نخبگان ایران و افغانستان باید نگاه تحقیرآمیز بین قومیت‌ها را از بین ببرند

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی هراس و تحقیر را چالش‌های بین جامعه ایران و افغانستان دانست و گفت: نخبگان وظیفه دارند هراس ایجاد شده میان مردم دو کشور و نگاه تحقیرآمیز بین قومیت‌ها، افراد و مذاهب را برطرف کنند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، حسین سالارآملی در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه مقالات سومین همایش گفت‌وگوی اندیشمندان ایران و افغانستان که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت علوم در ارتباط با برقراری روابط با کشورهای دیگر از جمله کشور افغانستان، اظهار کرد: اقتصاد بهتر، مبارزه با فقر و افزایش راندمان عمل همه در گرو دل بستن به نخبگان دانشگاهی و جامعۀ آکادمیک است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان این که در دوران شیوع کرونا، تمام امیدها به نخبگان علمی و دانشگاهی برای تولید واکسن است، افزود: دانشگاه‌ها برای ایفای نقش نخبگانی خودشان در جامعه، باید حصارها را بشکنند و به داخل جوامع و اجتماعات بروند. همچنین دانشگاه‌ها باید بتوانند مشکلات جوامع در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را مرتفع کنند.

سالار آملی با اشاره به نگاه‌های چالشی در جامعه ایران و افغانستان بیان کرد: نخستین چالش «هراس» است؛ هراسی که دیگران در میان مردم دو کشور راه می‌اندازند که جامعه نخبگان دو کشور باید این را رفع کنند. چالش دوم، نگاه «تحقیر» است؛ تحقیر قومیت‌ها، افراد و مذاهب که باید رفع شود و این نیز وظیفه نخبگان است.

وی در پایان با اشاره به سه محور کلی برای همکاری‌های علمی میان دو کشور خاطرنشان کرد: نخستین محور، ایجاد انجمن روسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور است. محور دوم، ایجاد شعبۀ مشترک دانشگاه‌های ایران و افغانستان و محور سوم ورود به کارهای تحقیقاتی مشترک است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =