افزایش فشار بر دولت انگلیس برای پایان یافتن فروش تسلیحات به ریاض

یک رسانه انگلیسی از افزایش فشارها بر دولت «بوریس جانسون» برای پایان یافتن صادرات تسلیحات به عربستان سعودی بواسطه انتشار گزارش قتل خاشقجی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از گاردین؛ انتشار گزارش دولت آمریکا مبنی بر نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و منتقد سیاست‌های او، تقاضا از دولت انگلیس برای عدم فروش سلاح به سعودی‌ها را تشدید شده است.

بر اساس این گزارش، سازمان بین المللی امدادرسانی و مبارزه با فقر «آکسفام» روز شنبه اعلام کرد دولت انگلیس باید به‌طور فزاینده‌ای رویکرد اتخاذ شده از سوی آمریکایی‌ها درخصوص توقف فروش سلاح به سعودی‌ها را دنبال کند.

«محسن صدیقی» مدیر دفتر یمن در آکسفام گفت: «در برهه‌ای که آمریکا درحال بازنگری در روابط با عربستان سعودی است، باید از دولت انگلیس بخواهیم همین رویه را اتخاذ کند و فروش سلاح به عربستان سعودی که نفت بر آتش درگیری در یمن می‌ریزد را متوقف کند».

وی در ادامه گفت: بیش از دوازده هزار غیرنظامی از آغاز جنگ جان باخته‌اند. نیازمند آتش‌بس فوری هستیم تا اطمینان یابیم هیچ یمنی بی‌گناه دیگری کشته نمی‌شود و آژانس‌های حقوق بشری برای رساندن کمک‌های مورد نیاز، دسترسی امنی به شهرهای یمن دارند.

اظهارات صدیقی در خصوص پیروی از رویکرد اخیر آمریکا در قبال عربستان در حالی مطرح می شود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرد که واشنگتن با رویکردی جدید به عربستان سلاح خواهد فروخت!

«توبیاس ایلوود» مدیر محافظه‌کار کمیته منتخب دفاعی در پارلمان انگلیس نیز بار دیگر درخواست از دولت برای پیروی از رویکرد آمریکا و توقف فروش سلاح به سعودی‌ها را تکرار کرد و گفت خانواده سلطنتی عربستان سعودی باید سریعاً به از دست دادن اعتماد بین‌المللی پاسخ دهد.

«آنا استاوریاناکیس» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ساسکس انگلیس گفت: سیاست‌های انگلیس در فروش سلاح، به حفظ مشروعیت این رژیم کمک کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =