پایان رقابت ۱۷۰ فیلم با معرفی برگزیدگان پنجاهمین جشنواره فیلم رشد

پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با اعلام برگزیدگان در پنج بخش، مستند بلند، مستند کوتاه، داستانی بلند، داستانی کوتاه و پویانمایی به کار خود خاتمه داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ شامگاه روز گذشته با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با پخش فیلم کوتاه «آنلاین» کار خود را آغاز کرد.

سید سعید بدیعی، دبیر این جشنواره در ابتدای این مراسم، گفت: خرسندیم و بر خویش می‌بالیم که طنین این رویداد بزرگ فرهنگی، هنری و علمی بار دیگر در فضای میهن اسلامی ما به گوش جان‌ها رسید. جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد حاصل تلاش بزرگانی است که وظیفه خطیر آموزش و پرورش را بر دوش کشیده‌اند تا با بهره‌گیری از تأثیر شگرف سینما، تصویر، جلوه‌های رنگ و موسیقی، علم و دانش را برای کودکان، نوجوانان عزیز این سرزمین کهن به شیرینی شهد پارسی تبدیل کنند.

وی افزود: جشنواره پنجاهم با شعار کیفیت‌دهی به فرایند آموزش با تنوع بخشی در محیط‌های یادگیری کار خود را از تیرماه ۱۳۹۹ با ارسال فراخوان به زبان‌های فارسی و انگلیسی و با استفاده از ظرفیت تمامی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مرتبط، برای فیلم‌سازان و هنرمندان سراسر جهان و بنگاه‌های تولیدکننده فیلم آموزشی آغاز کرد.

دبیر پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، تصریح کرد: حاصل تلاش همکاران من در دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، با توجه به شرایط ایجاد شده و شیوع ویروس منحوس کرونا، جذب ۳۲۵۰ فیلم در دو بخش ملی و بین‌المللی بود. در بخش ملی که ویژه دانش‌آموزان و معلمان محترم فیلم‌ساز است، ۴۱۱ اثر که ۱۶۶ فیلم آن متعلق به معلمان و ۲۴۵ اثر مربوط به دانش‌آموزان است، به دبیرخانه رسید. در بخش بین‌الملل نیز ۲۸۳۹ اثر به دبیرخانه رسید که بالغ بر ۲۱۱۰ اثر خارجی از ۱۱۰ کشور جهان و ۷۲۹ اثر از فیلم‌سازان داخلی را شامل می‌شود.

بدیعی درباره روند داوری در این دوره، گفت: فیلم‌های رسیده به دبیرخانه در دو مرحله بررسی و انتخاب شدند که حاصل آن حضور ۱۷۰ فیلم در بخش مسابقه جشنواره و در پنج گروه فیلم‌های داستانی بلند، داستانی کوتاه، مستند علمی آموزشی، مستند بلند و پویانمایی بوده است.

او افزود: به دلیل شرایط پیش آمده و اولویت حفظ سلامت دانش‌آموزان و معلمان عزیز برای دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره، این دوره امکان حضور پرشور دانش‌آموزان و معلمان در سالن‌های نمایش وجود نداشت، به همین خاطر بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، تلاش کردیم که از مسیرهای مختلف حاصل تلاش فیلم‌سازان و هنرمندان محترم را در معرض بازدید عموم قرار دهیم. به همین منظور نیز با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد که فیلم‌های بخش ملی با رعایت حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان در شبکه‌های سیما نظیر شبکه ۴، شبکه آموزش و شبکه امید نمایش داده شوند.

دبیر پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، خاطر نشان کرد: فیلم‌های بخش بین‌الملل نیز با تماسی که با صاحبان اثر صورت گرفت، به شکل مدیریت شده و با حضور کارشناسان و داوران جشنواره در بستری امن به شکل وبیناری برای تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان هنرمند به نمایش درآمد و فیلم‌ها به لحاظ محتوایی و فنی هنری مورد تحلیل قرار گرفتند که این خود یک فرصت خوب آموزشی برای علاقمندان به فیلم‌های علمی و آموزشی بود.

بدیعی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ان‌شاءالله امسال همانند سال‌های گذشته جشنواره فیلم رشد در استان‌های کشور با تحلیل فیلم‌های منتخب به صورت غیرحضوری و با همکاری صدا و سیمای استان‌ها از اسفندماه برگزار خواهد شد.

در ادامه نماهنگی از سردار شهید قاسم سلیمانی برای حضار پخش و یاد و خاطره این سردار شهید گرامی داشته شد.

جشنواره فیلم رشد ابزار رفعت بخشیدن به آموزش است

حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت پنجاه ساله جشنواره فیلم رشد، در این باره گفت: سپاسگزاریم که پنجاهمین سال جشنواره فیلم رشد را به لطف خداوند توانستیم نظاره‌گر باشیم. پنجاه سال عمر برای یک رویداد فرهنگی، تربیتی با ارزش نظیر جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، حامل پیامی است. پنجاه سالگی در هر انسانی باعث ایجاد حس احترام در دیگر افراد می‌شود زیرا سن بالا خضوع به‌دنبال دارد.

وی افزود: این تنها انسان نیست که اگر بر او سال‌ها سپری شود، مقام پیدا می‌کند بلکه رویدادهای فرهنگی نیز اینگونه هستند بنابراین رویدادهایی اینچنینی برای بیننده موجودی با ارزش می‌شود. اکنون سؤال این است که ما در مقابل این موجود از جنس فرهنگ و تربیت قرار داریم، چه وظیفه‌ای داریم؟

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در برابر این موجود ۵۰ ساله مؤدب باشیم باید از فراورده‌های آن بهره‌برداری عملی کنیم. به این معنا که باید این سؤال مطرح شود که وظیفه ما در مقابل این میراث ۵۰ ساله چیست و ما تا امروز چه میزان از آن بهره‌مند شده‌ایم.

ملکی، افزود: لازم است از اینکه چندان بهره‌برداری مناسبی از این میراث عظیم هنری و فرهنگی نشده و عمدتاً آثار در آرشیوها بایگانی شده است، ابراز تأسف کنم. البته که فیلم‌هایی، طی این سال‌ها به نمایش درآمده است اما متأسفانه ما نتوانستیم در این راستا رابطه ساختاری برقرار کنیم بنابراین اگر به این نقطه برسیم که فراورده‌های جشنواره از حاشیه به متن بیاید، نقطه مناسب است. بنابراین باید تلاش کنیم که جشنواره وارد متن برنامه‌های ما شود. من معتقدم که هنوز این رویداد رخ نداده است بنابراین امیدوارم که با کمک همکارانم بتوانیم این گام را استوار برداریم.

وی سازمان پژوهش را در مرحله تحول خواند و گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در مرحله تحول است و قطار این حرکت در ریل تعریف شده‌ای به حرکت درآمده است. تحول یک عمق خاص دارد که با کمک فلسفه به وجود می‌آید اما همین فلسفه دارای طول نیز هست که به وسیله کشف استعدادهای تکوینی کودک و نوجوان، و با استفاده از روان‌شناسی و انسان‌شناسی شکل می‌گیرد. اگر در این نقطه زیرکانه و هوشیارانه عمل نکنیم، طول تحول ما یک راه امیدآفرین نخواهد بود. عرض تحول نیز به وسیله کشف نظام ارتباطی هر فرد با دیگری رخ می‌دهد بنابراین اگر این نظام ارتباطی را کشف کنیم، به عرض تحول نیز شکل داده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تحول یک ارتفاع نیز دارد که به وسیله هنر محقق می‌شود. اگر تحول عمیق و دارای طول و عرض باشد اما فاقد ارتفاع باشد، امکان صعود و بالا رفتن وجود ندارد بنابراین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به معنای ابزاری است که سعی دارد به برنامه تحولی رفعت ببخشد و ارتفاع آن را بالا ببرد که بسیار ارزشمند است.

وی بر لزوم ادامه مسیر جشنواره تأکید کرد و گفت: ما باید یک میثاق نانوشته ببندیم که بسته‌های تربیتی و هنری ما آمیخته به هنر باشد تا بتواند به تحول ما ارتفاع بدهد. زیرا کودک معصوم به عنوان امانت است که باید به وسیله برنامه درسی لطیف، آرام‌بخش و امیدوار نگهداری شود که همه اینها وامدار برنامه هنر هستند.

در بخش پایانی این رویداد جوایز برگزیدگان، با حضور حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آمورشی؛ سعید پوراسماعیلی، داور جشنواره؛ علیرضا دهقان، داور جشنواره؛ دکتر امانی طهرانی، رئیس شورای عالی آموزش و پرورش، سیدامیر هاشمی، دبیر سابق جشنواره فیلم رشد؛ حجت‌الاسلام حمیدمحمدی، مشاور عالی ریاست سازمان پژوهش، علیرضا گلپایگانی، داور بخش پویانمایی، کاویان راد، داور جشنواره اهداء شد.

برگزیدگان بخش دانش‌آموزی

دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول بخش دانش‌آموزی به فیلم داستانی «خاطره می‌سازیم» به کارگردانی ملیکا آقایی؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه دوم به فیلم مستند «ازدواج‌های مرده» به کارگردانی نگین نجاری؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم به فیلم پویانمایی «ترس» به کارگردانی محمد سهیل انصاری؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم به فیلم پویانمایی «انتخاب» به کارگردانی زهرا (مبینا) حمزه اهداء شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی نیز به فیلم مستند «عبای زرین» به کارگردانی پریا حسین‌زاده و فیلم پویانمایی «نبض» به کارگردانی مریم کریمی اهداء شد.

برگزیدگان بخش معلمان فیلم‌ساز

در بخش ملی معلمان فیلم‌ساز، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم مستند «مهمان» اثر کارگردانی میلاد اسماعیلیان و دانیال اسماعیلیان اهداء شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به فیلم داستانی «مثقال» اثر جواد مولانیا و فیلم پویانمایی «زیست شناسان کوچک» به کارگردانی فهیمه ذبیحی سلطانی اهداء شد.

در بخش دانشجو معلمان، نیز دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم مستند «موج اول» به کارگردانی زهرا مسلمی‌پور؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی به فیلم مستند «پیر فرهنگ آذربایجان» به کارگردانی فرامرز مهدی‌زاده و فیلم مستند «سه روز و یک قرن» به کارگردانی لطیف فتاحی اهداء شد.

برگزیدگان فیلم‌های بلند داستانی

تندیس زرین و جایزه نقدی در این بخش به فیلم داستانی بلند «پیله و پروانه» به کارگردانی محمد صالحی‌نژاد از ایران اهداء شد.

تندیس سیمین به فیلم داستانی بلند «دوچرخه» به کارگردانی «کانجان کیشور نات» از هندوستان، و دیپلم افتخار به فیلم پویانمایی «مأموریت آب» به کارگردانی «اَلوارو کَسِرِس» از ونزوئلا اهداء شد.

برندگان بخش پویانمایی بین‌الملل

در بخش پویانمایی بین‌المللی تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم «قدم یازدهم» به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا از ایران؛ تندیس سیمین و جایزه نقدی فیلم «بادهای پائیزی، بادهای بهاری و دو کبوتر» اثر صادق جوادی از ایران اهداء شد. همچنین دیپلم افتخار مشترکاً به فیلم‌های «جوجه‌ی آشیانه» به کارگردانی «مارات والریویچ ناریمانوف» از روسیه و «ایان، یک داستان تأثیربرانگیز» به کارگردانی «اَبِل گولد فَرب» از آرژانتین اهداء شد.

برندگان فیلم‌های داستانی کوتاه

در بخش فیلم کوتاه داستانی تندیس زرین به فیلم «سرآغاز» اثر «ساندیپ کومار ورما» از هندوستان؛ تندیس سیمین و جایزه نقدی به فیلم «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی‌خانی از ایران و دیپلم افتخار و جایزه نقدی «سفیدپوش» اثر رضا فهیمی تعلق گرفت.

در ادامه هیئت داوران بخش داستانی کوتاه دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به بازیگر نقش اصلی فیلم «سفیدپوش»، دانش‌آموز امیرعلی رزاقی اهداء کرد.

جوایز بخش مستند کوتاه با حضور محمود رحمانی و محمد عارف داوران این حوزه به برندگان اهداء شد.

برگزیدگان بخش مستند کوتاه

تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم مستند کوتاه «نادره‌کار» به کارگردانی منوچهر مشیری اهداء شد. او در این مراسم گفت: خوشحالم که اگر جایزه‌ای می‌گیرم از جشنواره رشد است. در زمانی که جشنواره کار خود را آغاز کرد، من ۱۴ ساله بودم اما از همان زمان علاقمندی به فیلم و سینما در وجود من شکل گرفت و کنجکاو شده بودم که این جشنواره، چگونه رویدادی است. این جشنواره، نخستین رویداد سینمایی ایران بود و من نوجوان ۱۴ ساله، درباره این کنجکاو بودم که به چه موضوعاتی می‌پردازد. امروز صحبت‌هایی مبنی بر مرور ۵۰ ساله جشنواره رشد شنیدم که انگیزه ایجاد کرد. من به این رویداد بسیار احترام می‌گذارم و همواره با علاقمندی آثارم را به این رویداد می‌آورم.

تندیس سیمین و جایزه نقدی به فیلم مستند کوتاه «کاک ئیرج» به کارگردانی جمشید فرجوند فردا اهداء شد.

هیئت داوران ضمن تقدیر از فیلم «فقط یک روز دیگر» به کارگردانی «ایوژنی یولیکوف» از روسیه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را مشترک به فیلم‌های «سارِوُ» به کارگردانی محمد عبدالهی، «خانجان» به کارگردانی بابک طاهری اهداء شد. همچنین هیئت داوران بخش مستند کوتاه دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به دانش‌آموز «بهدیس سوری نسب» شخصیت اصلی فیلم مستند «نازگل» تقدیم کرد.

برندگان بخش مستند بلند

تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم مستند بلند «یک کاج، صد گنجشک» به کارگردانی سید هاشم مرتضویان، تندیس سیمین را دریافت کرد. او در این مراسم، جایزه خود را به مادرش تقدیم کرد و گفت: مادر من یک معلم است که سال‌ها در این عرصه تلاش کرده است. به همین خاطر دوست دارم که این جایزه را به حضور او و زحماتش تقدیم کنم.

در ادامه جایزه نقدی به فیلم مستند بلند «مسافر فوکوشیما» اثر معصومه نورمحمدی از ایران اهداء شد. همچنین دیپلم افتخار به فیلم مستند بلند «ماهی کپور» به کارگردانی لورنتسو اسکوارچا از کشور ایتالیا اهداء شد.

هیئت داوران، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش پژوهش را نیز رضا مجلسی برای فیلم مستند «طلارودان» نیز اهداء کرد.

رونمایی از کتاب نیم قرن فیلم رشد

‌همچنین کتاب "نیم قرن فیلم رشد" با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر، مدیران و مسؤولان سازمان پژوهش، فیلم‌سازان و اهالی هنر در سینما فلسطین رونمایی شد.

در این مراسم رونمایی از این کتاب که مروری بر ۵۰ دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی- تربیتی رشد است حسن ملکی ریاست سازمان، علیرضا کاظمی معاون پرورشی وزیر و تنی چند از دیگر مسؤولان آموزش و پرورش حضور داشتند؛ این کتاب با تلاش دفتر انتشارات و فناوری آموزشی آماده شده است.

در این کتاب به سیر جشنواره در ادوار مختلف برگزاری از اولین دوره که تحت عنوان "اولین فستیوال بین‌المللی فیلم‌های آموزنده در سال ۱۳۴۲ تا دوره پنجاهم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در دوره حاضر پرداخته است.

حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابتدای این کتاب مقدمه‌ای نگاشته که متن کامل آن به شرح زیر است:

برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم رشد بهانه زیبایی است تا همدلان و همراهان حوزه تعلیم وتربیت را در رسانه‌ای با گستره فرا ملی مورد تجلیل و از این رهگذر بارقه‌ای از نور و امید را در معرض همگان قرار دهیم.

بهره‌گیری از دستاوردهای داخلی و بین‌المللی در راستای انتقال تجربیات و تعامل با اندیشه‌های بدیع و کارآمد و پیدا کردن جایگاه واقعی، سبب طراوت و منشاء نگاهی نو به گام‌های پیموده شده جهت تبیین عملکردها و تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن کاستی‌های این مسیر خواهد شد.

تلاش جهت به خدمت در آوردن هنر سینما در فرآیند یاددهی و یادگیری اکنون به گام پنجاهم رسیده است.

نیم قرن جذابیت و خوشایندسازی مقوله یادگیری و رقم خوردن تحولات محتوایی و ساختاری جز با عنایت حق‌تعالی و لطف و همراهی همه کسانی که در توسعه و تعمیق این فعالیت هنری و علمی نقش آفریده‌اند، امکان‌پذیرنبوده است.

مجموعه حاضر بازتاب اجمالی از دهه‌ها استمرار و کوشش و فعالیت خستگی‌ناپذیر و ارج نهادن یاد و نام تلاشگران این حوزه در طی پنجاه دوره خاطرات دانش در آئینه تصویر می‌باشد، باشد که شاهد به ثمر نشستن ظرفیت نهفته این رویداد، در بطن نظام آموزشی کشور و بهره‌مند شدن پر تلألو آینده‌سازان میهن اسلامی از این چشمه جوشان و پرمهر باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =