قیمت ارز کالاهای اساسی و دارو افزایش نخواهد یافت

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: قرار نیست در زمینه کالاهای اساسی و دارو ریالی به حقوق ورودی اضافه کنیم و آسیبی به واردات این کالاها وارد شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ الیاس نادران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،گفت: ما از همان ابتدا به دولت گفتیم که کالاهای اساسی و دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شود و کالاهای غیرضروری با نرخ ارز در بازار و نرخ ETS محاسبه شود که دولت گفت:امکان دو نرخی کردن ارز وجود ندارد.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۰، ما نرخ ETS را مبنای محاسبه حقوق ورودی قرار دادیم با این هدف که از تولید داخلی حمایت شود چرا که همه مواد اولیه تولید، هزینه‌ها و حقوق و دستمزد بر اساس نرخ ارز در بازار محاسبه می‌شود؛ ما چرا باید صرفاً به واردکننده یارانه ارزی دهیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای مختلف اعمال می‌شود مابه‌التفاوت این نرخ با نرخ آزاد برای واردکننده یک امتیاز محسوب می‌شود؛ برای جبران این کار، ما گفتیم که حقوق ورودی را کاهش دهیم اما باید به این مسئله توجه شود که پرداخت‌کننده کالاهای اساسی و دارو قرار نیست که اضافه پرداخت داشته باشند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰تأکید کرد: ما درباره کالاهای اساسی و دارو نسبت به سال ۹۹ ریالی به حقوق ورودی اضافه نخواهیم کرد اما حرفمان آن است که برخی از واردکنندگان مانند واردکننده خودروهای چند میلیاردی از امتیاز و رانت ارزی بعضاً برخوردار هستند و این موضوع را برای حمایت تولید داخلی، عادلانه کردن بازار و برداشت رانت از جیب عده‌ای واردکننده نمی پذیریم.

نادران گفت: مجدداً تأکید می‌کنم ما به دنبال آن نیستیم که آسیبی به واردات کالاهای اساسی و دارو در سال ۱۴۰۰ وارد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =