رونمایی از فاز دوم سامانه نسل چهارم پیش بینی و هشدار سیل کشور

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از بهره برداری آزمایشی سامانه پیش بینی و هشدار سیل در کل کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مهدی رهنما گفت: سازمان هواشناسی کشور بر مبنای وظایف ذاتی و به منظور ارتقا کیفیت پشتیبانی و بیش آگاهی سیل، طراحی و توسعه سامانه نرم افزاری پیش بینی و هشدار سیل نسل چهارم را به پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور محول نمود. این سامانه قادر است حداقل سه تا چهار روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی را که شامل تمامی مشخصه‌های مورد نیاز مدیریت و هشدار سیل می‌باشد، پیش‌بینی، به‌روز رسانی و تدقیق نماید.

وی مهمترین مشخصات خروجی این سامانه که توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور طراحی و تولید شده است را پیش‌بینی هیدروگراف سیل برای نقاط کنترل مشخصی از حوضه که بر اساس آن مکان و زمان وقوع سیل، دبی حداکثر سیل، حجم سیلاب ۵ و ۱۰ روزه در حوضه را در اختیار قرار می‌دهد، عنوان کرد.

رهنما اضافه کرد: امکان پیش‌بینی برف و یخبندان نیز از دیگر قابلیت‌های این سامانه است، به‌نحوی که پیش‌بینی‌های این بخش از سامانه با هدف برنامه‌ریزی به منظور به‌کارگیری تجهیزات و آمادگی برای مقابله با برف و یخبندان در سطح بزرگراه‌ها، جاده‌ها و معابر کل کشور از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و می‌توان در مرحله بعدی به توسعه و بست آن به کل کشور اهتمام ورزید.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل که حقیقتاً یکی از مشغله‌های اساسی کل نظام حاکمیتی می‌باشد و با در نظر گرفتن همین امر با ابلاغ دستور شخص معاون اول محترم رئیس جمهور به کلیه سازمان‌ها پیرامون همکاری مطلوب با پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در جهت ایجاد این سامانه، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در بخش پیشگیری و مقابله، از بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرایط بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی تا حد زیادی جلوگیری کرد و میزان تاب آوری در برابر مخاطرات جوی را در سطح کل کشور افزایش داد.

رهنما در پایان از زحمات همکاران پژوهشی مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در جهت طراحی و مدیریت راه اندازی این سامانه تقدیر و تشکر نمود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =