تصاویر نیروگاه‌های اتمی ایران در دسترس آژانس

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: تصاویر نیروگاه‌های اتمی ایران توسط دوربین‌های آژانس انرژی هسته‌ای ضبط می‌شود ولی این تصاویر پیش ایران خواهد ماند و زمانی به این سازمان تحویل می‌دهد که تمامی تحریم‌های آژانس علیه ایران برداشته شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران چند روز پیش از توقف پروتکل الحاقی، از تکاپوی این سازمان برای حفظ برجام خبر می‌دهد. به گفته برخی از کارشناسان توافق دولت و آژانس برای تمدید تعهدات برجامی ایران برخلاف قوانین تصویب شده مجلس شورای اسلامی است. همچنین برخی از کارشناسان و سیاستمداران معتقدند که این توافق می‌تواند به قدرتمندی ایران در مذاکرات هسته‌ای در آینده منجر شود.

امیر حسین پناهی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره توافق بین دولت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران با هدف دیدار با دولتمردان و بازدید از مراکز هسته‌ای در واقع آخرین تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای حفظ برجام است.

وی با بیان اینکه دولتمردان برخلاف نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص مذاکرات هسته‌ای عمل کردند، گفت: نمایندگان در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تعیین کردند که تا پنجم اسفندماه دولت باید تمام تعهدات برجامی و پروتکل الحاقی و npt را لغو کند. 

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: دولت در اقدامی ناسنجیده خروج از پروتکل الحاقی را 3 ماه دیگر تمدید کرد. همچنین بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کنترل کامل فعالیت‌های هسته‌ای توسط دوربین‌های این سازمان ثبت و ضبط می‌شود.

وی عنوان کرد: دولت در بیانیه تمدید تعهدات برجامی قید کرده است که تصاویر نیروگاه‌های اتمی ایران توسط دوربین‌های آژانس انرژی هسته‌ای ضبط می‌شود ولی این تصاویر پیش ایران خواهد ماند و زمانی به این سازمان تحویل می‌دهد که تمامی تحریم‌های آژانس علیه ایران برداشته شود. 

پناهی افزود: رافائل گروسی مدیر کل آژانس انرژی اتمی بعد از بیانیه دولت در خصوص تحویل ندادن تصاویر دوربین‌ها به این سازمان در مصاحبه‌ای عنوان کرد که دوربین‌های آژانس مستقر بوده و تصاویر را برخلاف ادعای دولت ایران، در اختیار آژانس قرار دارد. همچنین دولت باید در روزهای آینده این ابهامات را برطرف کرده و توضیحاتی درباره مالکیت این فیلم‌ها به مردم و نمایندگان ارائه دهد.

این فعال دانشجویی مطرح کرد: در پیوست بیانیه‌ای دولت آمده است که  اسامی مراکز، اشخاص  و دانشمندان هسته‌ای محرمانه است ولی اییکه این موضوع تا چه اندازه اجرایی شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همچنین در گذشته نیز شاهد بودیم که اسامی دانشمندان هسته‌ای که برخی از آنها متاسفانه ترور شدند توسط آژانس انرژی اتمی فاش شده است و در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید تضمین لازم برای حفظ اسامی دانشمندان هسته‌ای را از آژانس اتمی بگیرد، گفت: این اطلاعات کاملا محرمانه بوده و دولت و وزارت امور خارجه نباید به سادگی این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار دهد.

پناهی با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص مسائل هسته‌ای بیان کرد: مجلس شورای اسلامی مطابق با ماده 232 قانون اساسی می‌تواند از دولت به دلیل سرپیچی از قوانین به قوه قضائیه شکایت کند. 

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پایان خاطرنشان کرد: مجلس با شکایت از دولت باعث می‌شود تا قوه مجریه خود را ملزوم بداند تا ضمن رعایت قوانین، برخلاف مقررات و خود سرانه در موضوعاتی که مرتبط با امنیت ملی است رفتار نکنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =