وقتی پرسپولیس گوی سبقت را از رقبا ربود

نیم فصل نخست لیگ برتر در حالی با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید که این تیم در فصل جاری تا قبل از این موفق به صدرنشینی نشده بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،علیرضا حیدریان؛ نیم فصل اول لیگ بیستم که تحت تاثیر ویروس کرونا کمی دیرتر آغاز شده بود، دوم اسفند با انجام بازی معوقعه پرسپولیس و گل گهر سیرجان به پایان رسید. در پایان این بازی که با برتری ۵ گله سرخپوشان به پایان رسید، پرسپولیس که از ابتدای لیگ هیچ گاه در رده اول قرار نگرفته بود، توانست بالاتر از سپاهان و استقلال قهرمانی نیم فصل را از آن خود کند.

میانگین گل نسبتا پایین

در کل بازی های انجام شده ۲۴۲ گل به ثمر رسید که میانگین (۰۱/۲) گل را در هر بازی شاهد بودیم. این میانگین در مقایسه با لیگ های اروپایی که عددی نزدیک به ۳ و نسبت به میانگین گل زده تاریخ لیگ برتر که ۳۱/۲ هست نشان دهنده فقر گل در لیگ امسال است. از مجموع تیم های لیگ برتر فقط دو تیم توانستند بیشتر از ۲۰ گل به ثمر برسانند.

ظهور آقای گل در ۳۱ سالگی

سجاد شهباززاده بازیکنی که در سال های گذشته هیچ گاه مدعی آقای گلی نبود، در این فصل زیر نظر محرم نویدکیا به یکباره شکوفا شد و با به ثمر رساندن ۱۲ گل در صدر جدول گلزنان جای گرفت. پس از او گادوین منشا با ۱۰ گل قرار گرفت. منشا در این فصل با گل گهر به همان گلزنی تبدیل شد که در ابتدای ورودش به ایران در پیکان دیده بودیم.

بازیسازی معضل همه تیم ها

در جدول پاس گل کریم اسلامی از تیم نساجی قائم شهر، یکی از تیم های پایین جدول با ۴ پاس آقای پاس گل نام گرفت. یکی از دلایل میانگین گل پایین لیگ در سال های اخیر فقدان بازیساز در تیم های لیگ برتر است. امسال با ممنوعیت ورود بازیکن خارجی این ضعف بیش از پیش به چشم آمد.

رده اول حاصل بیشترین برد، کمترین باخت و بالاترین تفاضل گل

تیم پرسپولیس که توانست عنوان قهرمانی نیم فصل اول را به دست آورد، در مجموع پرسپولیس با ۸ برد و به لطف پیروزی های پی در پی در چند هفته اخیر توانست ۳۰ امتیاز را کسب کند. میانگین ۲ امتیاز در هر بازی کافی بود تا یاران گل محمدی را بالاتر سایر رقبا قرار دهد. در ضمن پرسپولیس با  کمترین باخت (۱) و بیشترین تفاضل گل (۱۳)، صاحب بهترین خط دفاع با ۸ گل خورده شد.

مثلث قهرمانی

رقابت امسال در صدر جدول بین تیم های پرسپولیس، استقلال و سپاهان بود. استقلال که هفته های متوالی از میانه نیم فصل تا هفته چهاردهم در صدر جدول بود، با باخت هفته آخر مقابل سپاهان تیم اصفهانی را به صدر فرستاد. در نهایت با انجام بازی عقب افتاده پرسپولیس این تیم بود که عنوان اول را کسب کرد.

گل گهر از صعود تا افول

تیم گل گهر سیرجان که با استخدام امیر قلعه نویی پرافتخارترین مربی حال حاضر لیگ برتر رویاهای بزرگی در سر داشت، در چند هفته ابتدایی و به لطف گلزنی های مداوم منشا به صدر جدول رسید. اما این تیم به دلیل ضعف زیاد در خط دروازه و دفاع  نتوانست روند رو به رشد خود را حفظ کند  و در نهایت در رده نهم جدول ایستاد.

تازه واردهای شگفتی ساز

معمولا تیم هایی که از لیگ یک به لیگ برتر صعود می کنند عملکرد خوبی را در اولین سال حضور خود ندارند. بسا تیم هایی که در پایان اولین حضور لیگ برتری شان مجددا سقوط می کنند. تیم های آلومینیوم اراک و مس رفسنجان که تازه وارد های این فصل محسوب می شوند، عملکرد نسبتا خوبی را از خود به نمایش گذاشتند. هر دو تیم موفق به کسب ۲۲ امتیاز شدند که با رده سوم جدول فقط ۴ امتیاز فاصله دارند. البته آلومینیوم به لطف تفاضل گل بیشتر در رده ششم و مس در رده هشتم ایستاد.

فانوس به دست ها

سه تیم ذوب آهن اصفهان، نساجی مازندران و ماشین سازی تبریز در رده های چهاردهم تا شانزدهم ایستادند و فاصله قابل توجهی با نزدیکترین تیم به خود یعنی سایپا با ۷ امتیاز اختلاف دارند. هر سه تیم با مشکلات عدیده ای در طول فصل مواجه بودند به طوری که هر سه مربی خود را بر کنار کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =