۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸

جنگ سیاسی داخلی در آمریکا بر سر بازگشت به برجام

نگرانی حامیان رژیم صهیونیستی در خصوص احیای توافق هسته‌ای
جنگ سیاسی داخلی در آمریکا بر سر بازگشت به برجام

رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد ایران در شرایط فعلی خود توافق هسته‌ای را تنها راه برون رفت از بحران می‌داند و از این رو در تلاش است به توافقنامه سال 2015 برگردد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اندیشکده «شورای سیاست خارجی آمریکا» در تحلیلی به قلم «ایلان برمن»[1]  به بررسی عوامل موثر بر تلاش‌های فزاینده رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر که با هدف ترغیب دولت جدید آمریکا برای پرهیز از گفتگو با ایران انجام می‌شود، پرداخته است. از نظر این تحلیلگر آمریکایی که دیدگاهی نزدیک به جمهوری‌خواهان و صهیونیست‌ها دارد، مقامات رژیم صهیونیستی به شدت نگران رویکرد دولت بایدن برای بازگشت به برجام و گفتگوی مجدد با ایران هستند.

«ایلان برمن» که ضمن تاکید بر لزوم توجه مقامات دولت آمریکا به پیام‌های ارسالی از سوی رژیم صهیونیستی، خواهان جدی گرفتن نگرانی‌های مذکور و تلاش برای اطمینان خاطر ایجاد کردن نزد مقامات رژیم صهیونیستی است. مشروح این گزارش به این شرح است:

اوایل ماه جاری، جامعه اطلاعاتی اسرائیل گام بی‌سابقه‌ای را برداشت و به طور علنی آخرین ارزیابی خود از پیشرفت هسته‌ای ایران را منتشر کرد. سرلشکر «تمیر هیمن» -رییس اطلاعات ارتش اسرائیل- در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که سرمایه‌گذاری‌های ایران در توسعه اتمی امروز در نتیجه فشارهای ایالات متحده و اسرائیل در «سطح پایین» است. در نتیجه، ایران «حداقل دو سال» با تولید سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

افشاگری‌های وی حاوی مطالب چندان جدیدی نبود. سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل یکی از مرموزترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان است و به رازداری در مورد عملیات‌ها و برآوردهای استراتژیک خود شهرت دارد. بدون شک اظهار کردن مطالبی از این نوع، نیازمند مجوز از بالاترین رده‌های دولتی در اسرائیل است. دلیل [اظهار نظر] مقامات اسرائیلی آن هم با صدای بلند، ترس فزاینده اسرائیل در خصوص تعجیل دولت جدید ایالات متحده برای همکاری مجدد با ایران است که می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد.

نگرانی مذکور چندان هم بی‌اساس نیست. حتی قبل از روی کار آمدن دولت بایدن، مدیران تیم او با صراحت اعلام می‌کردند که همکاری مجدد با ایران جزء محورهای برنامه خاورمیانه آنها قرار دارد. اکنون آنها در قدرت هستند و تلاش‌های جدی انجام خواهند داد.

بنابراین، جیک سالیوان -مشاور امنیت ملی- در اواخر ژانویه به واشنگتن پست گفت که او یک جدول زمانی فوری را برای مذاکرات هسته‌ای جدید با تهران در نظر گرفته است و آن را «اولویت فوری و حیاتی» نامید. آنتونی بلینکن -وزیر امور خارجه- نیز با صراحت بیشتری همین حرف‌ها را زد. بلینکن در ابتدای ماه فوریه در اولین مصاحبه تلویزیونی خود به عنوان عالی‌ترین مقام دیپلماتیک آمریکا، به «ان بی سی نیوز» گفت که ایران فقط «چند هفته» با داشتن مواد قابل شکافت لازم برای تولید سلاح هسته‌ای فاصله دارد و این جدول زمانی فشار دیپلماتیک لازم به منظور بازگرداندن ایران به میز مذاکره را به طرق مقتضی ایجاد می‌کند. حدود دو هفته بعد، دولت بایدن با پیشنهاد رسمی شروع مجدد مذاکرات با جمهوری اسلامی، آن را مطرح کرد.

انجام این کار می‌تواند به معنای امتیازات پیش‌دستانه ایالات متحده به ایرانیان به عنوان حرکات اعتمادساز باشد؛ چیزی که قبلا برخی اطرافیان بایدن آن را مطرح کرده‌اند. حداقل اثر این اقدام از بین بردن اهرم فشار شدید اقتصادی به جمهوری اسلامی است که ایالات متحده در پی بیش از دو سال از اعمال سیاست «فشار حداکثر» دولت ترامپ ایجاد کرده بود.

به نظر می‌رسد این دقیقا همان چیزی است که اسرائیل نگران آن است. ژنرال هیمن اظهار کرد: «ایران در شرایط فعلی خود توافق هسته‌ای را تنها راه برون رفت از بحران می‌داند و از این رو در تلاش است تا به توافقنامه‌ای که در سال 2015 امضا کرده برگردد». اگر این تفسیر از رفتار ایران دقیق باشد، بدان معناست که رهبران ایران توافق هسته ای 2015 -یا حتی توافق جدیدی را که دولت بایدن می‌خواهد در آینده به انجام برساند- را به عنوان یک محدودیت معنادار در مسیر استراتژیک خود نمی‌دانند. در مقابل، می‌توان گفت که رهبران ایران چنین فرایندی که با سود اقتصادی اجتناب‌ناپذیری برای ایران همراه خواهد شد را به عنوان ابزاری جدید برای دستیابی به ثبات نظام و همچنین ادامه مسیر (هرچند کندتر) به سمت وضعیت هسته‌ای خود می‌دانند.

نیم دهه پیش، ارتباط دولت اوباما با ایران اساسا حفظ وضع موجود در خاورمیانه را به زوال کشاند و جمهوری اسلامی را در مسیر توسعه استراتژیک پایدار قرار داد. امروز، پیام ارسالی از «اورشلیم» (مترجم: نویسنده به بیت‌المقدس اشاره دارد) این است که اسرائیل نگران تکرار دوباره تاریخ در آینده نزدیک است.

دولت بایدن می‌بایست این نگرانی‌ها را جدی بگیرد. حتی بهتر است [که مقامات آمریکا] با توضیح دقیق اینکه چگونه می‌خواهند فشار خود برای ورد نظام ایران به مذاکرات را تعدیل کرده و شرکای سنتی آمریکا در خاورمیانه را حفظ خواهند کرد، اطمینان خاطر مقامات بیت المقدس (و سایر پایتخت‌های منطقه) را جلب کنند.


[1] Ilan I. Berman

کد خبر: 1090183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =