۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

بحران‌ها آینده را نزدیک می‌آورند

بحران‌ها آینده را نزدیک می‌آورند
بحران‌ها آینده را نزدیک می‌آورند

مردم به عملکرد نهادهای علمی توجه ندارند و تنها از نهادهای سیاسی مطالبه می‌کنند برای مثال در زمینه واکسن کرونا در حالی که باید پژوهشگران مخاطب مطالبات مردم باشند اما درخواست جامعه تنها معطوف به نهادهای سیاسی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مردم می‌خواهند هر چه زودتر واکسن کرونا به دست‌شان برسد و این درخواست متوجه پژوهشگران است نه نهادهای سیاسی چرا که ساخت واکسن، وظیفه پژوهشگر است. 

ایجاد این مطالبه یکی از تاثیرات مثبت شیوع کرونا بر رابطه نهادهای علمی و جامعه است. به همین دلیل کارشناسان معتقدند مردم باید متخصصان علوم مختلف را بشناسند و نیازهای خود را از آن‌ها مطالبه کنند اما دانشگاه‌ها درها را بسته‌اند و هیچ اطلاعاتی به کسی نمی‌دهند که امکان شکل‌گیری مطالبه‌ وجود داشته باشد. 

به عبارت دیگر، دانشگاه‌ها نه تنها باید به مافوق خود پاسخگو باشند بلکه باید روابط‌عمومی‌هایی با مدیریت استادان داشته باشند و یافته‌های علمی را برای مردم عمومی کنند. 

 کرونا، روحیه مطالبه‌گری در مردم را افزایش داد

رضا حافظی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که شیوع بیماری کرونا، سبب مطالبه‌گر شدن جامعه شد، اظهار کرد: عجم اوغلو در کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» می‌گوید که؛ وقوع بحران‌ها و چالش‌های اساسی با صرف هزینه کم، کشورها را ارتقا می‌دهد.

وقوع بحران‌ها و چالش‌های اساسی با صرف هزینه کم، کشورها را ارتقا می‌دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به این که بحران‌هایی مانند کرونا سبب می‌شوند که آینده نزدیک بیاید، افزود: این اتفاق فرصتی برای دانشگاه است و شرایطی در نهادهای دانشگاهی ایجاد شده که تنها راه تغییر در خود دانشگاه است.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: چرا یک بیمار حاضر می‌شود تحت عمل جراحی قلب قرار بگیرد؟ چون اگر این جراحی انجام نشود، بیمار جانش را از دست می‌دهد. طبیعتا بعد از جراحی هیچ وقت آدم سابق نمی‌شود اما حاضر است برای زنده ماندن این کار را انجام دهد.

حافظی، محور و هسته اصلی دانشگاه را جامعه دانست و گفت: دانشگاه جامعه‌محور واژه‌ای است که خطی شکل گرفته است. دانشگاه جامعه محور یعنی دانشگاهی که در پاسخ به نیازهای جامعه‌اش حرکت می‌کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بر لزوم تغییر چشم‌اندازها در نظام سلامت کشور تاکید کرد و ادامه داد: چشم‌انداز وزارت بهداشت پیش از شیوع کرونا تشویق بخش‌های خصوصی به سرمایه‌گذاری در بیمارستان‌های بزرگی تحت عنوان توریسم سلامت بود که شامل مجموعه‌های بزرگ بیمارستانی به همراه هتلینگ بودند.

وی با تصریح بر این که شیوع کرونا سبب تغییر چشم‌اندازها شده است، افزود: کرونا محوریت را از بیمارستان محل خدمت به خانه‌ها برد. به همین دلیل چشم‌انداز نهادهای سلامت و بهداشت در 10 سال آینده به سمت خدمات در خانه خواهد رفت.

حافظی با بیان این که دانشگاه در گستره تاریخ تغییرات اساسی داشته است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های غربی در ابتدا نهادهایی برای تحصیل اشراف‌زاده‌ها بودند، به تدریج اقشار متوسط جامعه به آن راه پیدا کردند و بعد از انقلاب صنعتی، خروجی‌های این دانشگاه‌ها مورد استفاده صنعت قرار گرفت.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به این که مردم باید متخصصان دانشگاهی را بشناسند و از آن‌ها مطالبه کنند، افزود: برای مثال مردم آمریکا اقتصاددانان را می شناسند و از اقتصاددان خروجی می‌خواهند. به طوری که با درگذشت یکی از اقتصادانان بزرگ آمریکایی، روزنامه‌ها در مورد این فرد گزارش نوشتند اما در جامعه ایران اقتصاددان‌ها شناخته شده نیستند. اگر هم اقتصاددانی شناخته شود، از جنبه سیاسی مطرح است.

دانشگاه به واحد روابط‌عمومی با مدیریت استادان نیاز دارد

وی با تاکید بر این که تغییر حاصل از کرونا، دانشگاه را به سمت عمومی‌شدن می‌برد، گفت: دانشگاه باید یک واحد روابط‌عمومی برای صحبت با مردم داشته باشد البته نه از جنس روابط‌عمومی‌های فعلی. این روابط عمومی را باید اعضای هیئت علمی اداره کنند.

حافظی با ذکر مثالی یادآور شد: فرض کنید دانشمندان و پزشکان مثلا دکتر حسین قناعتی به عنوان یکی از افراد سرشناس در زمینه رادیولوژی یا دکتر ملک‌زاده توضیح بدهند که برای ارتقا سطح سلامت جامعه چه کرده‌اند؟

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان این که کرونا از جوانب مختلف به حرکت در مسیر جامعه‌محوری کمک کرده است، افزود: برای مثال جامعه مدام رصد می‌کند که واکسن چه شد؟ ساخت واکسن، وظیفه پژوهشگر است و اگر کرونا پیش نمی‌آمد، شاید ایده‌های جدیدی ساخت واکسن مانند واکسن‌های بر پایه mRNA انقدر سریع رشد نمی‌کردند.

اگر کرونا پیش نمی‌آمد، شاید ایده‌های جدیدی ساخت واکسن مانند واکسن‌های بر پایه mRNA انقدر سریع رشد نمی‌کردند.

وی با تاکید بر این که کووید-19، علم را جلو انداخت و جامعه را مطالبه‌گر کرد، ادامه داد: امروز جامعه ایران از وزیر بهداشت انتظار دارد در حالی‌که قبلا حتی وزیر بهداشت شناخته شده هم نبود.

حافظی کرونا را فرصت خوبی دانست که شرایطی برای تمرین فراهم کرده است و گفت: باید از این موج ایجاد شده برای بقیه رشته‌ها هم استفاده کرد. 

رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا مردم مطالبه‌گر شوند

وی با اشاره به این که باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا مطالبه شکل بگیرد، گفت: رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی کنند که پژوهشگاه‌های کشور با توجه به شیوع کرونا تعطیل شده‌اند. چرا باید یک پژوهشگاه شیمی یا مواد در تعطیلات کرونا بسته شوند در حالیکه وقت کار ‌آن‌ها همین شرایط است؟

حافظی ادامه داد: شاید پژوهشگاه‌هایی که موضوعات نظری دارند باید تعطیل شوند اما آنهایی که کار میدانی انجام می‌دهند در این شرایط باید حضور داشته باشند. پیشنهاد من این است که کسانی که در کارشان خللی ایجاد نمی‌شود، به خانه بروند تا آنهایی که ناچارند در محل کار حاضر باشند در ایمنی بیشتری باشند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پایان با بیان این که نهادهای علمی باید از نظر پاسخگویی سلسله مراتب داشته باشند، اظهار کرد: نهاد دانشگاهی باید مانند یک سرباز به مافوق خود پاسخگو باشد. اما نهاد علمی این پاسخگویی را ندارد، چون اصلا اطلاعاتی به کسی نمی‌دهد که بتوان سوالی پرسید.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1089556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =