کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ارتقا یافت

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی از ارتقای کلینیک گیاه‌پزشکی این دانشگاه به درجه یک کشوری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، مهدی گنجی‌پور درباره ارتقای کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد اظهار کرد: این کلینیک به همت همکاران و اعضای هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی آبان ۱۳۹۵ موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری با مسئولیت فنی فروغ بهرامی از استادان گروه کشاورزی شد و از ابتدای فعالیت با توجه به دید وسیعی که در نظر همکاران، نظام‌مهندسی و سازمان حفظ نباتات استان وجود داشت، هدف اصلی ایجاد این آزمایشگاه، کمک به حل مشکلات بخش کشاورزی و ذی‌نفعان شاغل در آن بود.

وی درباره فعالیت‌های انجام‌شده در این آزمایشگاه افزود: یکی از مشکلات استان خراسان‌شمالی، انجام تست‌های بیماری‌سنجی نهالستان‌های استان بود که با توجه به وجود ظرفیت‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد (آزمایشگاه‌های پیشرفته و نیروی انسانی علمی، مجرب و متخصص) اولویت بر انجام این آزمایش‌ها قرار گرفت و از آن تاریخ تا به امروز این نیاز بومی‌سازی در استان حل شد و در همین راستا سعی بر این بود که نیازهای استان‌های همجوار نیز مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی درباره فعالیت‌ کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و کاربرد آنها در بخش کشاورزی گفت: اکنون یکی از بازوهای اجرایی بخش کشاورزی در نهادهای حاکمیتی مانند جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات و نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی(به‌عنوان متولی صدور مجوز)، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی هستند.

گنجی‌پور اضافه کرد: کلینیک‌های گیاه‌پزشکی وظایفی مانند پیش آگاهی و توانمندسازی بهره‌برداران بخش کشاورزی برای کنترل آفات و مراقبت از محصولات کشاورزی، مشاوره و ارائه توصیه‌های فنی و صدور نسخه گیاه‌پزشکی و هدایت و نظارت بر اجرای این توصیه‌ها، پیشنهاد روش‌های جامع کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، انتقال دانش و یافته‌های جدید گیاه‌پزشکی به بهره‌برداران در قالب دستورالعمل‌های فنی و اجرایی سازمان حفظ نباتات و .... بر عهده دارند.

فقط ۷ کلینیک گیاه‌پزشکی درجه یک دارند

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۸ برای تمدید پروانه بهره‌برداری کلینیک تمهیدات لازم در نظر گرفته و اقدامات لازم صورت گرفت تا دی‌ همان سال پروانه مورد نظر با مسئولیت فنی مهندس داوری تمدید شد و بر این اساس رایزنی‌هایی با حفظ نباتات استان مبنی بر ارتقای کلینیک از درجه دو به یک آغاز شد که کلینیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در مسائل مربوط به قرنطینه گیاهی نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود ورود کرد و برای انجام آزمایش‌ها مربوط به محموله‌های وارداتی نیز کمک‌کار معاونت قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور شد.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: مدارک و اسناد ارسال و با بازدیدهایی که مسئولان سازمان حفظ نباتات کشور و استان داشتند و با پیگیری‌های مجدانه رئیس دانشگاه استان و همکاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد و مدیریت سازمان حفظ نباتات استان خراسان شمالی، مجوز ارتقای کلینیک به درجه یک صادر شد. اکنون در تارنمای حفظ نباتات کشور ۴۵ کلینیک گیاه‌پزشکی ثبت شده که فقط هفت کلینیک دارای درجه یک هستند.

گنجی‌پور درباره مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی به آنا گفت: کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد نمونه موفقی از همکاری دانشگاه و نهادهای حاکمیتی و اجرایی استان بود که مرکز خدمات آزمایشگاهی سعی در تعمیم آن برای سایر ظرفیت‌های دانشگاه مانند کلینیک دامپزشکی، کلینیک روانشناسی و ... با همکاری همگی همکاران و اعضای هیئت علمی دارد.

وی درباره انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی با سایر ارگان‌های استان توضیح داد: در همین راستا  تفاهم‌نامه‌ای با جامعه بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی استان منعقد شد تا بتوان ظرفیت‌های کلینیک‌ها و آزمایشگاهی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان ازجمله کلینیک گیاه‌پزشکی، آزمایشگاه خاکشناسی، برگزاری دوره‌ای آموزشی کوتاه‌مدت آزمایشگاهی و کارگاهی را در راستای ارتقای توان‌بخش کشاورزی (کشاورزان و مهندسان کشاورزی) استان قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =