پیام دکتر طهرانچی به همایش بین‌المللی «قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت»

پیام دکتر طهرانچی به هفتمین همایش بین‌المللی «قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت»، توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان قرائت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به هفتمین همایش بین‌المللی «قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت»، توسط سلطانعلی میر دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، صبح امروز در مراسم افتتاحیه این همایش قرائت شد.

متن پیام دکتر طهرانچی به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

با حمد و ستایش به محضر باری تعالی و درود بر پیامبرخاتم (ص)و اهل بیت‏ کرامش ‏که چراغ راه بشریت‏‌اند

قیام عاشورا یادآور حماسه عظیم حسینی و پیام‌آور راستین در دفاع از کرامت انسانی، مقابله با فساد، زورگویی و استبداد بود. به واقع نهضت امام حسین (ع) حرکتی تاریخی در جهت مصالح جامعه‌ای بود که گرفتار رخوت، خرافه‌گرایی و خفقان شده بود و اقدامات و تصمیمات ایشان در جهت آگاهی‌بخشی به جامعه، احیای دین و ارزش‏‌های آن، ارتقای اخلاق عمومی و برقراری عدالت اجتماعی بود.

امام حسین (ع) به دور از هر باور و تعصب، از حقایق حیات بشری و معنوی است که با یارانشان یکی از صحنه‏‌های شگفت تاریخ انسانی را رقم زدند، واقعه‏ ای که عقل از درک اسرارش عاجز است. به واقع این امام بزرگوار خون خود را در راستای اصلاح امورات جامعه فدا کردند تا بشر از جهالت و سرگردانی نجات پیدا کند و همچنان بعد از قرن‌ها پیام عاشورا برای انسان‌های حق‌طلب زنده و پایدار است.

رسیدن به آرمان‌های والایی چون عدالت، آزادی و تعالی بشری نیازمند لوازمی است که بی شک، مهم‌ترین آنها آگاهی و خرد است. قیام عاشورا نشان داد که مردم و حتی نخبگان جامعه، بدون بینش و بصیرت قادر به تشخیص راه حق و حرکت در مسیر درست نیستند، بنابراین شناخت راه امام حسین (ع) و گفتمان نهضت عاشورا می‌تواند فصل مشترکی برای هر انسان روشن ضمیری باشد که به دنبال تعالی است.

مسلماً ارادت اهل سنت به اهل بیت (علیهم‌السلام) به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ظرفیت قابل اتکایی برای تقویت پایه‌های تقریب مذاهب است. از این رو، اندیشه ورزی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با هدف شناخت بهتر و ترویج و نشر سیره اولیای الهی یکی از رسالت‏‌های خطیر صاحبان قلم و مراکز آموزشی است که باید این ارزش‌ها را با شرایط روز تبیین و تطبیق سازند تا ریشه ارزش‌های نیک اخلاقی و اسلامی در جامعه بازتولید شود.

هفتمین همایش «قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت» که با همت ارزشمند مسئولان، دانشگاهیان و دست اندرکاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار می‌شود، بیانگر بینش و درک موضوعی آن است که این حرکت دانشگاهی گامی بزرگ جهت گرامیداشت این حماسه جاودان و نوایی وحدت بخش برای استمرار حق‌طلبی و حق‌جویی در سراسر جهان اسلام فارغ از هرگونه نگاه مذهبی است.

ضمن تقدیر و تشکر از تمامی دست‌اندرکاران این همایش، امیدوارم خیر و برکات آثار عملی آن مبنای حرکت نوینی در تمامی عرصه‌های زندگی مان باشد و ثمرات آن موجب غنای فرهنگی مردم ما شود.

از خداوند متعال برای همه عزیزان، سلامتی، عزت و توفیق روزافزون خدمت به ایران اسلامی مسئلت دارم.

محمدمهدی طهرانچی - بهمن 1399»

انتهای پیام/

کد خبر: 1089546

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =