قارچ‌کش زیستی مبتنی بر نانو ذرات سبز اختراع شد

قارچ‌کش زیستی مبتنی بر نانو ذرات سبز توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اختراع شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، قارچ‌کش زیستی مبتنی بر نانو ذرات سبز و با هدف کنترل یکی از مهمترین عوامل بیماری‌زای گیاه گوجه فرنگی و ارتقا سطح دفاع سیستمیک میزبانی (SAR)، توسط پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات اختراع شد.

از دیدگاه اقتصادی گوجه فرنگی پس از سیب زمینی دومین محصول پرارزش کشاورزی محسوب شده و از لحاظ مصرف سرانه نیز پس از آن قرار دارد که به دو صورت تازه و فرآوری شده مصرف می‌شود. میزان تولید گوجه فرنگی در جهان طی سال های اخیر افزایش یافته است.

جایگاه ایران نیز در تولید این محصول در رتبه هفتم جهان قرار دارد. بیماری‌های قارچی هرساله باعث فقدان حدود 12درصد ازمحصولات کشاورزی درجوامع توسعه یافته می شوند.

قارچ ها یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری گیاهی محسوب می شوند. کاربرد ترکیبات شیمیایی به عنوان ارزان ترین و متداول ترین روش کنترل بیماری های گیاهی مورد توجه است.

با توجه به کند بودن فرآیند تجزیه سموم شیمیایی در طبیعت، مسمومیت برای انسان و سایر جانداران غیرهدف، ایجاد مقاومت و افزایش تعداد گونه های مقاوم در برابر عوامل بیماری زای گیاهی ( به خصوص قارچ ها)، نیاز به پژوهش در راستای یافتن ترکیبات جدیدی است که هم به آسانی قابل تولید بوده و هم با محیط زیست سازگاری داشته باشند. در این راستا استفاده از پتانسیل نانوذرات به عنوان قارچ کش زیستی طی سال های اخیر مورد توجه قرارگرفته است.

به گفته امیر زارعی دانشجوی واحد علوم و تحقیقات و یکی از مخترعین این قارچ کش گفت: در این اختراع قارچ کش زیستی مبتنی بر نانو ذرات سبز و با هدف کنترل قارچ Alternaria solani به عنوان یکی از مهمترین عوامل بیماری زای
گیاه گوجه فرنگی تهیه شد.

به گفته وی، این قارچ‌کش زیستی دارای خاصیت دوگانه است. این قارچ‌کش علاوه بر خواص ضد قارچی، توان کنترل بیماری و کاهش میزان ایناکلوم عامل بیماری می تواند سیستم دفاع سیستمیک گیاه را فعال کند تا نقش پیشگیری مطلوبی به منظور جلوگیری از گسترش بیماری را فراهم آورد. این خصوصیت سم بیولوژیک معرفی شده،
آنرا نسبت به تعداد زیادی از سایر سموم بیولوژیک متمایز می‌سازد.

تمام مواد به کار برده شده در تولید این قارچ کش زیستی طبیعی بوده و هزینه تولید آن به مراتب کمتر از تولید سموم شیمیایی موجود است.

این طرح در چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، عنوان برگزیده نهایی بخش ایده پردازان را کسب کرد.

لازم به ذکر است تولید «قارچ کش زیستی با تاثیر دوگانه با هدف کنترل بیماری لکه برگی گوجه فرنگی ناشی از قارچ Alternaria solani و ارتقا سطح دفاع سیستمیک میزبانی (SAR)» توسط دکتر وحید زرین نیا عضو هیأت علمی، امیر
زارعی، عطیه سادات فصیح زاده، پریسا تقی خانی مصر آبادی از دانشجویان دکتری واحد علوم و تحقیقات و با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی سربندان این واحد صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089473

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =