دستگاه تولید شیرابه کود دامی رونمایی شد/ تزریق شیرابه به مزارع با آبیاری قطره‌ای

دستگاه تولید شیرابه کود دامی(چای کمپوست) به همت واحد فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج رونمایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دستگاه تولید شیرابه کود دامی که به همت یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج ساخته شده در منطقه زهکلوتِ رودبار جنوب به بهره‌برداری رسید و مورد استفاده قرار گرفت.

این دستگاه با گنجایش کلی مخزن ۵ هزار لیتری با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر شیرابه کود در هر نوبت،  روزانه حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ و حداکثر ۱۰ هزار لیتر شیرابه تولید می‌کند. این دستگاه در حالت نرمال و در استفاده بهینه  می‌تواند در طول روز ۵ هزار لیتر شیرابه تولید کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج در این مراسم استفاده بهینه از ایده و پژوهش‌ها را از رسالت‌های مهم دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: این واحد دانشگاهی به‌عنوان قطب علمی جنوب استان کرمان در راستای رسالت مهم آموزشی و پژوهشی که بر عهده دارد، سال‌های اخیر با حمایت از محققان و پژوهشگران نخبه دانشگاهی، موفق به تولید محصولاتی شده که می‌توان از تولید پماد گیاهی سوختگی، بتن‌های رنگی فوق مقاوم، چراغ‌های هوشمند معابر و.. نام برد.

عبدالله یزدی افزود: اکنون شاهد بهره‌برداری از این دستگاه نوآورانه هستیم که می‌توان با تولید انبوه آن، خدمت قابل توجهی به مردم محروم جنوب استان کرمان که عمدتاً از قشر کشاورز هستند، ارائه کرد. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مرجع علمی برای حمایت از محققان دانشگاهی و سایر افرادی که طرح و ایده‌های کاربردی و مؤثر داشته باشند، آمادگی دارد و در راستای تجاری‌سازی و تولید محصولات، اقدام خواهد کرد.

لزوم تحقیق برای استفاده بهینه از شیرابه کود دامی

حجت‌الاسلام عباس گروهی امام جمعه رودبار جنوب نیز با تبریک به تیم سازنده دستگاه تولید شیرابه کود دامی، ابراز امیدواری کرد که پژوهشگران با تحقیق درباره استفاده بهینه از محصول تولیدشده بتوانند موارد بازدهی تولیدات کشاورزی حاصل استفاده از این نوع کود را به‌خوبی مورد ارزیابی و پژوهش قرار دهند تا به‌خوبی بتوان از شیرابه تولیدشده برای مصارف موردنظر که مثمر در امر تولیدات کشاورزی می‌شود به‌کار برد.

نحوه کارکرد دستگاه تولید شیرابه کود دامی

محمدجواد فیضی‌پور سرگروه سازنده دستگاه تولید شیرابه کود دامی نیز عنوان کرد: این دستگاه برای تولید شیرابه از انواع کودهای دامی(گاو، گوسفند و مرغ) و کمپوست‌ها استفاده می‌کند و با گنجایش ۵ هزار لیتر، میزان ۴ هزار لیتر شیرابه تولید می‌کند که برای تولید این مقدار شیرابه زمانی حدود چهار ساعت لازم است که دو ساعت آن به میکس و ترکیب کردن کود و دو ساعت نیز به فیلتراسیون کود اختصاص می‌یابد و شیرابه تولیدشده از طریق سیستم آبیاری قطره‌ای به مزارع تزریق می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090130

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =