فعالیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار سایت با هویت ایرانی 

روند ثبت دامنه‌های اینترنتی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از فعالیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار سایت با هویت ایرانی حکایت دارد و در یک سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار دامنه در کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بررسی‌ها از وضعیت ثبت دامنه سایت‌های اینترنتی توسط کاربران ایرانی نشان می‌دهد که تا اسفندماه امسال نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار سایت با هویت و دامنه ایرانی در کشور فعال است.

تا پایان سال ۹۸ شمار سایت‌های اینترنتی با هویت ایرانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار سایت بود و طی یک سال اخیر کمتر از ۱۰۰ هزار سایت با دامنه ایرانی به این تعداد افزوده شده است.

به نظر می‌رسد ویروس کرونا روند ثبت سایت و خرید پسوند و دامنه را نیز کند کرده است و ثبت دامنه‌های اینترنتی در یک سال گذشته، پررونق نبوده است.

مطابق اعلام مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تا پایان سال ۹۷ حدود یک میلیون دامنه اینترنتی در ایران به ثبت رسیده بود که در پایان سال ۹۸ با ثبت ۲۰۰ هزار سایت جدید، تعداد ثبت دامنه‌های اینترنتی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار سایت رسید؛ هم اکنون در آخرین ماه سال ۹۹ حدود ۹۲ هزار آدرس پسوند جدید به ثبت رسیده است.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از تعداد دامنه‌های اینترنتی، پسوند دات آی آر (ir.) بیشترین پسوند سایت‌های ایرانی را به خود اختصاص داده است و در صدر دامنه‌های ثبت شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را در میان سایت‌های ایرانی دارد.

آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که هم اکنون یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۷۴ دامنه با پسوند ir در کشور فعال است که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را در میان وب‌سایت‌های ایرانی شامل می‌شود.

از سوی دیگر شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر ۴۰۳۲ دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند فارسی ایران ۱۵۵۵ دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود ۱۲۷۳ دامنه فعال اعلام شده است. تعداد سایت‌های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۱۱ پسوند است.

در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود ۲۵۴ دامنه، با پسوند org.ir بالغ بر ۲۸۰ و id.ir بالغ بر ۶۱۴ پسوند برآورد می‌شود. تاکنون ۲۶ پسوند اینترنتی نیز با net.ir در کشور به ثبت رسیده است.

تا پیش از این ایران از نظر رشد دامنه اینترنتی در میان ۴ کشور نخست دنیا قرار داشت و از این حیث بالاتر از کشورهایی مانند سنگاپور، مالزی و ترکیه عنوان می‌شد. اما در شرایط حاضر رتبه جدیدی از سوی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در این خصوص اعلام نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =