تنها از ۷ درصد GDP کشور مالیات گرفته می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در کشورهای دنیا ۸۵ درصد درآمدها از طریق مالیات است، گفت: درآمدهای نفتی باید صرف توسعه شود و هزینه‌های عمومی باید از طریق مالیات تامین شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از وزارت اقتصاد؛ امید علی پارسا و هیات همراه که به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و افتتاح برخی طرح‌های عمرانی به استان خوزستان سفر کرده بودند، با حضور در شهرستان بهبهان در مراسم افتتاح پروژه ساخت ساختمان اداره‎کل امور مالیاتی بهبهان که با حضور نماینده مردم شهرهای بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرائی شهرستان بهبهان برگزار شد، شرکت کرد.

وی در این مراسم عنوان داشت: سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان دستگاه تامین کننده بخشی از درآمدهای دولت محسوب می‌ شود که در آن سوی دیگر، همه دستگاه‌های اجرایی به عنوان دستگاه‌های خرج قرار می‌گیرند و اگر سازمان امور مالیاتی کشور ماموریت اساسی خود یعنی وصول درآمدهای مالیاتی را به شکل صحیح و اصولی انجام ندهد، بودجه دستگاه‌های اجرایی و هزینه طرح‌های عمرانی با مشکل رو به رو خواهد شد.

رئیس ‎کل سازمان خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی به دنبال تحقق دو مولفه کلیدی یعنی عدالت و کارایی است. عدالت به معنای وصول عادلانه مالیات و ایجاد فضایی امن و آرام از سوی حاکمیت برای فعالان اقتصادی است که براساس آن، افراد با توانایی‌ ها و ظرفیت‌ های مختلف به فعالیت و امرار معاش بپردازند و کارآیی نیز به معنای وصول مالیات حقه با کمترین میزان تنش و هزینه و بعبارتی افزایش بهره وری سازمان است.

۸۵ درصد درآمد کشورهای دنیا از محل مالیات است

پارسا با بیان اینکه در دنیا، بیش از ۸۵ درصد درآمدهای کشورها از محل مالیات‌ها تامین می‌ شود که آنهم از ۱۵ درصد اقشار بالا و پردرآمد جامعه اخذ می‌ شود، تصریح کرد: امروز بخش مهمی از هزینه‌ های عمومی کشور اعم از هزینه‌ های مربوط به آبادانی و توسعه شهرها و روستاها، دفاع، برقراری نظم و امنیت، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و خدماتی همچون ورزش و سایر خدمات عمومی، از محل مالیات‌ها تامین می‌ شود.

رئیس ‎کل سازمان اضافه کرد: بدیهی است عدالت مالیاتی به معنای وصول مالیات متناسب با میزان ثروت، دارایی، درآمد و مصرف است و اگر اقشار پردرآمد جامعه به نسبت سود و درآمد خود مالیات نپردازند، رانت و ثروت‌‎اندوزی، شکاف‌های طبقاتی، تبعیض و نابرابری‌ های اجتماعی در کشور شکل می‎‌گیرد.

تنها از حدود ۷ درصد GDP کشور مالیات گرفته می‌شود

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، حدود ۳۰ درصد درآمدهای خالص سالانه در قالب مالیات در اختیار دولت قرار می‌ گیرد، عنوان داشت: این در حالیست که این رقم در کشور ما حدود شش تا هفت درصد است و با این رقم پایین نمی‌ توان از پس اینهمه هزینه ‌های اجتماعی کشور برآمد و سایر شیوه ‌های تامین مالی از قبیل فروش نفت، استقراض از شبکه بانکی و چاپ پول نیز، نادرست، غیر اصولی و با آثار تورمی بسیار بالا هستند.

وی تنها راه پایان دادن به این وضعیت نابرابری اجتماعی را اجرای نظام مالیاتی هوشمند در کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت فعلی، این نظام مالیاتی را مطابق با استانداردهای تعریف شده در کشور پیاده‎ سازی کنیم.

پارسا بیان داشت: هوشمند‎سازی نظام مالیاتی به معنای وصول مالیات براساس ریزداده ‌های اقتصادی مودیان است و بر اساس آن، تمامی اطلاعات و دیتاهای مربوط به فعالیت اقتصادی مودیان از دستگاه‌های ذیربط اخذ و در سازمان امور مالیاتی کشور مورد استفاده و پردازش قرار می‌ گیرد.

وی ادامه داد: در حقیقت اطلاعاتی که توسط دستگاه‌های ذیربط در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌ گیرد، اطلاعاتی غیرقابل کتمان و غیرقابل انکار هستند که براساس آن، مالیات به صورت عادلانه و منصفانه تعیین می‌ شود.

نظام مالیاتی هوشمند فرار مالیاتی را کاهش می‌دهد

رئیس‎ کل سازمان در ادامه گفت: در شکل ایده ‎آل، سازمان امور مالیاتی کشور با تکیه بر این اطلاعات، به شکل عالمانه، عادلانه و منطقی و بر اساس قوانین، اظهارنامه پیش‎ فرض مودیان را تولید و به آنان ارایه می‌ دهد و به دلیل واقعی بودن اطلاعات و وجود اسناد و مدارک معتبر، امکان اعتراض و اختلاف میان مودی و سازمان به کمترین میزان کاهش می‌ یابد.

پارسا همچنین اظهار داشت: در چارچوب نظام مالیاتی هوشمند، تمام فعالیت‌های اقتصادی و معاملات کشور اعم از واردات و صادرات، شهرداری‌ها، سیستم ‌های بانکی و شبکه‌ های بیمه، نیروی انتظامی و تمامی دستگاه‌ های اجرایی ذیربط به سامانه‌ های نظام مالیاتی کشور متصل می‌ باشند.

وی همچنین از نظام مالیاتی هوشمند به عنوان بهترین راهکار برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور یاد کرد و گفت: نظام مالیاتی هوشمند، فاصله مودی و ممیز مالیاتی را به کمترین میزان کاهش داده و همچنین اشراف سازمان به عملکرد و فعالیت واقعی مودیان را تقویت می‌نماید.

پارسا تاکید کرد: البته درآمدهای نفتی نباید باعث شود از ظرفیت درآمدهای مالیاتی غافل بمانیم. در حقیقت نفت باید صرف توسعه اقتصادی و عمرانی کشور شود و تنها راه تامین هزینه‌ های عمومی کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، پرداخت مالیات است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =