دردسر کرونا تغییرپذیری زیاد آن است/ جهش‌ در ویروس انگلیسی تا چند ژن اتفاق افتاده

کارشناسان معتقدند ویروس‌هایی که پتانسیل جهش دارند، امکان تغییرپذیری زیادی خواهند داشت و کرونا از آن دسته ویروس‌هایی است که تغییرپذیری زیادی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اخبار ویروس کرونا یک سالی است که سوژه روزانه رسانه‌های داخلی و خارجی است. هر روز آمار مبتلایان و فوتی‌ها اعلام می‌شود و هشدارهایی مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند پرهیز از حضور در تجمعات، استفاده از ماسک و شستن مدام دست‌ها تکرار می‌شود. 

تولید واکسن تنها خبر خوبی بود که چند ماه پیش منتشر شد. وقتی که با تولید واکسن به کاهش شیوع بیماری و ریشه‌کن شدن آن امیدوار شده بودیم، انواع ویروس‌های جهش‌یافته کرونا از انگلیسی و آفریقایی گرفته تا برزیلی و ژاپنی پیدا شدند. جهش‌هایی که به گفته ویروس‌شناسان عفونت‌زایی بیشتری دارند و اثرگذاری واکسن‌ها بر آن‌ها مشخص نیست. 

مسعود پارسانیا در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره جهش‌های جدید ویروس کرونا اظهار کرد: جهش‌ در ویروس کرونای انگلیسی تا چند ژن اتفاق افتاده است و به دنبال هر جهشی‌ تغییراتی در پروتئین‌های مربوط به آن ویروس اتفاق می‌افتد.

ویروس‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با بیان این که ویروس‌هایی که پتانسیل جهش دارند، امکان تغییرپذیری زیادی خواهند داشت، گفت: کرونا از آن دسته ویروس‌هایی است که تغییرپذیری زیادی خواهد داشت.

ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی عفونت‌زایی بیشتری دارد

وی با اشاره به این که ویروس کرونای انگلیسی در چند ژن مهم از جمله ژن S که یکی از ژن‌های مهم ویروس به حساب می‌آید، تغییر کرده است، افزود: این پروتئین سطحی به گونه‌ای تغییر کرده که امکان اتصال به گیرنده‌های سطح سلول بیشتر شده و در نتیجه امکان عفونت‌زایی آن افزایش یافته است. منظور از افزایش عفونت‌زایی، افزایش قدرت سرایت است.

پارسانیا ادامه داد: از طرف دیگر در این ویروس به دنبال جهش، شرایط تکثیر هم بیشتر شده است یعنی وقتی ویروس وارد بدن میزبان می‌شود، می‌تواند میزان تکثیر بیشتری داشته و قدرت سرایت بیشتری هم از فرد بیمار به دیگران دارد.

ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی پس از ورود به بدن میزبان، میزان تکثیر بیشتری داشته و قدرت سرایت بیشتری هم از فرد بیمار به دیگران دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با تصریح بر این که پیش‌بینی موج چهارم در تخصص اپیدمیولوژیست‌ها است، خاطرنشان کرد: متخصصان اپیدمیولوژی با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند درصد افراد آلوده جامعه، میزان ارتباط‌پذیری ویروس، گستردگی عفونت ویروسی و رعایت یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند پیش‌بینی کنند که موج از چه زمانی شروع می‌شود.

اثرگذاری واکسن بر جهش‌های ویروس قابل پیش‌بینی نیست

وی با تاکید بر این که اثرگذاری واکسن بر جهش‌های ویروس قابل پیش‌بینی نیست، گفت: عمر زیادی از پیدایش ویروس جدید و واکسن نمی‌گذرد به همین دلیل نمی‌توان گفت کسی که واکسن را دریافت کرده نسبت به ویروس کرونای جهش‌یافته هم ایمن است یا نه. البته ممکن است بتوان مطالعاتی بر روی حیوانات یا انسان‌هایی که این واکسن را زودتر دریافت کرده‌اند انجام داد؛ اما در واقعیت باید در طول زمان این موضوع بررسی شود.

پارسانیا با بیان این که معمولا یکی از اهداف واکسن‌ها ژن s یعنی محصول ژن اسپایک ویروس است، افزود: به همین دلیل با تغییر در ژن S و پروتئین مربوط به آن می‌تواند تغییرات هم اتفاق بیفتد.

ساختار واکسن بر اساس این که از چه ژن یا چه جایگاهی از ژن استفاده کرده، متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در پایان با اشاره به این تفاوت واکسن‌ها به ساختار آن‌ها برمی‌گردد، اظهار کرد: برخی از واکسن‌ها پروتئین ریکامبین ویروس هستند. واکسن‌ها بر حسب این که از کدام قسمت ژن استفاده کرده باشد و کدام قسمت پروتئین را هدف قرار دهند، متفاوت هستند. ساختار واکسن بر اساس این که از چه ژن یا چه جایگاهی از ژن استفاده کرده، متفاوت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =