افتتاح ۵۴ مجتمع آموزشی «حیات طیبه» در کشور

«حیات طیبه» نام مجتمع‌های آموزشی بزرگی است که آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین ملزم به ساخت این مدارس بزرگ با توجه به شرایط هر منطقه شده است که تا کنون از ۵۴ مجتمع حیات طیبه در کشور بهره‌برداری شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ مهراله رخشانی رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت:  با اشاره به اینکه مجتمع‌های حیات طیبه بیشتر از کمیت به دنبال جاانداختن فرهنگ نحوه مدیریت و کارکرد مدارس و مجتمع‌های آموزشی است، گفت.:در سال‌های گذشته ۴۰ مجتمع حیات طیبه افتتاح شده‌ بود، امسال نیز ۱۴ مجتمع در استان‌های فارس، خراسان رضوی و اصفهان افتتاح شد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: قرار است از ساخت مدارس کوچک به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی بزرگ پیش رویم که آثار تربیتی بسیاری برای دانش‌آموزان دارد.

رخشانی مهر با بیان اینکه ظرفیت دانش‌آموزی این مجتمع‌ها با توجه به زیربنا متفاوت است، ادامه داد: ظرفیت براساس زیربنای مجتمع و همچنین جمعیت استان و منطقه متفاوت است، ظرفیت برخی مجتمع ها ۵۰۰ نفر و برخی دیگر هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی همچنین اظهار داشت: مزایای مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه فراتر از ظرفیت دانش‌آموزان است، موضوع مدیریت یکپارچه با تعداد دانش آموزان بالا و همچنین امکان فعالیت گروهی دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف نمونه‌هایی از مزایای این مجتمع‌ها است.

 رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: این مجتمع‌ها در شهرهای مختلف متناسب با تعداد دانش‌آموزان ساخته می‌شود و معماری مدارس هم با یکدیگر تفاوت دارد. هیچ کدام از یک معماری خاص تبعیت نمی کند.

وی تصریح کرد: عنوان درنظر گرفته شده برای این مدارس بزرگ به منظور ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی است. استادان و دانشجویان بسیاری در همایش «معماری مدرسه ایرانی برای آموزش و پرورش» طرح هایی برای ساخت مجتمع های آموزشی ارائه کردند که در ساخت این مجتمع ها از آنها بهره مند شده ایم.

رییس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: شیوه مدیریت این مجتمع ها به این صورت است که در این مجتمع ها هم دانش آموزان ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشغول تحصیل می شوند. البته این دانش آموزان در یک مجموعه واحد قرار نمی گیرند.

رخشانی مهر ادامه داد: این مجتمع ها طوری طراحی شده اند که هر سه مقطع به طور مستقل در این مجموعه حضور دارند، اما یک سری مشترکات مانند سالن های ورزشی، سلف سرویس ها، آمفی تئاتر و استخر و غیره در فضا وجود دارد که در بازه های زمانی متفاوت دانش آموزان می توانند از این فضاها استفاده کنند.

وی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش نام این مجتمع های آموزشی را حیات طیبه گذاشته است که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام، فضا و تجهیزات در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

رییس سازمان نوسازی مدارس درباره زیربنای مجموعه های حیات طیبه گفت: این مجتمع ها از ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمربع زیربنا دارند که تاکنون حدود ۸۰ تا ۹۷ درصد در ساخت آنها پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.

رخشانی مهر ادامه داد: مجموعه های حیات طیبه در استان های مختلف کشور از جمله استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان و کرمان و غیره در کشور پراکنده هستند.

وی درباره تکمیل این پروژه های آموزشی گفت: عملیات ساخت این پروژه ها از سال ۸۹ آغاز شده، اما به دلیل کمبود منابع مالی تا سال ۹۶ پیشرفت چندانی نداشت. عملیات ساخت آنها بار دیگر از سال ۹۷ فعال شد.

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1089602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =