مشارکت؛ مساله اصلی انتخابات

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: دولت حاضر لیبرال ترین دولت تاریخ معاصرایران است و افرادی که مساله اصلی را کارآمدی و مدیریت دانسته و قصد تغییر سیاست‌ها را ندارند، کمکی به مشارکت مردم در انتخابات نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، هشت سال با تمام سختی ها و بالا و پایین های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی سپری شد. اما امروز شرایط بحرانی‌تری را پیش رو داریم، بحران حساس انتخابات!

۸ سال پیش هیچ کداممان فکر نمی‌کردیم که در چنین روزی تمام دغدغه مردم تغییر سیاست های دولت منتخب و روی کارآمدن یک دولت کارآمدتر باشد. ۸ سال گذشت اما برای ساختن آینده ایران هنوز هم دیر نشده و باید برای انتخاب یک فرد اصلح با روشنگری‌ها، مطالبات و پژوهش تلاش کرد.

بر همین اساس خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به سراغ مجید حسینی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران رفته و درباره انتخابات در شرایط حساس کنونی به گفتگو پرداخته است.

مشارکت در انتخابات مساله اصلی است

مجید حسینی استاد علوم سیاسی دانشگاه در ارتباط با انتخابات پیش رو گفت: مشارکت در انتخابات یک مساله اصلی است، نظرسنجی ها تا به این لحظه نشان داده که وضعیت مشارکت نسبت به دوره های قبلی ریاست جمهوری چندان مناسب نیست.

حسینی ادامه داد: برای جذب عموم مردم و مشارکت در انتخابات باید به چند محور توجه کنیم. بعد از وقایع آبان سال ۹۸ مساله مشارکتدر افکار عمومی بسیار جدی شد.
 اول اینکه چه کاندیداهایی در انتخابات داشته باشیم که صدای افراد پایین تر جامعه باشند و از انتخابات ناامید شده اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مشارکت  طبقات متوسط رو به بالا را در انتخابات پیش رو معمول توصیف کرده و افزود: آن چیزی که امروز بحران اصلی است مشارکت طبقات پایین و ناامیدی این قشر از حضور در انتخابات است. باید شرایطی فراهم شود که مطالبات و صدای طبقات پایین تر شنیده شود، و کاندیدایی در انتخابات حضور یابد که این شرایط را فراهم کرده و به طبقات پایین جامعه امیدواری دهد.

اینکه چگونه تاثیر مسایل خارجی در انتخابات پیش رو را کم کنیم، مساله مهمتری است که حسینی آن را عنوان کرد و گفت: اینکه چه تصمیمی درخصوص مسایل برجام و ارتباط با آمریکا گرفته خواهد شد، نباید به گونه ای باشد که در انتخابات ایران و مشارکت مردمی  تاثیر گذار باشد.

لزوم قطع اثر گذاری مناسبات خارجی در انتخابات

وی ادامه داد: باید قطع اثر گذاری مناسبات خارجی به خصوص برجام و آمریکا را در برنامه داشته باشیم تا بتوانیم یک تصمیم و مشارکت منطقی داشته باشیم و مردم بدون دخالت استعماری و تمرکز طلبانه آمریکا در انتخابات شرکت کرده و موثر باشند.

مساله بعدی که این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به آن تاکید دارد، چگونگی ترتیب و برگزاری یک انتخاباتی است که به نوعی شکلی از مناظره و تضاد آراء و منازعه بین آراء مخلتف شکل بگیرد و مردم بتوانند مناظره و منازعه درست اراء را مشاهده کنند.

وی در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: متاسفانه شکلی که در مناظرات امروز دیده می‌شود این‌گونه است که افراد متفاوت از جناح های سیاسی مخلتف اما با ایده واحد کارآمد و تکنوکراتیک وارد میدان می‌شوند.
همه از مدیریت صحبت می‌کنند و از اینکه مدیران دوره های قبل نالایق بودند و حالا ما لایق هستیم. در حالی که مساله لیاقت و عدم لیاقت نیست، مساله جهت گیری های یک دولت است.

دولت حاضر لیبرال ترین دولت تاریخ معاصرایران است

حسینی دولت حاضر را لیبرال ترین دولت تاریخ معاصرایران خواند و گفت: هیچ‌گاه در ایران هیچ دولتی برای آزادسازی بنزین، آزاد سازی مسکن و آموزش و درمان و پولی شدن عمیق درمان و حذف مناطق محروم از بودجه... به نفع طبقات بالای جامعه تلاش نکرده است.

وی افزود: دولت لیبرال حاضر طرفدار برنده ترین دولت تاریخ ۴۰ ساله ی ایران است و افردی که مساله اصلی را کارآمدی و مدیریت عنوان می‌کنند و قصد تغییر سیاسیت‌ها را ندارند، کمکی به مشارکت مردم در انتخابات نخواهند کرد.

او سپهر سیاسی ایران را تاسف بار عنوان کرد و گفت: در سپهر سیاسی ایران ایده ها واحد اما افراد متفاوت هستند و به جای اینکه  دولت‌ها، جهت گیری عمومی را به نفع مردم تغییر دهند، غالبا بیان می‌شود که فلان مدیر بد است و باید تغییر کند و اگر ما جای او باشیم (همان کارها) را کارآمدتر انجام می‌دهیم.

حسینی معتقد است اگر قرار بود روزی سیاست های لیبرالی این دولت کارآمد انجام شوند وضع مردم بدتر از امروز بود. 

وی در ادامه تاکید کرد: مساله اصلی مشارکت حضور افراد متنوع و عدم حضور ایده های متنوع در انتخابات است. امروز جناح های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در بخش اجرای سیاست های لبیرال اعم از آزادسازی و خصوصی سازی و یارانه زدایی باهم هم دل هستند، در حقیقت می‌توان گفت هر دو حزب طرفدار خصوصی سازی و یارانه زدایی هستند و این موارد مهمترین سیاست های ضد طبقه پایین در چهل سال اخیر است. 


استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مشارکت را حاصل طرح ایده های آلترناتیو علیه این ایده های مسلط دانست و گفت: اگر ما چنین ایده هایی را پیدا کنیم حتما برای جذب اکثر مردم در انتخابات موفق خواهیم شد.

در کشور یا حزب راست داریم یا حزب راست تر

وی در خصوص جناح های راست و چپ و پیروزی آن‌ها در انتخابات آتی گفت: در کشور حزب راست و چپ نداریم، یاحزب راست داریم یا حزب راست تر، کدام یک از این دو حزب از مناطق محروم و جلوگیری از  خصوصی سازی حرف زدند، طرفدار این بودند که مدارس غیرانتفاعی منحل یا ملی شوند یا طرفدار تعطیلی بیمارستان های خصوصی هستند؟ چپ باید ایده های چپ داشته باشد.

حسینی در خصوص اقدام پروتکل الحاقی و روابط ایران و آمریکا گفت: ما با آمریکا یا در آستانه مذاکره، یا پای میز مذاکره و یا در آستانه جنگ هستیم که در هر شکل از این موارد باید روی میزمان یک سلسله ابزارهایی برای افزایش قدرت ملی و قابلیت معامله و توان مواجهه با آمریکا و اعمال فشار علیه آمریکا داشته باشیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران موضوع پروتکل الحاقی را یک ابزار برای برنده شدن در مواجهه با آمریکا بیان کرد و گفت: بحث پروتکل الحاقی و یا هر موضوع دیگر که ایران به آن می‌اندیشد، ابزاری برای غلبه و برد در مواجهه با آمریکا است که در هر معامله و یا مقابله ای این موضوع وجود دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1090053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =