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اولاً باید توجه داشته باشیم که همه دنیا آمریکا و چند کشور اروپایی نیستند و دوم آنکه استقلالی که ما در شعارهای انقلابی خود سر داده بودیم، یا در بخش‌های مهمی به آن رسیده ایم یا در حال رسیدن هستیم و البته این حرف دلیلی برای این نیست که ما ارتباطی با کشورهای دیگر نداشته باشیم.

صدرالحسینی افزود: روابط با هر کشوری که بتواند منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین کند حتماً در دستور کار ما خواهد بود ولی رابطه با هر کشوری که نخواهد منافع ملی ما را تامین کند حتماً به ضرر ما هست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران با همه کشورها جز رژیم صهیونیستی و آمریکا که دشمنی آشکار با ملت ایران دارند روابط خوبی داریم، بنابراین مسئله قطع ارتباط با هیچ کشوری مطرح نیست؛  اما مسئله تامین منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1089395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =