پنج وسیله عجیبی که مریخ‌نورد ناسا با خود برد

کاوشگر ناسا با نام «پرسویرنس» یا «استقامت» به سلامت توانست روی مریخ بنشیند و برگ جدیدی را در تاریخ فضایی باز کرد. اما جالب است بدانید که این مریخ‌نورد اشیای گران‌بهایی را به رسم همیشگی ناسا با خود به مریخ برده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز) به نقل از اسپیس، دهه‌هاست که ناسا از سنت «زینت آرایی» پیروی می‌کند و اشیای سرگرم‌کننده و جالبی را به همراه فضاپیماها و مریخ‌نوردانی که به کیهان می‌روند، اضافه می‌کند. به عنوان مثال دو فضاپیمای پایونیر ۱۰ و ۱۱ که در دهه ۱۹۷۰ به فضا پرتاب شدند، پلاکی را به همراه داشتند که موقعیت زمین را در کهکشان و همچنین تصویری از یک زن و مرد را نشان می‌داد. این ایده مربوط به افکار کارل سیگن، اخترشناس مشهور آمریکایی است که معتقد بود هر حیاتی فراتر از زمین که ممکن است فضاپیما را پیدا کند، بتواند با انسان‌ها آشنا شود و با آنها ارتباط بگیرد.

یکی از اجسامی که مریخ‌نورد استقامت با خود به مریخ برده است، لوحی است که زمین، خورشید و مریخ را به تصویر می‌کشد و این سه جرم به وسیله خطوطی از کد مورس به یکدیگر وصل شده‌اند که ترجمه آن «همه با هم کاوش کنیم» می‌شود. کاوشگر استقامت به غیر از این پلاک، چهار شیء گرانبها و جالب را با خود به مریخ برده که در ادامه معرفی می‌کنیم:

10/9 میلیون نام

همین لوحی که تصویری از زمین، خورشید و مریخ را دارد، اشاره‌ای نیز به پلاک‌های وویجر و پایونیر ناسا دارد و حاوی پیام ویژه دیگری است: سه میکروتراشه حاوی ۱۰ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۲۹۵ نام که از کمپین «نام خود را به مریخ بفرستید» به دست آمده است. در واقع حمل اسامی یکی از سنت‌های مریخ‌نوردان ناسا به شمار می‌رود.

یادبود کووید ۱۹

یکی دیگر از اشیائی که استقامت با خود به مریخ برد، یک لوح یادبود آلومینومی هشت در ۱۳ سانتی‌متری است که در سمت چپ شاسی مریخ‌نورد نصب شده است. در این صفحه به تاثیر همه‌گیری کووید ۱۹ و استقامت کادر پزشکی در سرتاسر جهان ادای احترام می‌شود. گفتنی است که این مریخ‌نورد در ژوئیه سال ۲۰۲۰ سفر خود به سمت مریخ را شروع کرد که در آن زمان چند ماه از شیوع کووید ۱۹ می‌گذشت. در این تصویر عصای چاوش -که تصویر ماری پیچیده به‌ دور چوبدستی و نماد پزشکی است- زمین را نگه داشته است.

دوربین مست‌کم- زد: آیا ما تنها هستیم؟

لوح‌هایی که قبل‌تر گفته شد، کاملا حکم وسایل تزئینی را دارند و برای ادای احترام و یادبود با استقامت فرستاده شدند، اما مست‌کم- زد یک جفت دوربین کاربردی است که با این کاوشگر به فضا فرستاده شده است. این جفت دوربین قابلیت بزرگنمایی بالایی دارند و قرار است که عکس‌های پانورامای رنگی از سیاره سرخ بگیرند.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: مست‌کم-زد یک دوربین کاملا کاربردی است، اما حاوی پیام بسیار مهمی است. آیا ما تنها هستیم؟ ما به اینجا آمده‌ایم تا علائم حیات را کشف کنیم و نمونه‌هایی از سیاره مریخ را برای مطالعه روی زمین جمع‌آوری کنیم. برای کسانی که بعدها به این سیاره پا خواهند گذاشت، سفری امن و اکتشافی لذت‌بخش را آرزو می‌کنیم.

شرلوک

طرفداران جغراگنج‌بازی از اینکه بدانند تیم مریخ‌نورد یک سکه مخصوص ساخته شده از مواد محافظ کلاه ایمنی را روی یکی از ابزارها پنهان کرده‌اند، ‌ خوشحال خواهند شد. جغراگنج‌بازی یک بازی شکار گنج است که در آن مردم برای پنهان کردن و یافتن گنجینه‌های از GPS یا موقعیت‌یاب جهانی استفاده می‌کنند. ناسا این جغراگنج‌بازی را یک گنج دورتر و فراتر از سایر مواردی می‌داند که تاکنون در بازی وجود داشته‌اند.

این سکه مخفی بخشی از هدف کالیبراسیون برای ابزار شرلوک به شمار می‌رود. ابزار شرلوک در واقع نام کاملش اسکن محیط‌های سکونت‌پذیر با طیف‌سنجی رامان و تابناکی به منظور کشف مواد آلی و شیمیایی است. نشانی خانه شرلوک هولمز یعنی خیابان بیکر در لندن، خانه شماره ۲۲۱ روی این ابزار حک شده است. شرلوک با تکه‌ای از شهاب‌سنگ مریخ و چهار نمونه دیگر از مواد لباس فضایی تزئین شده است.

شهاب سنگ مریخ

دانشمندان یک قطعه بسیار ویژه از شهاب‌سنگ مریخ را روی لیزر زمین‌شناسی این کاوشگر قرار دادند. نام این لیزر که روی مریخ‌نورد قرار دارد SuperCam است و برای تبخیر قطعاتی از سطح مریخ و تعیین ترکیبات آن به کار گرفته می‌شود. گفتنی است که این شهاب‌سنگ پیش از رسیدن به مریخ یک دور هم به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده بود.

کد خبر: 1089872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =