استفاده از ماسک اکسیژن‌رسانی به مغز را کاهش می‌دهد؟

اگر از آن دست افرادی هستید که با استفاده از ماسک، دچار سردرد می‌شوید بهتر است بدانید که کارشناسان معتقدند سردردهای ناشی از استفاده ماسک، نشانه ابتلا به میگرن است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از زمان شیوع این بیماری تا امروز که بیش از یک سال می‌گذرد، وزارت بهداشت تنها راه شکستن زنجیره انتقال بیماری را استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و پر ازدحام و رعایت فاصله اجتماعی عنوان کرد.

استفاده از ماسک سبب می‌شود در صورت قرار گرفتن افراد در معرض ویروس، تعداد ویروس کمتری وارد بدن آن‌ها شود. با وجود این که استفاده از ماسک یکی از راهکارهای کنترل شیوع بیماری کرونا شناخته می‌شود اما برخی افراد از بروز سردرد به دلیل استفاده از ماسک شکایت می‌کنند.

اگر از آن دست افرادی هستید که با استفاده از ماسک، دچار سردرد می‌شوید بهتر است بدانید که کارشناسان معتقدند سردردهای ناشی از استفاده ماسک، نشانه ابتلا به میگرن است.

مهدی وحید دستجردی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره سردردهای ناشی از استفاده ماسک اظهار کرد: قبلا تصور می‌شد که استفاده از ماسک، اکسیژن‌رسانی به مغز را کاهش می‌دهد؛ اما اشتباه بود و اخیرا مشخص شده است که ماسک مانع اکسیژن نمی‌شود و میزان CO2 را به صورت قابل توجهی افزایش نمی‌‎دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران و متخصص مغز و اعصاب با بیان این که سردردهای ناشی از ماسک، نشانه میگرن است، گفت: سردرد افراد میگرنی با هر گونه تحریک سر و گردن تشدید می‌شود، برای مثال نور شدید، باد سرد یا خرابی دندان می‌تواند سبب شروع سردردهای میگرنی شود. ماسک هم می‌تواند یک تحریک‌کننده باشد.

وی درباره تشدید سردردهای میگرنی به دلیل استفاده از ماسک، افزود: ماسک می‌تواند سبب تحریک عصب پنجم مغزی که روی سر و صورت پخش است، شده و سردردهای میگرنی را تشدید کند. مثلا کش ماسک که پشت گوش می‌افتد سبب تحریک ناحیه پشت گوش شده و این تحریک باعث شروع سردرد می‌شود.

وحید با تاکید بر این که افراد مبتلا به میگرن، با تحریک سروصورت دچار سردرد می‌شوند، ادامه داد: به همین دلیل این افراد باید ماسکی را انتخاب کنند که تحریک کمتری برای اعصاب حسی گوش، صورت و سر داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران درباره افرادی که سابقه میگرن نداشته اما با ماسک سردرد می‌گیرند، گفت: سردرد گرفتن با ماسک به معنای ابتلای به میگرن است؛ اما برخی میگرن‌ها خیلی خفیف هستند و ممکن است فرد متوجه نشده باشد.

وی شایع‌ترین عارضه مغزی بیماری کرونا را سردرد دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند سردردهای بسیار شدید و مقاوم به درمانی می‌گیرند مانند سرماخوردگی معمولی که یکی از علائم آن سردرد است. سردردها خیلی طولانی و اذیت‌کننده می‌شوند اما معمولا خوب می‌شوند و عوارض بلندمدت ندارند.

کرونا سبب سکته‌ مغزی می‌شود

وحید دستجردی سکته‌های مغزی را به عنوان یکی دیگر از عوارض مغزی کرونا برشمرد و افزود: ویروس‌ها با حمله به جدار مویرگ‌ها و عروق کوچک سبب لخته شدن خون می‌شوند. بسیاری از افرادی که با سکته مغزی مراجعه می‌کنند، به کرونا هم مبتلا بوده‌اند. سکته‌های مغزی ممکن است عوارض بلندمدتی داشته باشند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که اختلال بویایی یکی دیگر از عوارض مغزی شایع در بیماری کرونا است، گفت: عوارض بلندمدت اختلال بویایی مشخص نیست. برخی افراد بهبود یافتند اما برای برخی دیگر همچنان مشکل بویایی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در پایان با اشاره به این که درد منتشر در کل بدن یکی دیگر از عوارض بیماری کرونا است، اظهار کرد: برخی علائم مانند بی‌حسی یا گزگز  شدن یک سمت صورت کمتر شایع هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =