تجارت از ریل خود خارج شده است/ بازگشت ۴۰ میلیارد یورو ارز صادراتی

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ۴۰ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است، گفت: مقررات زائد موجب شده تجارت از ریل خود خارج شود که البته به دلیل شرایط خاص کشور، این قواعد برقرار شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حمید زادبوم امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با بیان اینکه فلسفه ایجاد تحریم این است که تعامل ما را با جهان خارج کم کنند و هم اکنون نیز فقط صادرکنندگان و واردکنندگان در نوک این پیکان کار می‌کنند، اظهار داشت: صادرکننده در شرایط سختی در حال کار کردن است؛ کار صادرکننده بسیار مشکل است و لذا امروزباید از صادرکنندگان نمونه‌ای که اتاق بازرگانی تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت انتخاب کرده‌اند، تقدیر و تشکر کنیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: نزدیک به ۹۰ درصد کالاهای وارداتی کشور مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است که این مساله به معنای روشن نگه داشتن چراغ کارخانه‌های کشور است از این رو باید از تجار تقدیر و تشکر کرد.

زادبوم گفت: با وجود همه مشکلاتی که از سال ۹۷ وجود داشت که اغلب مشکلات هم از سال ۹۷ به این سمت اوج گرفت، اما در سال گذشته بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که حداقل ۵۰ درصد آن توسط بخش خصوصی انجام شد. همچنین از ۲۲ فروردین ۹۷ تا پایان آذر ماه سال جاری میزان صادرات کشور حدود ۶۳ میلیارد یورو بوده است که از این مقدار حدود ۴۰ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است و حدود ۵۰ درصد آن مربوط به استان تهران بوده است و به عبارتی بیش از ۲۰ میلیارد یورو از بازگشت ارز حاصل از صادرات طی مدت مذکور مربوط به استان تهران بوده است.

وی ادامه داد: در کل نیز ۱۸ میلیارد یورو از تعهدات ارزی هنوز ایفای تعهد نشده است، اما من اطمینان دارم که آن هم به روش‌های مختلف برگشته است.

تجارت کشور از ریل خود خارج شده است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین تاکید کرد: معتقدم که هر گونه مقررات زائد بر تجارت مانند تعهد ارزی که طبیعتاً انحراف تجارت است، موجب شده بخش تجارت در مقایسه با تجارت بین‌الملل از ریل خود خارج شود؛ اما به هر حال شرایط خاص کشور از سال ۹۷ باعث شد که این مقررات برقرار باشد که ما در حال همکاری با اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون برای حل مشکل صادرکنندگان در زمینه رفع تعهد ارزی هستیم.

زادبوم با اشاره به وضعیت صادرات کشور، افزود: بیشترین رشد صادرات کشور در سال ۹۹ در حوزه خشکبار، گیاهان دارویی، ماکارونی، مواد پروتئینی، پوشاک، مواد شوینده، محصولات دارویی، تجهیزات برقی و محصولات برقی بوده است.

وی ادامه داد: البته در ۱۰ ماه امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است که بخشی از آن مربوط به شرایط کرونایی، کاهش تقاضای جهانی و تقاضای کشورهای همسایه می‌شود.

معاون وزیر صمت در ادامه اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران برای حمایت از صادرکنندگان در سال ۹۹ تلاش کرد تا ۴ درصد نرخ بهره پرداختی صادرکنندگان در سال ۹۹ را پرداخت کند که پرونده‌های مربوطه تا پایان بهمن ماه توسط دو بانک توسعه صادرات و کشاورزی تشکیل شد که در ادامه سازمان مابه التفاوت ۴ درصدی را پرداخت خواهد کرد. همچنین از سویی دیگر برای کمک به حمل هوایی کالاهای خاص، ۵۰ درصد هزینه حمل را می‌پردازیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =