آخرین جزئیات از تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان»

آخرین اخبار از طرح شفافیت آرای نمایندگان از عزم نمایندگان مجلس یازدهم برای تصویب این طرح حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، طرح شفافیت آرای نمایندگان، یکی از شعارهای اصلی منتخبان مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود؛ وعده‌ای که بیشتر نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی روی آن اتفاق نظر داشتند تا پس از مدت‌ها، عملکرد و فعالیت نمایندگان مردم در اتاقی شیشه‌ای قرار بگیرد.

با گذشت نزدیک به ۸ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم، این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به طوری که حتی در آخرین رای گیری نمایندگان در صحن علنی مورد اقبال آن‌ها قرار نگرفت. ماجرا این گونه است که چند هفته پیش طرح شفافیت آرای نمایندگان با قید دو فوریت در دستور کار صحن علنی قرار گرفت که برای تصویب، نیاز به حداقل دو سوم آرای نمایندگان داشت. اما با ۱۵۳ رای موافق و ۶۳ رای مخالف یعنی با اختلاف ۳ رای کمتر به تصویب نرسید.

البته پس از آن ۵۰ نفر از نمایندگان با ارائه تقاضای کتبی به هیئت رئیسه مجلس، خواستار بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان شدند؛ بر اساس ماده ۱۳۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس، اگر طرحی مورد تصویب مجلس قرار نگیرد، این طرح بدون آنکه تغییر اساسی کند تا ۶ ماه دیگر قابل طرح مجدد در مجلس نیست مگر این که با تقاضای کتبی ۵۰ نفر از نمایندگان در صحن مجلس مطرح شود و با رای گیری به تصویب برسد.

تصویب طرح شفافیت آرا در اولین فرصت و خارج از نوبت

در همین راستا «علی کریمی فیروزجایی» دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره جزئیات بررسی مجدد طرح شفافیت آرا در صحن علنی مجلس اظهار کرد: این طرح با تقاضای بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس برای رای گیری، مجددا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که امیدواریم در اولین فرصت و خارج از نوبت در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: دو فوریت طرح شفافیت آرا با ۳ رای کمتر تصویب نشد که نشان دهنده عزم اکثریت اعضای مجلس یازدهم برای تصویب این طرح است؛ زمان بررسی مجدد این طرح در صحن علنی مجلس، بستگی به فرآیند بررسی لایحه بودجه در هفته جاری دارد. اگر دولت هرچه زودتر لایحه اصلاح شده بودجه را تقدیم مجلس کند، طرح شفافیت آرا نیز زودتر در دستور کار قرار می‌گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: اگر به هردلیلی طرح شفافیت آرا تا قبل از پایان سال در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار نگیرد، قطعا در اولین فرصت در سال آینده بررسی خواهد شد.

کریمی در پاسخ سوالی مبنی بر این که آیا رای گیری درباره اصل طرح شفافیت آرا خواهد بود یا موافقت با درخواست ۵۰ نماینده، گفت: در حال حاضر با درخواست  ۵۰ نماینده موافقت شده است و رای‌گیری برای اصل طرح انجام خواهد شد؛ البته تعداد نمایندگان درخواست کننده برای بررسی مجدد طرح رو به افزایش است به طوری که تاکنون به ۱۰۰ نماینده افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب این طرح را یکی از موضوعات اساسی و مهم می‌داند چرا که از اولویت لازم برخوردار است. به همین دلیل برای تصویب آن در مجلس یازدهم عزم جدی وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: باتوجه به صحبت‌های انجام شده با نمایندگان مخالف طرح، کلیت مجلس به درجه‌ای از اقناع برای تصویب طرح رسیده‌اند و امیدواریم که با اکثریت آرا تصویب شود. اما به طور کلی زمان تصویب طرح به فرآیند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ بستگی دارد.

بررسی طرح در فراکسیون انقلاب

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، در  پاسخ به تذکر نماینده مردم کاشمر مبنی بر ضرورت شفافیت آرای نمایندگان گفت: بر اساس ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس که می‌توان یک طرح را زودتر از ۶ ماه رسیدگی کرد. بیش از ۵۰ امضا برای بررسی دوباره این طرح جمع‌آوری شده که بر این اساس طرح شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند در دستور کار هفته جاری قرار گیرد.

حجت الاسلام «سیدمحمدرضا میرتاج الدینی» نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز از بررسی این طرح در جلسه روز گذشته این فراکسیون خبر داده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =