"هافبک" طلوعِ جدید اندیشه مربیان فوتبال

تبدیل شدن هافبک به قلب تپنده یک تیم، باعث ظهور نگرشی جدید در اندیشه‌های مربیان فوتبال مدرن شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)- تورج عاطف؛ یک تیم فوتبال زندگی‌اش به قلبش ربط دارد و قلبش در خط میانی آن است و این حقیقتنی غیر قابل اغماض است. به تاریخچه فوتبال بنگریم. سیستم‌ها از ام دبیلو یا سیستم با سه مدافع و دو هافبک و  پنج مهاجم تا ۳-۳-۴ و... و پس از بوجود آمدن خط چهارم و تبدیل سیستم‌ها به ۱-۴-۱- ۴ و.. نقطه اصلی آنها خط میانی بوده است یعنی جایی که همه برنامه‌های تیم چه در بعد دفاعی و چه در بعد حمله باید از آنجا کنترل شود .

به تاریخچه جوایز فوتبال بنگرید خصوصا به جایزه توپ طلایی و می بینیم این هافبک‌ها بودند که سهم بیشتری حداقل در سال‌های پس از دهه ۶۰ داشته‌اند . خط میانی تیم قلب تپنده آن است و به همین دلیل است که بیشترین تغییر در آنجا صورت می‌گیرد .سال‌ها پیش ظهور پدیده‌ای به نام فرانس بکن باوئر که علی رغم  پست تعریف شده آن روزگار یعنی مدافع مرکزی توانست تعریف جدیدی در جهان فوتبال به نام " لیبرو " را معرفی کند شاهد بودیم که تئوری استفاده از مدافعین با میل هجومی در خط میانی در هنگام حمله و یا از سویی استفاده از هافبک‌هایی که خصوصیات تدافعی دارند در خط دفاع مورد تائید قرار بگیرد و شاهد بودیم که بسیاری از مربیان از این طرز تفکر استقبال می‌کردند  که نمونه این مردان استفاده از ماتئوس در خط دفاع در بازیهای جام جهانی ۱۹۹۰ توسط بکن بائر و... بود این تئوری هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد همان نظر نه چندان مطلوبی که روی آن  بود همچنان وجود دارد. همانطور که چند شب گذشته شاهد بودیم جردن هندرسن در برابر لستر یک بار در نیمه اول در پست خودش قرار گرفت و پاس استثنایی به صلاح داد اما با گذشت بازی او همچنان  فاقد کارایی‌ در پست مدافع میانی لیورپول شد.

همین اتفاق در بازی بارسلونا و آلاوز نیز رخ داد که در نیمه اول حضور دی یونگ در کنار لنگله عملا او را به آن درجه از افت بازی رساند که در نیمه دوم علی رغم بازی در منطقه‌ای جلوتر تعویض شد اما  در ورزشگاه اتحاد تئوری گواردیولا یعنی استفاده از یک هافبک با خصوصیات فیزیکی و تدافعی بعنوان امید اول گلزنی همچنان موفق است یازده گل از هافبکی که روزگاری از او بعنوان هافبک دفاعی تیم یاد می‌شد و قرار گرفتنش در صدر جدول گلزنان سیتی نشان می‌دهد.

آن روزی که گواردیولا از گوندوغان بعنوان جانشین آگوئیرو یاد کرد به طلوع جدیدی می‌اندیشید همان گونه که ترجمه نام گوندوغان همین گونه است " طلوع "
طلوع تعریف جدیدی ازبهره وری و ساختن وظایفی برای  یک " هافبک " اتفاقی که سیتیزن‌ها و گواردیولا این روزها مطرح می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =