کرونا با جهش قوی‌تر شده اما سارس با جهش از بین رفت

شیوع کرونای جهش‌یافته غیرقابل کنترل است؛ چراکه این ویروس قدرت انتقال فرد به فرد بیشتری پیدا کرده، به طوری که اگر فردی قبلا با ۱۰۰ واحد ویروس به کرونا مبتلا می‌شد، در کرونای جهش‌یافته می‌تواند با ۱۰ واحد ویروس آلوده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، موج چهارم شیوع بیماری کرونا در ایران آغاز شده است و این موج به دلیل جهش‌های اتفاق افتاده در ویروس می‌تواند روزهای سختی را برای کشورها رقم بزند چرا که سبب افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و درگیری بیش از پیش کادر درمان خواهد شد. 

کارشناسان معتقدند جهش ویروس مانند شمشیری ۲ لبه است که می‌تواند سبب تقویت یا تضعیف ویروس شود. برخی ویروس‌ها مانند سارس بر اثر جهش قدرت بیماری‌زایی و عفونت‌زایی خود را از دست داده و به مرور از بین رفتند اما برخی دیگر مانند کرونا پس از گذشت یک سال از شیوع آن نه تنها ضعیف نشده بلکه قدرت انتقال فرد به فرد بیشتری هم پیدا کرده است.    

شقایق یزدانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، جهش ویروس کرونا و سهل‌انگاری مردم را دلایل اصلی شروع موج چهارم کرونا دانست و اظهار کرد: رعایت پروتکل‌ها تا یکی دو ماه پیش به خوبی انجام می‌شد اما در یکی دو هفته اخیر رعایت پروتکل‌ها ضعیف‌تر شده و عادی‌انگاری اتفاق افتاده است.

متخصص ویروس‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با بیان این که نزدیکی عید نوروز و حضور مردم در بازارها، سبب افزایش انتقال ویروس می‌شود، گفت: ازدحام جمعیت حتی با وجود ماسک باعث انتقال ویروس می‌شود چرا که در این شرایط رعایت فاصله اجتماعی ممکن نیست.

وی با تاکید بر این که پیک جدید کرونا در اسفند شروع خواهد شد، افزود: مطمئنا روزهای خیلی سختی در انتظار کشور خواهد بود و نمی‌توان گفت که پیک جدید تا چه زمانی ادامه دارد.

یزدانی درباره ورود ویروس جهش‌یافته بریتانیایی به ایران خاطرنشان کرد: کرونای جهش‌یافته بریتانیایی به کشور رسیده است و گزارشاتی از ابتلای افراد در قزوین شده است. هشت نفر مشکوک به کرونای انگلیسی در روستای فرد استان قزوین شناسایی شده‌اند و به همین دلیل تمام بیش از ۱۷۰ نفر اعضای روستا تست داده‌اند و این روستا کاملا قرنطینه شده است. امروز جواب آزمایش افراد روستا می‌آید و مشخص می‌شود که چند نفر مبتلا شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با اشاره به این که راهی برای کنترل کرونای جهش‌یافته نیست، گفت: به نظر من با وجود قرنطینه امکان کنترل وجود ندارد چرا که ممکن است کسی ۲ هفته پیش آلوده شده باشد و سپس از آن شهر خارج شده باشد. به خصوص که شهر قزوین نزدیک تهران است و احتمالا ورود این ویروس به تهران و انتشار فرد به فرد آن هم زیاد است.

کرونای جهش‌یافته انگلیسی چه علائمی دارد؟

وی با بیان این که کرونای انگلیسی علائمی مشابه با کرونا دارد اما از نظر قدرت سرایت و انتقال بین افراد خیلی شدیدتر است، ادامه داد: برای مثال اگر فردی قبلا با ۱۰۰ واحد ویروس آلوده و به کرونا مبتلا می‌شد اما در کرونای جهش‌یافته می‌تواند با ۱۰ واحد ویروس آلوده شود.

به عبارت دیگر، افراد با تعداد ذرات کمتر ویروس آلوده می‌شوند و این یعنی قدرت سرایت و انتقال ویروس فرد به فرد افزایش می‌یابد.

یزدانی جهش ویروس را شمشیری دو لبه دانست و گفت: بالا رفتن قدرت انتقال ویروس سبب ایمن شدن افراد زیادی می‌شود؛ چراکه آنتی‌بادی در بدن افراد افزایش می‌یابد هرچند هنوز مشخص نیست افراد تا چه مدت ایمن می‌شوند.

از طرف دیگر قدرت سرایت افزایش می‌یابد و مراجعات به بیمارستان‌ها زیاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در یکی دو هفته اخیر هم نه تنها به دلیل جهش ویروس بلکه به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌ها، تعداد مراجعین سرپایی به بیمارستان‌ها و تعداد بستری‌ها در تهران افزایش پیدا کرده است.

افزایش قدرت سرایت نشانه قطعی جهش ویروس کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با تأکید بر این که گزارش‌ها از ویروس جهش‌یافته متناقض است، ادامه داد: اما طبق مطالعاتی که انجام شده هنوز دقیق مشخص نیست که مرگ‌ومیر هم افزایش پیدا می‌کند یا نه، هرچند به نظر می‌رسد احتمال این که بخواهد عفونت‌زایی و مرگ‌ومیر را خیلی تحت تاثیر قرار بدهد، کم است.

وی افزایش قدرت سرایت را نشانه قطعی جهش ویروس کرونا دانست و گفت: نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد تا بدانیم آیا قدرت عفونت‌زایی و بیماری‌زایی ویروس هم افزایش یافته است یا نه.

یزدانی درباره ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد: ویژگی اصلی این ویروس جهش‌یافته هم افزایش قدرت انتقال است. همچنین در برزیل و ژاپن هم جهش‌هایی گزارش شده‌اند.

جهش، طبیعت ویروس است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با بیان این که جهش، طبیعت یک ویروس است و اصلا دور از انتظار نیست، اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند خیلی بد است که ویروس جهش‌یافته اما از نظر علم ویروس‌شناسی در ژنتیک ویروس‌ها به خاطر نوع تکثیر خاصی که با آنزیم‌های مختص به خودشان دارند مخصوصا ویروس‌هایی مثل ویروس کرونا و آنفولانزا که ژنوم آن ها RNA است، انتظار جهش می‌رود.

وی با تاکید بر این که جهش ویروس در دنیا قابل پیش‌بینی بود، افزود: اما نوع جهش در تکثیر ویروس ‌شانسی بوده و قابل پبش‌بینی نیست. ممکن است جهش، به نفع یا به ضرر ویروس باشد.

نوع جهش یافته ویروس شانسی بوده و قابل پبش‌بینی نیست

گاهی جهش‌ها به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که بیماری‌زایی آن را کاهش می‌دهد همانطور که در ویروس سارس یک در سال ۲۰۰۲ و مرس در سال ۲۰۱۲ دیده شد. این ویروس‌ها خیلی زود و با تعداد مرگ‌ومیر خیلی کمتر از کرونا ضعیف و ناپدید شدند.

یزدانی در پایان جهش ویروس کرونا را به سمت قوی‌تر شدن ارزیابی و اظهار کرد: یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد و این ویروس نه تنها ضعیف نشده بلکه سرایت بیشتری هم پیدا کرده است. البته ناگفته نماند که ممکن است جهش‌هایی در ویروس اتفاق بیفتد که سبب ضعیف شدن و کاهش قدرت بیماری‌زایی آن شود و همه دنیا منتظر چنین جهشی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سینا دباغی IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      0 0
      مطلب مفید و جالبی بود ممنون