اصلاح طلبان با «تانک» هم از قدرت کنار نمی‌روند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: طرح مباحثی مانند تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان بسیار عجیب و غریب است زیرا که آن‌ها را حتی به وسیله «تانک» هم نمی‌توانیم از قدرت جدا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نزدیک به ۳ ماه تا آغاز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و فعالیت انتخاباتی احزاب و جریان‌های سیاسی، رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است. در این میان اما برخی چهره‌های اصلاح طلب مانند علی مطهری، اکبر ترکان و مصطفی کواکبیان، با طرح مباحثی مانند مهندسی انتخابات از سوی شورای نگهبان، مدعی رد صلاحیت‌ گسترده چهره‌های اصلاح طلب با هدف مشارکت پایین مردم در انتخابات هستند. موضوعی که چندین بار از سوی مسئولان این نهاد رد شده است.

در همین راستا، محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره اهداف طرح چنین مباحثی از سوی برخی چهره‌های اصلاح طلب اظهارکرد: یکی از ابزارهای تبلیغاتی که اصلاح طلبان در دو دهه اخیر از آن استفاده کرده‌اند، طرح مباحثی مانند نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

وی افزود: طرح این گونه مباحث، نوعی تکنیک انتخاباتی است که اصلاح طلبان برای تبلیغات انتخاباتی از آن استفاده می‌کنند؛ متاسفانه جریان های سیاسی، شورای نگهبان و مردم جامعه نیز به این دست از تکنیک‌های انتخاباتی اصلاح طلبان عادت کرده‌اند زیرا که هیچگونه منع قانونی برای آن‌ها وجود ندارد و هیچ برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

کوشکی ادامه داد: البته جالب است که اصلاح طلبان با استفاده از همین ساز و کار، وارد دولت می‌شوند و اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست می‌گیرند. مجلس‌های ششم و دهم و حضور ۸ ساله در قوه مجریه، نمونه‌هایی از حضور مکرر اصلاح طلبان در لایحه‌های قدرت محسوب می‌شود. اصلاح طلبان چه در انتخابات برنده و چه بازنده، همواره از این تکنیک برای حمله به شورای نگهبان استفاده خواهند کرد.

مظلوم نمایی اصلاح طلبان برای تحریک حامیانشان

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: هدف اصلاح طلبان از طرح این گونه مباحث، نوعی مظلوم نمایی برای تحریک حامیانشان است تا در انتخابات به آن‌ها رای بدهند. یکی از دلایلی که اصلاح طلبان به استفاده از این ابزار برای تبلیغات انتخاباتی عادت کرده‌اند، این است که برخورد جدی با آن‌ها صورت نگرفته است. به همین دلیل مادامی که با آن‌ها برخورد قانونی نشود، این روند فرسایشی ادامه خواهد داشت.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: استفاده از این روش از سوی اصلاح طلبان، موجب ایجاد التهاب در سطح جامعه خواهد شد. درحالی که آن‌ها با استفاده از این شیوه غلط، زشت و غیرقانونی، به دنبال جمع آوری رای از طرف حامیانشان هستند. امیدواریم که این روش اصلاح طلبان بالاخره متوقف شود و آن‌ها توجیه شوند که به جای تهمت زنی و التهاب آفرینی در جامعه برای رسیدن به قدرت، از راه‌های قانونی استفاده کنند.

شورای نگهبان بی تقصیر نیست

کوشکی اضافه کرد: البته در این زمینه شورای نگهبان نیز بی تقصیر نیست چرا که باید یک بار برای همیشه به عنوان شاکی وار عمل شود و تک تک کسانی اینگونه مسائل را مطرح می‌کنند، به دادگاه بکشاند. متاسفانه شورای نگهبان تاکنون مماشات و گذشت کرده است و این موضوع باعث شده تا اصلاح طلبان به روند غلط خود ادامه بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ارتباط تایید نشدن نامزدهای انتخاباتی و مشارکت پایین مردم در انتخابات، تاکید کرد: به نظر من این صورت مسئله به طور کلی غلط است؛ انتخابات سال ۱۳۸۸ با حضور ۴ نامزد انتخاباتی با مشارکت بیش از ۸۰ درصد مردم، یکی از شلوغ ترین انتخابات‌های جمهوری اسلامی بود. درحالی که در انتخابات سال ۹۲ با حضور ۸ نامزد، مشارکت چندان زیادی وجود نداشت.

برخی افراد غیب گو شده‌اند

وی درباره احتمال مشارکت پایین در انتخابات سال ۱۴۰۰ افزود: مشارکت مردم در انتخابات سال آینده قابل پیش بینی نیست؛ متاسفانه عده‌ای غیب گو که انگار با عالم اجنه ارتباط دارند، مدعی مشارکت پایین مردم در انتخابات هستند. البته می‌توانیم در این زمینه تخمین یا حدس بزنیم اما نمی‌توانیم به صراحت بگوییم که مشارکت مردم در انتخابات سال آینده به دلیل رد صلاحیت‌های شورای نگهبان پایین است. غیب گویی‌های برخی افراد درحالی مطرح می‌شود که نه هنوز انتخاباتی برگزار شده و نه شورای نگهبان شخصی را تایید یا رد کرده است.

کوشکی با اشاره به اظهار نظر برخی چهره‌های اصلاح طلب مانند علی مطهری، اکبرترکان و مصطفی کواکبیان مبنی بر رد صلاحیت گسترده از سوی شورای نگهبان، گفت: این اظهارات نشان می‌دهد این دوستان نسبت به تایید و رد صلاحیت افراد علم غیب دارند. درواقع این گونه اظهارات مبتنی بر غیب گویی و اتهام زنی است که البته پاسخ دادن به این مطالب، نشان دهنده تایید آنهاست.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره احتمال تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان، بیان کرد: اصلاح طلبان به هیچ عنوان انتخابات را تحریم نخواهند کرد و از قدرت کنار نمی‌روند. اصلاح طلبان مزه قدرت را چشیده‌اند و حتی به زور هم حاضر به کناره گیری از قدرت نیستند. طرح مباحثی مانند تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان بسیار عجیب و غریب است زیرا که آن‌ها را حتی به وسیله «تانک» هم نمی‌توانیم از قدرت جدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان به قدری قدرت به دهانشان مزه کرده است که به هر وسیله‌ای در قدرت می‌مانند. اما با استفاده از حماقت برخی افراد، مباحثی مانند تحریم انتخابات را  مطرح می‌کنند. به همین دلیل تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان بیشتر به طنز شبیه است و آن‌ها همواره با ناز و مظلوم نمایی از نظام امتیاز گرفته‌اند؛ لذا یک بار برای همیشه باید مانند یک بچه لوس تنبیه شوند تا یاد بگیرند قواعد انتخابات را از مجرای قانونی پیگیری گنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =