احتمال لغو تحریم‌های آمریکا تا زمان توافق شده با آژانس کم است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باتوجه به اینکه تا سه ماه آینده احتمالا اتفاق خاصی در موضوع لغو تحریم‌های آمریکا رخ نمی‌دهد، ایران باید تصمیم بگیرد که آیا قصد تمدید توافق صورت گرفته با آژانس را دارد یا نهایت آنکه پروتکل الحاقی را کنار می گذارد.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص موضع ایران در نپذیرفتن پیشنهاد اروپا مبنی بر شرکت آمریکا در نشستی غیر رسمی با اعضای ۱+۴ باتوجه به مواضع و اقدامات اخیر اروپا و آمریکا، اظهارداشت: تصمیم ایران برای عدم حضور در نشست غیر رسمی که از سمت اروپا پیشنهاد شده بود درد کردن آن طرف ایران و لزوما به معنای فشار را بر آمریکا به حساب نمی آید.

وی گفت: به عبارت دیگر آنکه، عدم شرکت ایران در آن نشست غیررسمی پیشنهاد شده باعث نخواهد شد که آمریکایی ها تحت فشار ایران تصمیم بگیرند که تحریم ها را لغو کنند.

ابوالفتح ادامه داد: آنچه که باعث می‌شود احتمالاً امریکایی ها در مواضع خود تجدید نظر کنند این است که ایران به لحاظ کمی و کیفی برنامه هسته‌ای خود را تا حدی توسعه دهد که از نظر آنها در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل  تصریح کرد: البته نکته دیگری هم که می تواند آمریکا را تحت فشار قرار دهد آن است که، فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران به گونه ای گسترش پیدا کند که آمریکایی‌ها احساس خطر کنند و بر سر یک دو راهی قرار بگیرند که یا با ایران وارد توافقی شوند یا آنکه خطر جنگ را بپذیرند.

وی افزود: بنابراین نپدیرفتن پیشنهاد اروپا از سوی ایران نشان‌دهنده وخیم تر شدن اوضاع است، چراکه ایران در این نشست شرکت نمی کند و تا سه ماه آینده هم احتمالا اتفاق خاصی در موضوع لغو تحریم‌های آمریکا صورت نخواهد گرفت و در نهایت آنکه ایران باید سه ماه آینده تصمیم بگیرد که آیا قصد تمدید توافق صورت گرفته با آژانس را دارد یا نهایت آنکه پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و تصاویر ضبط شده دوربین ها را پاک کند و اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار ندهد.

ابوالفتح بیان کرد: در این صورت ایران و غرب وارد سطح جدیدی از تنش ها می شوند که ممکن است موضوع کمیسیون حل اختلاف مطرح شود و آنچه که از آن تحت عنوان مکانیزم ماشه یاد می‌شود به میان آید. اگر این اتفاق رخ دهد ایران می‌تواند در مقابله با آن، گام دیگری از جمله خروج از ان پی تی را بردارد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: دولت آقای بایدن علاقمند به توافق رسیدن با ایران است و وعده آن را هم در سخنرانی های دوران انتخابات و حتی پس از آن داده و قصد خود را مبنی بر بازگشت به برجام رسما اعلام کرده، اما آنها هم شرایطی دارند و آن اینکه ابتدا ایران باید به تعهدات برجامی خود عمل کند.

وی ادامه داد: این موضوع از دو منظر برای بایدن اهمیت دارد یکی بحث سیاسی و حیثیتی است که بایدن نمی‌خواهد بپذیرد که ایران در جنگ اراده‌ها پیروز و آمریکا مجبور به عقب نشینی شده و از راه رفته خود برگشته است، گرچه دولت بایدن با دولت ترامپ مشکل دارد اما اینجا موضوع حیثیت و اعتبار آمریکا مطرح است و البته بازگشت تحریم ‌ها در داخل آمریکا و منطقه مخالفان جدی دارد که اینها مواردی است که باید دولت بایدن به آنها توجه کند.

ابوالفتح تصریح کرد: نکته دوم آنکه بایدن چه بخواهد چه نخواهد چاره‌ای جز این ندارد که از ایران درخواست کند که به تعهدات برجامی خود برگردد، چرا که در دوره ریاست‌جمهوری اوباما قانونی در آمریکا تصویب شد که به رئیس جمهور اجازه می داد در ازای تایید اجرای تعهدات برجامی ایران هر سه ماه یکبار برای استمرار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را مجوز بگیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهارداشت: در زمان اجرای برجام هم همین اتفاق افتاد، در واقع ایران با کاهش تعداد سانتریفیوژها، ذخایر اورانیوم، درصد غنی سازی، آب سنگین و هر آنچه که طرف مقابل در قالب برجام از ایران درخواست کرده بود در راستای تعهدات برجامی خود گام برداشت و به آن پایبند بود و پس از راستی‌آزمایی و تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی فرصتی برای اوباما ایجاد شد که در نامه‌ای به کنگره با تایید تعهدات ایران خواستار تعلیق تحریم‌های ایران شود و هر سه ماه یکبار هم این موضوع تکرار و انجام شد.

وی ادامه داد: بنابراین برای بازگشت به برجام دولت آمریکا ناچار به اجرای قانون کنگره است که می‌گوید ابتدا ایران باید کلیه تعهدات برجامی خود را انجام دهد تا کلیه تحریم های آن تعلیق شود و از آنجا که ایران اعلام کرده که دیگر قصد انجام چنین کاری را ندارد، بنابراین یک بن بستی وجود دارد که به نظر می رسد تا آینده ای قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت، در واقع تا زمانی که دو طرف به یک توازن وحشت برسند.

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگر تا زمانی ایران به وحشت فروپاشی اقتصادش و آمریکا به وحشت دستیابی ایران به سلاح اتمی نرسد، بعید به نظر می‌رسد که هر یک از طرفین از مواضع خود کوتاه آیند و دست یابی به یک راه‌حل بینابین و سومی دور از انتظار است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1090165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =