ایران در اولویت دریافت واکسن نیست چون تست انسانی را نپذیرفت

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که مخالفت ایران با تست انسانی واکسن‌های خارجی کرونا در مراحل اول سبب تاخیر ورود واکسن به کشور شد، گفت: به ایران پیشنهاد داده شد که 50 درصد پول واکسن را بدهد اما مسئولیت عوارض آن بر عهده دولت باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارمین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی با موضوع «تشریح روش‌های ساخت واکسن کرونا» با حضور مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دوشنبه 27 بهمن 99 برگزار شد.

قانعی در این نشست با بیان این که سوالاتی در زمینه ساخت واکسن در داخل کشور و خرید آن از دیگر کشورها مطرح است، اظهار کرد: سوالات این است که چرا تعداد واکسن‌های ایرانی زیاد است؟ چرا ایران از دیگر کشورها چندماه عقب است؟ سرانجام واکسن‌ها چه می‌شود؟ پول واکسن را چه کسی می‌دهد؟

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این که تولید واکسن از حدود اسفند 98 آغاز شد، گفت: در حالی که نظریاتی مبنی بر از بین رفتن کرونا بعد از چند ماه وجود داشت؛ اما ساخت واکسن ادامه یافت.

وی در مورد تنوع روش‌های ساخت واکسن‌ در ایران خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند چرا تولید واکسن در ایران متنوع است در حالی که بقیه کشورها به یک یا دو شیوه این کار را انجام می‌دهند و پاسخ این است که برخی واکسن‌ها برای برخی گروه‌های سنی مناسب نیستند و هنوز مشخص نیست که هر گروه سنی باید از چه نوع واکسنی استفاده کنند.

قانعی با ذکر مثالی یادآور شد: شاید در خرداد به این نتیجه برسیم که شروع واکسیناسیون با یک واکسن باشد و ادامه با واکسنی دیگر، به همین دلیل باید همه انواع واکسن را در داخل کشور داشته باشیم.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تصریح بر این که فواصل مطلوب واکسیناسیون هم هنوز مشخص نیست، گفت: واکسن ایرانی در خرداد ماه 99 به تولید انبوه می‌رسد و تا آن زمان برنامه روشن‌تر خواهد بود. در این مدت اگر یک واکسن شکست بخورد به دلیل داشتن واکسن‌های متنوع در داخل دچار مشکل نمی‌شویم.

وی به توقف استفاده از واکسن آسترازنکا در آفریقای جنوبی اشاره کرد و افزود: آفریقای جنوبی با مشاهده موثر نبودن این واکسن، استفاده از آن را متوقف کرد. شکست احتمالی واکسن‌ها دلیل دیگر این سیاست است که در کشور انواع واکسن‌ها موجود باشد تا به انتخاب بهتر کمک شود.

به گفته رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین انستیتو پاستور فرانسه ساخت واکسن کرونای خود را پس از شکست متوقف کرد. دانشگاه استرالیا هم در فاز اول واکسیناسیون به آنتی‌بادی علیه ایدز رسید و متوقف شد.

قانعی با بیان این که هر واکسن در ایران موجب نهادینه شدن یک فناوری است، تاکید کرد: سه آزمایشگاه سطح سه ایمنی برای اولین بار پس از انقلاب در ایران در حال احداث است در حالی که پیش از این ضرورت احداث این آزمایشگاه‌ها درک نمی‌شد.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این که بعضی از این تکنولوژی‌ها تنها برای ساخت واکسن کارایی ندارد و می‌توانند برای سرطان هم استفاده شوند، اظهار کرد: کرونا فرصتی شد تا مسئولان به واکسن‌سازی توجه کنند.

وی به حمایت‌های مادی و معنوی ستاد توسعه زیست فناوری از واکسن‌سازها اشاره کرد و افزود: یک واکسن برای گذران فاز یک مشکلی ندارد اما فاز سه زیرساخت تولیدی می‌خواهد و ایجاد زیرساخت تولیدی پرهزینه است.

قانعی درباره حمایت‌های ستاد توسعه زیست فناوری گفت: این ستاد واکسن‌ها را پیش خرید می‌کند که سبب می‌شود آن صنعت ورشکست نشود.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این که کشورها می‌خواهند واکسن خود را در همه قومیت‌ها تست کنند و نهایتا بگویند در همه دنیا موثر بوده است، ادامه داد: به ایران هم این پیشنهاد داده شد که 50 درصد پول واکسن را بدهد اما مسئولیت عوارض آن بر عهده دولت باشد.

وی با با بیان این که شرط آن‌ها برای فروش واکسن این بود که اگر فاز یک در کشور انجام شود، برای فاز سه در اولویت ارائه واکسن خواهیم بود، تصریح کرد: ایران حاضر به تست انسانی در مراحل اول نشد و به همین دلیل واکسن با تاخیر بیشتری به کشور رسید. کوبا و سپس روسیه تنها کشورهایی بود که با ایران وارد تعامل شدند.

قانعی با اشاره به این که هر کشور می‌تواند 15 میلیون دز تولید کند اما نیاز کشور 160 میلیون دز است، اظهار کرد: ایران فعلا در شرایط تامین نیاز داخل است و چشم انداز این است که تا شهریور سال 1400 انواع مدل واکسن ایرانی را داشته باشیم.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این که سازمان جهانی بهداشت، مصر و ایران را به عنوان تولیدکننده واکسن می‌شناسد، گفت: وزارت بهداشت کمیته ملی واکسن کرونا را تشکیل داده است و این کمیته موضوعاتی که در دنیا مورد پژوهش هستند را در اولویت پژوهشی قرار می‌دهد.

وی درباره انواع واکسن‌ها در شیوه استفاده گفت: احتمال دارد تا سال 1400 روش‌هایی غیرمعمول مانند واکسن خوراکی بیاید که این روش هم در ایران مورد پژوهش است البته این مورد پژوهش بودن به معنای تولید نیست.

 قانعی نمره ایران در تلاش برای دستیابی به واکسن را 90 از 100 دانست و افزود: ایران تصمیم گرفت برخی واکسن‌ها را نخرد یکی به دلیل گران بود و دیگری نداشتن زنجیره سرد. برای مثال واکسن روسی برای ورود به کشور نیاز به چند هزار فریزر منفی 20 داشت اما چنین چیزی در کشور، پیش‌بینی نشده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =