انتظارات از وزارت خارجه متناسب با ابزار و مسئولیتش نیست

معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: ابتدا باید ابزار و مسئولیت لازم به وزارت امور خارجه برای انجام وظایف ذاتی آن وزارتخانه داده شود و بعد از آن دستگاه انتظار انجام وظایفش را داشته باشیم.

ابراهیم رحیم‌پور معاون پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اهمیت نگاه به شرق در سیاست خارجی کشورمان، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود نگاه به شرق در قالب توجه بیشتر به کشورهایی چون روسیه و چین است به نظرم اشتباه است چرا که روسیه کشور شمالی ایران به حساب می‌آید البته درست است که سرزمین هایی را هم در شرق دارد اما شمال به حساب می آید.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما باید در جهت تامین منافع ملی، گسترده و همه جانبه باشد گفت: به اعتقاد من ما باید با برنامه، با تدوین و آرایش صحنه در میدان سیاست خارجی حرکت کنیم.

معاون پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: کشورهای قاره آسیا به معنای عام آن و رویکرد به شرق برای ما روز به روز مهم تر می شود و حتماً امن تر از دیگر نقاط هم است. اگر ما روسیه را جزو آسیا حساب نکنیم،هیچ گونه شیطنت تاریخی از طرف شرق خود نداشتیم.

رحیم پور بیان کرد: به این تعبیر بنده موافق نگاه به شرق البته نه به معنای چشم پوشی بر دیگر کشور ها و نقاط مختلف جهان هستم.

وی ادامه داد: اینطور نباید برداشت کنیم که سیاست های روسیه و چین در خصوص مسائل مختلف از جمله برجام یکسان است و ما با یک جبهه واحد به نام مسکو و پکن مواجه هستیم چرا که آنها بر اساس منافع مختلف خود تفاوت‌های معناداری دارند.

معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: به هر حال هر دو کشور روسیه و چین موافق برجام هستند. کشوری مثل چین دست هایش بسته است و بر اساس اتفاقاتی که در تحریم‌های قبلی افتاد برای ما بانکی تاسیس کردند و در کل از قبل تحریم ایران منفعت زیادی را به دست آوردند.

رحیم پور افزود: باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که رابطه تجاری چین و آمریکا قابل مقایسه با رابطه تجاری چین و ایران نیست. آنها طبیعتاً باید ژست حمایت از رفع تحریم های ایران را به خود می‌گرفتند و البته بدین ترتیب دستشان بازتر میشد.

وی بیان کرد: با رفع تحریم های ایران سطح روابط تجاری ایران با چین و نفع متقابل هر دو کشور افزایش خواهد یافت و از این جهت چینی ها معتقد هستند که مزاحمت آمریکا را در صحنه بین المللی به دلیل رابطه با ایران نداشته باشد.

معاون پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: در خصوص ارتباط با روسیه باید گفت که ما روابط تجاری گسترده ای با آنها نداریم، بلکه بیشتر در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و منطقه ای همکاری‌های خوبی را داریم. روسیه به طور اصولی خواهان حفظ برجام و تداوم همکاری‌ها با ایران است.

رحیم پور در خصوص توان وزارت امور خارجه جهت انجام اقداماتی برای برون رفت از مشکلات فعلی هم اظهارداشت: به اعتقاد من تا زمانی که وزارت امور خارجه با این ساز و کار و توانی که دارد تقویت نشود، نمی تواند تاثیر گذاری و کارکرد بهتر و بیشتری را در عرصه سیاست خارجی برای کشور به همراه داشته باشد. وزارت امور خارجه توان تکنیکی انجام وظایف خود را دارد اما مسئولیت لازم را به معنای واقعی ندارد.

 وی ادامه داد: من نمی خواهم مثل آقای ظریف بگویم نقش وزارت امور خارجه صفردرصد است، هر چند که ایشان حرف خود را اصلاح کردند اما به نظر حرف دلشان همانی بود که مطرح شد مبنی بر اینکه چرا مسئولیت و ابزارهای لازم را در اختیار وزارت امور خارجه قرار نمی‌دهند و این متاسفانه یک واقعیت است.

معاون پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه طرف‌های خارجی ما این موضوعات را به خوبی درک می‌کنند، افزود: آنها نگاه می کنند به اینکه فردی که با ما مذاکره می کند چقدر مسئولیت و اختیار دارد آنها نمی گویند که چقدر این فرد زبان انگلیسی اش خوب است یا دیپلمات باتجربه و زبده ای است، در مذاکره برای طرف‌های خارجی اینها اهمیتی ندارد.

رحیم پور بیان کرد: به اعتقاد من، ابتدا باید ابزار و مسئولیت لازم را به وزارت امور خارجه برای انجام وظایف ذاتی آن وزارتخانه بدهند و بعد از آن دستگاه انتظار داشته باشند، یا آنکه دوستان دیگر در نهادها و قوای دیگر همانطور که اخیرا هم شاهد بودیم بار دیپلماسی را به دوش بکشند تا ببینیم نتیجه تلاش آنها چه خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که با دیپلماسی خیلی کارها را میتوان انجام داد و به این موضوع ایمان دارم، جنگ تحمیلی ۸ ساله با اراده امام راحل و با دیپلماسی تمام شد، الان هم اگر اراده ای باشد خیلی اقدامات را می‌توان با دیپلماسی انجام داد.

کد خبر: 1089469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =