مرکل: برای احیای مذاکرات درباره برجام اقدام خواهیم کرد

صدراعظم آلمان در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ از تلاش برای احیای مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران موسوم به برجام خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ صدراعظم آلمان در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ بر حمایت از تحرک برای گفتگو با ایران تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، «آنگلا مرکل» با اشاره به گفتگوی تلفنی چند روز پیش خود با حسن روحانی رئیس جمهور ایران، گفت: برای احیای مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران اقدام خواهیم کرد.

این در حالی است که پیش از این «ریچارد میلز» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد در نامه‌ای خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت، که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسید، گفت که ایالات متحده درخواست دولت پیشین این کشور مبنی بر احیای تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در ماه سپتامبر را پس می‌گیرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنج شنبه به متحدان اروپایی این کشور گفت که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا آماده گفتگو با ایران پیرامون بازگشت دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

گفتنی است که دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ماه مه ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام خارج شد. در پی آن، «مایک پمپئو» وزیر خارجه پیشین آمریکا در آگوست ۲۰۲۰ مدعی شد که یک فرآیند سی روزه را در شورای امنیت سازمان ملل آغاز کرده که به احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران و ممانعت از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران منجر می‌شود.

در واکنش به این اظهارات پمپئو، سیزده عضو از پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل این اقدام واشنگتن را فاقد اعتبار خواندند؛ چون به باور آنها پمپئو درصدد بهره برداری از سازوکار پیش بینی شده در توافقی بود که دولت ترامپ پیش‌تر از آن خارج شده بود.

دولت ترامپ این ادعای بی اساس را مطرح می‌کرد که مکانیسم بازگشت تحریم‌ها- موسوم به مکانیسم ماشه- را فعال کرده است؛ زیرا به زعم آنها، قطعنامه سازمان ملل که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را تأیید کرد، از ایالات متحده همچنان به عنوان یک عضو این توافق نام می‌برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =