مردمِ بی‌اطلاع از بورس فریب خوردند

نخستین مدیرعامل شرکت بورس معتقد است؛ سابقه ریزش و افت در بازار بورس همیشه وجود داشته است اما در ریزش‌های قبلی، رئیس‌جمهور مردم را به حضور در بورس دعوت نکرده بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ شروع سال ۹۹ برای فعالان بازار بورس نوید یک سال پر سود را می‌داد؛ از فروردین تا اواسط مرداد شاهد  رشد قیمتی چشمگیر در سهام شرکت‌های مختلف بودیم. شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی اسفند ۹۸ عدد ۵۱۳ هزار را نشان می‌داد؛ اما با آغاز سال 99 شاخص کل بورس به طور عجیبی در حال رشد بود و تا ۱۹ مرداد به نزدیکی عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید.

شاخص کل تنها در ۵ ماه ۳۰۰ درصد رشد داشت. بسیاری از کارشناسان علت این جهش قیمتی را وجود حباب در بازار می‌دانستند؛ اما دولت مردم را نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار بورس تشویق می‌کرد. کسب سودهای کلان در چند ماه و دعوت دولت از مردم برای حضور در بورس، بسیاری از افراد جامعه را ترغیب کرد تا برای حفظ ارزش سرمایه‌ و پس‌انداز خود در مقابل رشد تورم، وارد بازار سرمایه شوند.

با این همه ریزش بازار بورس از مرداد آغاز شد و تاکنون شاخص کل نزدیک به یک میلیون واحد افت داشته و به عدد یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده است؛ یعنی چیزی نزدیک به ۵۰ درصد از عدد شاخص کل، نسبت به سقف تاریخی خود کاسته شده است. برای بررسی سابقه چنین ریزش‌هایی در بورس ایران با علی رحمانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

نخستین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه سابقه چنین ریزش‌هایی در بازار زیاد بوده است، اظهار کرد: برای تحلیل این ریزش در درجه اول باید عدد شاخص کل را با میزان آن در ابتدای سال مقایسه کنیم. در این بین یک جهش رخ داد که خیلی منطقی نبود و این ریزش نیز قابل پیش‌بینی بود.

وی با بیان اینکه تجربه چنین ریزشی در سال ۹۲ نیز وجود دارد، گفت: دی‌ماه‌ ۹۲ بازار دچار ریزش شد و سال ۹۳ برای سهامداران مشکلات زیادی به همراه داشت. در واقع این دومین تجربه سنگین ریزش بازار است که در همین دولت با آن مواجه هستیم و این موضوع چیز جدیدی نیست.

نخستین رئیس انجمن حسابرسان داخلی ایران ادامه داد: تفاوتی که ریزش کنونی بازار با دفعات قبل دارد این است که حجم بازار و وسعت افرادی که درگیر هستند، قابل مقایسه با قبل نیست. ضمن اینکه در تجربه‌های قبلی رئیس‌جمهور یا وزیر کابینه برای بورس تبلیغ نکرده بودند.

رحمانی در ادامه بیان تفاوت ریزش کنونی بازار بورس با ریزش‌های پیشین افزود: علاوه بر اینها دولت هیچ‌گاه مانند شرایط فعلی اینقدر از بورس تامین مالی نکرده بود. همچنین نهادهای بخش عمومی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و تعدادی از شرکت‌های دیگر نیز توانستند در این شرایط سهام زیادی را بفروشند و منابع خود را تامین کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آنهایی که سهام فروختند باید زودتر و بهتر عمل می‌کردند، هر چند رفتار آنها منطقی بود؛ وقتی که قیمت سهم خیلی بیشتر از قیمت واقعی شد، سهام خود را فروختند، اما آنچه تا حدودی مسئله ایجاد کرده این است که مردم عادی را به بورس دعوت کردند؛ یعنی کسانی که اطلاع چندانی از این بازار ندارند.

نخستین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: تصمیمی که شاپور محمدی رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برای کم کردن دامنه نوسان گرفته بود تا سرعت رشد غیرمنطقی را کاهش دهد؛ تصمیم درستی بود ولی با مداخله شورای بورس ایشان استعفا داد و روند رشد بی‌ضابطه ادامه یافت و بعد هم به یک مسیر غیرقابل اجتناب ریزش منتهی شد.

 گفتنی است؛ شاپور محمدی بود که بعد از  شروع جهش بورس در فروردین 99، قوانینی از جمله کاهش دامنه نوسان را برای بازار در نظر گرفت که به دلیل مخالفت شورای بورس از سمت خود استعفا داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =