ثبت ۵ اثر تاریخی‌تمدنی کشور در فهرست میراث جهانی اسلامی آیسسکو

پرونده ۵ اثر تاریخی‌تمدنی کشور با هدف معرفی این آثار به دنیای اسلام برای ثبت در فهرست میراث جهانی اسلامی آیسسکو به این سازمان ارسال خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در نشست مشترک محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی و مدیران این معاونت با رئیس اداره کمیسیون ملی، مشاوران دبیرکل، رئیس اداره سازمان‌های بین‌المللی کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، مسئول اتحادیه‌های بین‌المللی صدا و سیما، نماینده دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان و رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی وزارت امورخارجه که امروز چهارشنبه ۲۸ بهمن‌ماه در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، بر گسترش همکاری‌های مشترک به‌منظور ثبت آثار تاریخی تمدنی کشور در فهرست میراث جهانی اسلامی آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) تاکید شد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست با اشاره به ثبت ۲۴ اثر تاریخی کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو گفت: ثبت این آثار در قالب تک اثر و زنجیره‌ای همچون قنات‌ها، کلیساها و باغ‌های ایرانی و ثبت ۱۶ اثر ناملموس، در فهرست میراث ناملموس جهانی که ۴ پرونده آن به صورت مشترک با دیگر کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی است، انجام شده است.

طالبیان همچنین برای معرفی آثار تاریخی در راستای ثبت در فهرست میراث جهانی اسلامی سازمان آیسسکو از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام آمادگی کرد.

او در این نشست با اشاره به تجارب کشورمان در ارائه پرونده‌های مشترک این فرصت را مغتنم دانست و گفت: به‌منظور گسترش بیش از پیش دیپلماسی فرهنگی بین کشورها و با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی می‌توان در ارائه پرونده‌های مشترک نیز گام برداشت.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بر تهیه و امضای تفاهم‌نامه مشترک بین دو وزارت آموزش و پرورش و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌منظور گسترش همکاری‌های مشترک از جمله تهیه و تدوین پرونده‌های ثبت در فهرست میراث جهانی اسلامی سازمان آیسسکو تاکید کرد.

ثبت ۱۳۲ اثر از سوی کشورهای اسلامی عضو

در ادامه عبدالکریم صادق‌دوست، رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو با معرفی حوزه فعالیتی این سازمان به طرح ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در فهرست میراث جهانی اسلامی این سازمان از دو سال گذشته و اهمیت ثبت آثار ملموس و ناملموس کشورها و بیان ظرفیت‌های مادی و معنوی این سازمان تخصصی جهان اسلام پرداخت و تاکید کرد: سازمان آیسسکو اهمیت و توجه خاصی به حمایت از آثار فرهنگی و تمدنی کشورهای عضو دارد.

او با اشاره به دعوت آیسسکو از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی برای ثبت مراکز و آثار فرهنگی افزود: این طرح با توجه به اینکه بسیاری از آثار و بناهای تاریخی در کشورهای اسلامی به علت جنگ و درگیری، سرقت، قاچاق یا فروش غیرقانونی آسیب دیده‌اند، آغاز شده و هر کشور می‌تواند سالانه پنج اثر در این فهرست به ثبت برساند.

صادق‌دوست تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار تاکنون ۱۳۲ اثر از سوی کشورهای اسلامی عضو در این فهرست جای گرفته و برخی از آنها نیز از کمک‌ها و پشتیبانی مالی آیسسکو برای حفظ و نگهداری اماکن ثبت‌شده استفاده کرده‌اند.

هویت‌سازی برای کشورهای اسلامی، فراهم‌سازی وحدت بین کشورهای اسلامی، نظارت بعد از ثبت، ملاحظات حقوقی، ظرفیت‌های انسانی، فنی و معرفی بهینه ظرفیت‌های کارشناسی کشور، پیشنهاد برگزاری اجلاس آیسسکو در ایران، آمادگی صدا و سیما برای پروژه‌های مشترک مرتبط و ساخت برنامه مستند، ثبت بازی‌های سنتی، استفاده از ظرفیت آیسسکو با حضور ۶۰ کشور عضو برای معرفی کشور از جمله مباحث و موارد مطرح شده در این نشست از سوی اعضای حاضر بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =