عرضه‌ها مانع از مثبت شدن بورس شد

گزارش روز دوشنبه 11 اسفند؛ طبق روال 3 هفته گذشته کار خود را با حرکت منفی آغاز کرد، البته امروز میزان تقاضا مقداری افزایش یافت و در ابتدای معاملات برخی نمادها با رنج مثبت همراه بودند، اما این تقاضا ادامه‌دار نبود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛امروز در نهایت شاخص کل بورس با ریزش نزدیک به 4 هزار واحدی به عدد یک میلیون و 181 هزار واحد رسید. حجم کل معاملات 1.4 میلیارد سهم بود؛ بیش‌ترین اثر منفی را در بازار نمادهای شستا، خودرو و فملی و بیش‌ترین اثر مثبت را نیز نمادهای اپال، فولاد و فخوز داشتند. صف خرید عرضه اولیه اپال برای دومین بار پیاپی عرضه شد هر چند در ادامه دوباره برای خرید اپال صف ایجاد شد.

خبر مثبتی که تا حدودی فعالان بازار را امیدوار کرد؛ مصوبه هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر الزام تزریق 15 درصد از نقدینگی منابع صندوق‌های درآمد ثابت به بازار سهام بود. طبق این مصوبه، صندوق‌ها باید 3 درصد منابع خود را برای خرید سهام تا پایان همین اسفند به بازار تزریق کنند.

دیگر خبر مثبت برای بازار این بود که الزامی برای به تسویه اعتبارات در پایان سال وجود ندارد. دبیر کل کانون کارگزاران بورس در این باره گفت: «طبق مقررات موجود در بازار سرمایه، کارگزاری های فعال در بازار الزامی برای تسویه اعتبارات خود در پایان سال مالی ندارند. بنابراین هر شرکت کارگزاری در صورت تمایل می تواند تصمیم به تسویه اعتبارات مشتریان خود بگیرد یا مهلت بیشتری برای در اختیار داشتن اعتبارات، به آنها دهد.

هر ساله یکی از عواملی که فشار فروش در پایان سال در بازار سهام را افزایش می‌داد، تسویه اعتبارات توسط کارگزاری‌ها بود.

یک هفته تا برگزاری انتخابات تعیین هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زمان باقی است، اما امروز محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از احتمال لغو انتخابات سهام عدالت خبر داد و احضار وزیر اقتصاد به مجلس خبر داد.

مجلس بر این باور است که با این انتخابات مدیریت سهام عدالت دولتی شده و حق سهامداران ضایع خواهد شد؛ از این رو وزیر اقتصاد فردا برای پاسخگویی به کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =