هشدار گروسی درباره عدم توافق ایران و طرف های برجامی

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مصاحبه ای درباره تبعات عدم توافق میان ایران و طرف های برجام و همچنین آمریکا هشدار داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با ان اچ کی ژاپن گفت: اگر ایران و کشورهای غربی از جمله آمریکا درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به توافق نرسند، جامعه جهانی با شرایط کاملاً جدیدی مواجه می شود.

وی همچنین مدعی شد که لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران «خسارتی مهم» برای جامعه بین‌المللی است.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره کاهش دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس «از همان ابتدا این موضوع را بسیار جدید گرفت» و همین موضوع سبب پیگیری او برای انجام سفر به تهران شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران را یک «خسارت خیلی مهم» برای جامعه بین‌المللی توصیف کرد.

گروسی درباره تفاهم موقت سه ماهه و دوجانبه این نهاد بین‌المللی با ایران هم توضیحاتی داد و اعلام کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ساز و کار برای ادامه جمع آوری اطلاعات از طریق دوربین‌ها و دیگر تجهیزات نظارتی ایجاد کرد.

به گفته او، اگر ایران و دیگر طرف‌های این کشور در خصوص توافق برجام طی سه ماه آینده به یک توافق سیاسی دست یابند در آن صورت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر به دسترسی به اطلاعات جمع آوری شده طی این سه ماه خواهد بود.

گروسی ادامه داد، به غیر از ساز و کار (توافق موقت دوجانبه با ایران) «هیچ جایگزین دیگری» برای جمع آوری اطلاعات در ایران وجود ندارد چرا که ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را لغو کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فرصت سه ماهه برای حصول طرف‌های برجام به یک توافق گفت، «برای همه بازیگران از قبیل ایران (برای ادامه رایزنی‌ها) مقداری فضا وجود دارد».

وی البته هشدار داد که در صورت عدم حصول به یک توافق سیاسی بین ایران و دیگر طرف‌های برجام، نه تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلکه «جامعه بین‌المللی با یک وضعیت کاملاً جدید مواجه خواهد شد».

انتهای پیام/

کد خبر: 1089919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =